Svensk bronsålderskrigföring

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Svensk bronsålderskrigföring

Inlägg av jofredes » 10 oktober 2003, 20:16

Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 oktober 2003, 00:48

Förmodligen väldigt lite, men ett är säkert: bronsvapnen var betydligt bättre och mer sofistikerade än vad många tror.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 oktober 2003, 10:03

Har du provat några kopior, om de nu finns några. Vad vet man om de första "svenskar" som har dödats av människohand.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 12 oktober 2003, 16:46

Vad vet man om de första "svenskar" som har dödats av människohand
Torde väl vara mosse-fynd. De som sänkts i mossar är i allmänhet avrättade alt. offrade. De danska fynden är rejält mycket fler och i flera fall bättre än de svenska. Nu säger ju inte det ett smack om vapen under bronsåldern... Danmark har också ett antal välbevarade gravfynd från bronsålder(gravhögar där den döde lagts i en ekstockkista som bevarats av olika skäl, oftast vattenfylld). Några fynd där den döde obestridligen omkommit i strid eller konflikt känner jag inte till.

Ett mycket gammalt - och fint - fynd av en man dödad i (eller i sviterna efter) strid finns ju på kontinenten, den s.k. ismannen (med smeknamnet "Ötzi"). Man fann tidigt spår av läkta skador och trauman i mannens fysik (spår i tänder och naglar, väldigt typiska för den påfrestning som uppstår då kroppen skadas allvarligt) och läka benbrott, men själva dödsorsaken antogs vara att mannen överraskats av snöfall och bara frusit till döds. För ganska kort tid sedan upptäcktes dock en pilspets i mannens rygg, uppe vid ena skulderbladet, och om jag förstår saken rätt är skadan tillräcklig för att döda, om än inte omedelbart.

Ötzi levde för runt 5000 år sedan. Hans kropp och utrustning har bevarats under snö och is på en bergstopp alldeles på gränsen mellan Österrike och Italien. En bra bok är "Mannen i isen" av Konrad Spindler, även om boken nu är nåt år gammal och alltså inte nämner pilspetsen.

I boken kan man bl a läsa om mannens utrustning - det verkar som om han i en olycka eller konflikt blivit av med sin utrustning, han höll antagligen på med att skaffa sig nya saker, tillverka pilar mm.

Fast du frågade efter bronsåldersvapen så det var kanske inte intressant alls :-)
Hursomhelst, vapnen fungerade utmärkt redan under stenåldern...

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Re: Svensk bronsålderskrigföring

Inlägg av de Bateur » 12 oktober 2003, 23:11

jofredes skrev:Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.
Fra anses det att bronsåldern var en relativt fredlig period. Annars var stickvapnen typiska, både svärd och dolkar var utformade för att sticka och inte hugga med.

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Inlägg av de Bateur » 12 oktober 2003, 23:12

jofredes skrev:Har du provat några kopior, om de nu finns några. Vad vet man om de första "svenskar" som har dödats av människohand.
Att de blev skalperade bla (stenåldern).

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Re: Svensk bronsålderskrigföring

Inlägg av de Bateur » 12 oktober 2003, 23:14

de Bateur skrev:
jofredes skrev:Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.
Fra anses det att bronsåldern var en relativt fredlig period. Annars var stickvapnen typiska, både svärd och dolkar var utformade för att sticka och inte hugga med.
Bronsåldersfynd (Hågahögen, Uppland): http://www.historiska.se/collections/tr ... s/tres.jpg

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Re: Svensk bronsålderskrigföring

Inlägg av de Bateur » 12 oktober 2003, 23:31

Bildstenarna i Kiviksgraven (Skåne): http://ddss.nu/Swit/Switelever/SteDan/Kiviksgraven.htm

Enligt Ohlmarks är det ingen mindre än Skånerikets grundare som blivit begravd i högen. Bildstenarna antas visa hur det gick till när Skåne enades bla efter sjödrabbningar mellan två olika stridsyxfolk.

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Re: Svensk bronsålderskrigföring

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 15:13

Bronsålderspar i full mundering.
Bilagor
Bronze-Age Germanic.jpg
Bronze-Age Germanic.jpg (60.23 KiB) Visad 2147 gånger

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 oktober 2003, 15:19

Det kan tilläggas att bilden föreställer två högstatus-personer. Kvinnan bär dessutom en lång kjol och utslaget hår vilket visar att hon är ogift.

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 15:22

Stenåldersfynd: Yxor och urnor tillhörande stridsyxkulturen (el "båtyxkulturen"), dvs urindoeuropéerna.

Yxan är ett kastvapen (jmfr tomahawken). Antagligen är den upphovet till myten om torshammaren (upphittade stridsyxor, det finns ca 2000 registrerade, kallas dessutom "torsviggar" i folkmun). Tiden för stridsyxkulturens uppdykande i Skandinavien kallas ibland "de krossade skallarnas tid" eftersom ett påfallande stort antal av de likfynd man gjort från perioden visar att personerna fått skallen inslagen med en stridsyxa.
Bilagor
stridsyxor.jpg
stridsyxor.jpg (9.29 KiB) Visad 2144 gånger

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 15:50

Lång kjol = ogift? Så Egtvedflickan skulle tolkas som gift?

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 16:02

Hm, det där med kjolen får faktiskt stå för Örjan. Jag är inte säker på hur det var med den saken.
Bilagor
kvinnodräktjpeg.jpg
kvinnodräktjpeg.jpg (72.77 KiB) Visad 2129 gånger

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 16:03

Mer utrustning.
Bilagor
kläder a.jpg
kläder a.jpg (33.02 KiB) Visad 2127 gånger

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 16:13

Det är väl inget uppseendeväckande med att Egtvedsflickan skulle vara gift egentligen, hon var väl 19 år eller nåt, tämligen giftasvuxen i de flesta kulturer. På något plan känns det ändå lite knasigt, kanske med tanke på hur debatten omkring hennes kläder tog sig ut när det begav sig osv. (Om jag inte missminner mig så är bilden som d.B. postade ovan just en rekonstruktion av hennes kläder - när fyndet publicerades ansågs kläderna inte acceptabla)

Skriv svar