"Vapnens historia" borde aldrig ha kommit i nytryck - "uppdateringen" består mest i att man ersatt "Ceylon" med "Sri Lanka".
Nej, det verkar ju gnidet att trycka om en bok med endast smärre ändringar

. Men jag vidhåller att det är spännande läsning och alltid lär man sig något.
Ett exempel på något intressant jag lärde mig av boken:
Varför hade man på vissa håll i världen ofta (tex Turkiet, Mellanöstern, Japan) krökta klingor på sina svärd medan man i västeuropa hade raka?
Svar: En krökt klinga får vid hugg en "skärande" effekt. Det är alltså lättare att hugga av tex en arm med en krökt klinga än med en rak.
Så varför hade vi då inte krökta klingor i västeuropa också?
Svar: Därför att vi här använde oss av tyngre kroppsbepansring. En arm med ringbrynja eller fjällpansar på går inte att "skära" av. Då är det bättre att slagets kraft fokuseras på en punkt så att man med kraft kan "slå" av armen, bedöva den eller få motståndaren ur balans. Denna punkt sitter för övrig oftast kring 2/3 ut på svärdet, det är alltså inte så att man ska träffa så långt ut på klingan som möjligt för att få maximal kraft.
Sådana kunskaper tycker jag är extremt intressanta och de får man väl säga är ganska tidlösa och gäller idag såväl som 1951. Det
jag framförallt invänder mig mot i boken är att det är för mycket detaljstudier av vapnen i sig. Alltså hur vapnen dekorerades med ornament, ädelstenar och annat, vad alla olika delar kallas på en dolk eller en musköt o.s.v....