Svensk bronsålderskrigföring
Svensk bronsålderskrigföring
Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Torde väl vara mosse-fynd. De som sänkts i mossar är i allmänhet avrättade alt. offrade. De danska fynden är rejält mycket fler och i flera fall bättre än de svenska. Nu säger ju inte det ett smack om vapen under bronsåldern... Danmark har också ett antal välbevarade gravfynd från bronsålder(gravhögar där den döde lagts i en ekstockkista som bevarats av olika skäl, oftast vattenfylld). Några fynd där den döde obestridligen omkommit i strid eller konflikt känner jag inte till.Vad vet man om de första "svenskar" som har dödats av människohand
Ett mycket gammalt - och fint - fynd av en man dödad i (eller i sviterna efter) strid finns ju på kontinenten, den s.k. ismannen (med smeknamnet "Ötzi"). Man fann tidigt spår av läkta skador och trauman i mannens fysik (spår i tänder och naglar, väldigt typiska för den påfrestning som uppstår då kroppen skadas allvarligt) och läka benbrott, men själva dödsorsaken antogs vara att mannen överraskats av snöfall och bara frusit till döds. För ganska kort tid sedan upptäcktes dock en pilspets i mannens rygg, uppe vid ena skulderbladet, och om jag förstår saken rätt är skadan tillräcklig för att döda, om än inte omedelbart.
Ötzi levde för runt 5000 år sedan. Hans kropp och utrustning har bevarats under snö och is på en bergstopp alldeles på gränsen mellan Österrike och Italien. En bra bok är "Mannen i isen" av Konrad Spindler, även om boken nu är nåt år gammal och alltså inte nämner pilspetsen.
I boken kan man bl a läsa om mannens utrustning - det verkar som om han i en olycka eller konflikt blivit av med sin utrustning, han höll antagligen på med att skaffa sig nya saker, tillverka pilar mm.
Fast du frågade efter bronsåldersvapen så det var kanske inte intressant alls
Hursomhelst, vapnen fungerade utmärkt redan under stenåldern...
Re: Svensk bronsålderskrigföring
Fra anses det att bronsåldern var en relativt fredlig period. Annars var stickvapnen typiska, både svärd och dolkar var utformade för att sticka och inte hugga med.jofredes skrev:Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.
Re: Svensk bronsålderskrigföring
Bronsåldersfynd (Hågahögen, Uppland): http://www.historiska.se/collections/tr ... s/tres.jpgde Bateur skrev:Fra anses det att bronsåldern var en relativt fredlig period. Annars var stickvapnen typiska, både svärd och dolkar var utformade för att sticka och inte hugga med.jofredes skrev:Vad vet man igentligen om bronsålderskrigsföringen i det som nu är sverige.
Re: Svensk bronsålderskrigföring
Bildstenarna i Kiviksgraven (Skåne): http://ddss.nu/Swit/Switelever/SteDan/Kiviksgraven.htm
Enligt Ohlmarks är det ingen mindre än Skånerikets grundare som blivit begravd i högen. Bildstenarna antas visa hur det gick till när Skåne enades bla efter sjödrabbningar mellan två olika stridsyxfolk.
Enligt Ohlmarks är det ingen mindre än Skånerikets grundare som blivit begravd i högen. Bildstenarna antas visa hur det gick till när Skåne enades bla efter sjödrabbningar mellan två olika stridsyxfolk.
Re: Svensk bronsålderskrigföring
Bronsålderspar i full mundering.
- Bilagor
-
- Bronze-Age Germanic.jpg (60.23 KiB) Visad 2147 gånger
Stenåldersfynd: Yxor och urnor tillhörande stridsyxkulturen (el "båtyxkulturen"), dvs urindoeuropéerna.
Yxan är ett kastvapen (jmfr tomahawken). Antagligen är den upphovet till myten om torshammaren (upphittade stridsyxor, det finns ca 2000 registrerade, kallas dessutom "torsviggar" i folkmun). Tiden för stridsyxkulturens uppdykande i Skandinavien kallas ibland "de krossade skallarnas tid" eftersom ett påfallande stort antal av de likfynd man gjort från perioden visar att personerna fått skallen inslagen med en stridsyxa.
Yxan är ett kastvapen (jmfr tomahawken). Antagligen är den upphovet till myten om torshammaren (upphittade stridsyxor, det finns ca 2000 registrerade, kallas dessutom "torsviggar" i folkmun). Tiden för stridsyxkulturens uppdykande i Skandinavien kallas ibland "de krossade skallarnas tid" eftersom ett påfallande stort antal av de likfynd man gjort från perioden visar att personerna fått skallen inslagen med en stridsyxa.
- Bilagor
-
- stridsyxor.jpg (9.29 KiB) Visad 2144 gånger
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Det är väl inget uppseendeväckande med att Egtvedsflickan skulle vara gift egentligen, hon var väl 19 år eller nåt, tämligen giftasvuxen i de flesta kulturer. På något plan känns det ändå lite knasigt, kanske med tanke på hur debatten omkring hennes kläder tog sig ut när det begav sig osv. (Om jag inte missminner mig så är bilden som d.B. postade ovan just en rekonstruktion av hennes kläder - när fyndet publicerades ansågs kläderna inte acceptabla)