Svenskar i Spanska inbördeskriget
Svenskar i Spanska inbördeskriget
I vilka bataljoner/brigader fanns de svenska frivilliga egentligen?
Var de utspridda över alla, eller återfanns de i en/begränsat antal brigader, och vilka i så fall?
Var de utspridda över alla, eller återfanns de i en/begränsat antal brigader, och vilka i så fall?
De fanns f a i de Internationella Brigaderna, enheten de i regel tillhörde hette bataljon (ej hundra)Thälmann efter den tyske kommunistledaren ( då i kz) tyskar var dominerande i denna enhet.De Internationella Brigaderna som organiserades av Komintern kom allt mer att dominera frivilligstyrkorna . Svenskarna hade också ett eget kompani vill jag minnas.De flesta var kommunister, eller sympatisörer (men långtifrån alla.)f ö så hjälpte det svenska partiet med att skicka ner folk. Dock fanns det svenskarä ven i anarkosyndikalistiska styrkor. Nils Lätt b l a . Har skrivit bok om Spanien. Finns också en avhandling "Solidaritet och partitaktik" . Finns mer info i den. Finns även en skrift red. Richard Jändel som heter , eh minns inte men den innehåller intervjuer med svenska veteraner, är lite av en partsinlaga, men intressant. Det är också en avhandling om det svenska hjälparbetet på gång, vid Umeå universitet, Stefan Dalin heter doktoranden, vet att han skrivit mindre artiklar här och där. Hans avhandling berör både arbetet hemma och det vid fronten. Motivationen bakom engagemanget är inriktningen vill jag minnas. Avhandlingen baseras på intervjuer som huvudsakligt källmaterial.
Per Eriksson hette han som var livvakt. Finns en bok om honom.
Nisse Lätt stred i Columna Durrutti, skrivit en bok
Gösta Andersson, Gustav Friden var partisaner kanske någon mer Gösta har skrivit en bok.
Sen så var en del svenskar mekaniker mm även nån kvinna
Annars så var det mest i de olika delarna av Internationella brigderna som de var med mest i 11 och 15 brigaderna
mvh
Nisse Lätt stred i Columna Durrutti, skrivit en bok
Gösta Andersson, Gustav Friden var partisaner kanske någon mer Gösta har skrivit en bok.
Sen så var en del svenskar mekaniker mm även nån kvinna
Annars så var det mest i de olika delarna av Internationella brigderna som de var med mest i 11 och 15 brigaderna
mvh
Per Eriksson Frisco-Per ,även kallad med i Jändels bok. Någon (Sixten Rogestam) har oclså skrivit bok. Hugh Thomas bok om själva kriget står sig väl skapligt än idag, om själva kriget finns det väldigt mycket annars. Tror "Svarten", en annan veteran, döpt till Arne minns ej efternamnetvar på gång med bok (memoarer- Knuten näve kan den möjligen heta, kolla med r-arnas tidning Proletären om intresse finns, han är med där)), undrar inte om Karl Staaf skrivit om sina upplevelser där (dessa tre var alla SKP:are). DEn första svenska frivilliga var en kvinna , fick kulspruta uppkallad efter sig, Kajsa tror jag hon hette , hon var sjuksköterska
Senast redigerad av 1 Scout, redigerad totalt 9 gånger.
Jändel
Jändels bok heter "Kämpande Solidaritet". Han har även skrivit en biografi över en av veteranerna i den boken, Helmut Kirschey. Jag hade privilegiet att få intervjua Kirschey när jag gick i gymnasiet och skrev mitt specialarbete om spanska inbördeskriget.
Kirschey
Vat faktiskt inte. Kirschey är fortfarande anarkosyndikalist, men han säger sig ha samtidigt en realistisk och pragmatisk syn på politiken i övrigt. Om han är med i västerpartiet, så är det antagligen därför.
Tyvärr så ligger inte mitt arbete på nätet vad jag vet, dessutom är inte intervjun utskriven. Det var ett antal år sedan som jag skrev arbetet. För övrigt så är Jändels bok ("Helmut Kirschey - En antifascists minnen" Federativs förlag) i stort sett en lång rad intervjuer utskrivna direkt som bok. Så när jag väl intervjuade honom så hade jag inte många frågor som inte redan var besvarade i den boken. Jag rekommenderar den varmt. Den avhandlar inte bara spanska inbördeskriget utan även mellankrigstidens Tyskland på ett mycket bra sätt, utifrån ett arbetarklassperspektiv.
Tyvärr så ligger inte mitt arbete på nätet vad jag vet, dessutom är inte intervjun utskriven. Det var ett antal år sedan som jag skrev arbetet. För övrigt så är Jändels bok ("Helmut Kirschey - En antifascists minnen" Federativs förlag) i stort sett en lång rad intervjuer utskrivna direkt som bok. Så när jag väl intervjuade honom så hade jag inte många frågor som inte redan var besvarade i den boken. Jag rekommenderar den varmt. Den avhandlar inte bara spanska inbördeskriget utan även mellankrigstidens Tyskland på ett mycket bra sätt, utifrån ett arbetarklassperspektiv.
Kirschey
Jo, mycket intressant. Även efter inbördeskriget när han kom till Sverige och tiden här är mycket intressant. Exempelvis hade han daglig anmälningsplikt på polisstation i Göteborg änd från 1939 till in på 50-talet, plus arbetsförbud. Han hittade senare även svenska polisens förhörsprotokoll med honom, i Gestapos arkiv.
Så den säger en hel del om Sverige under den tiden också.
Så den säger en hel del om Sverige under den tiden också.
Ja särskilt med tanke på att f d Waffen-ss frivilliga anlitades av försvaret b l a som experter på Röda armén under samma epok...kan förstå varför men det är knappast en hållbar ursäkt, den svenska påstådda undfallenheten mot kommuniststyrda diktaturer och dess anhängare på hemma plan förbleknar något även om den till stor del ligger senare i tiden
jag läste i någon bok om de svenska frivilliga - där många var sjömän och att en hel del av de som mönstrade på svenska fartyg som blev kvar på "fel" sida om blockaden drogs in i malmtransporterna och att en hel del av dessa dog under malmtransporterna då fartygen blev sänkta av de allierade.
Måste ju verkligen te sig något ironiskt att dessa människor som kämpde mot facismen och nazismen skulle dö när de transporterade "liv"viktiga (iaf för den tyska industrin) råvaror till de som de bekämpat under kriget.
Måste ju verkligen te sig något ironiskt att dessa människor som kämpde mot facismen och nazismen skulle dö när de transporterade "liv"viktiga (iaf för den tyska industrin) råvaror till de som de bekämpat under kriget.