Det faktum at den samme prossessen ser ut har skjedd i vestlige Finland (skjønt med en I1a-grunnlegger) på ca samme tiden er en indikasjon på at det samme kan ha skjedd i Østlige Finland. Videre har folkeslagene lengre øst innslag av andre Haplogrupper og er ikke utelukkende N3. Det ville vel være rimelig å anta at også disse ville ha gjort seg gjeldene i Finland, gitt at det var tale om masseinnvandring.Olof Trätälja skrev: Man bör komma ihåg att det inte alls finns någon orsak att förutsätta att denne man bodde i Finland. I själva verket finns en hel del som pekar på det motsatta, att invandringen till finland skedde först efter att det etablerats en relativt stor folkgrupp längre österut eller om man så vill efter att N3 blivit dominerande bland de finskugriska folken varvid det var ett antal ättlingar till denne man som kom till finland. Bland annat givetvis själva den geografiska språköverföringen som torde kräva en betydande numerär invandring, men också det mer genetiska faktum att finland knappast upplevet en så drastsik flaskhals som skulle krävts för N3 att växa nämnvärt oproportionelt. Det är järnålder och framåt vi diskuterar.
Genetikk og språkgrupper er ikke bra korrelert. Eksempelvis så er Gallisk-talende briter mer like Baskere enn eksempelvis tyskere og skandinaver. Ungarere er mer like andre folk i Mellom-Europa enn Finner og Estere, og Tyrkia er mer lik folk i det Østlige Middelhavsområdet og Kaukasus enn med deres sentral asiatiske "språkbrødre".
Jeg skjønner ikke nøyaktig hvordan du kan konkludere med at det ikke er tale om en drastisk flaskehals / drift. Ingen vet nøyaktig hvilket befolkningsantall som er "kritisk" for å unngå dette (dette vil dessuten være avhengig av andre faktorer enn kun størrelse).
Olof Trätälja skrev: Men studierna för sibirien och asien separat torde räcka långt då de tämligen tydligt visar att N3 överhuvudtaget inte har den åldern någonstans. Inte äns själva N3-mutationen tycks inte ligga längre än 4000-6000 år tillbaka. Ej heller N är mycket äldre vilket delvis är grund för föregående påstående.
Jeg har ikke sett noen anslag på at TAT-C er 4000-6000 år, 8.000 – 14.000 er det jeg har sett.