Orsaken till VK I
Orsaken till VK I
Om man tänker på första världskriget (och andra världskriget) över ett större pespektiv, vilket av epokerna var det som bidrog till att VK I drog ut. (industrialismen, imperialismen, eller nationalismen). Går det att peka ut något av dessa eller var det en kombination av alla två som skapade VK I och därmed grogrunden till VK II.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Varför ska man peka ut något?
Historievetenskapen är inte en domstol och att förenkla och trivialisera tjänar inget till enligt min mening. Det är inte förbjudet att ta med alla element som man (på goda grunder) tycker har påverkat ett skeende i sitt resonemang. Med andra ord, det är inte misslyckat om man inte kan "fastna" för en enda förklaringsmodell. 
Mvh Petter
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Heer yee heeer yeee!!
Ja varför ska vi peka ut ett exempel, att konstatera att det hade många orsaker är gott nog.
Som Marxist kan man (jag) hävda att imperialismen var den direkta orsaken till första världskriget, som historiker som sätter stor tilltro till ekonomiska och nationella faktorer är det lätt att se det som förklaringsmodell också.
/Robert
Ja varför ska vi peka ut ett exempel, att konstatera att det hade många orsaker är gott nog.
Som Marxist kan man (jag) hävda att imperialismen var den direkta orsaken till första världskriget, som historiker som sätter stor tilltro till ekonomiska och nationella faktorer är det lätt att se det som förklaringsmodell också.
/Robert