Sant eller Falskt?

Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Sant eller Falskt?

Inlägg av volgar » 15 september 2005, 11:12

Min vän berättade detta till mig, och jag tvivlar på att det är sant. Så därför frågar jag er om ni hört något liknande.

Det var tydligen några/någon som hade hyrt in ett 50 tal vikingar som skulle skydda dem eller något. Och 200 fiender attackerade dem,de alla dog och endast 8 vikingar dog.

Verkar vara mest ett påhitt, men vem vet, Kanske sant ? ?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 september 2005, 16:30

Skulle vara intressant att veta källorna eller från litteraturen som det är hämtat ifrån. Det kan ju vara från en serie också, visserligen ta serier upp sanna händelser också, men det kan både vara falsk eller sant.

Stefan

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 16 september 2005, 16:39

hel otroligt verkar ju det inte vara. Det är ju en hyfsat vedertagen "sanning" att anfallare måste vara i ganska grov numerärt överläge för at tlyckas anfalla. och 4-1 är ganska bra överläge.

"vikingarna" (nordmännen) var, vad jag förstått det, ett folk som övade strid och kamplekar så fort tillfä'lle gavs.
Och om någon hyr in vikingar som vakter så är nog dessa vikingar yrkeskrigare. Och är den anfallande styrkan inte någon tränad krigarskara så kan nog 50 vikingar smiska 200 fiender.

men det krävs en hel del "om" för att man ska kunna anta denna teorin som sanning ;)

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 16 september 2005, 18:27

Att numerärt underlägsna soldater besegrat sina motståndare handikap till trots är väl inte helt otroligt, men för att kunna göra en analys av det hela behövs information.

I rätta omständigheterna så kan självklart vilka kunniga krigare som helst "spöa" en numerärt överlägsen arme/hord/whatever.
En vikingromatisk tanke slog mig dock, vikingarna var ju kända som barbariska och vildsinta krigare, så man kan ju tänka sig att en grupp på knapert utbildade
rövare(Som fallet verkar vara här?) så tror jag nog att en bunt med "bärsärkar" kan slå dem på flykt, sen om de lyckades döda alla är mindre troligt. Men man kan ju tänka sig att deras dödade övergick antalet förlorade män. Sen kan ju en medtida skröna utvecklats kring detta.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 16 september 2005, 20:25

Det här är en tråd som man skall vara försiktig i.
Allmänt kan man påstå att vi vet förfärande lite om vår vikingatid.
Det finns de som hävdar, att den egentligen alldrig ägt rum....
Men det finns en global historisk tradition, som räcker 1000 - 1500 år bakåt och den, talar ett annat språk.
De konstiga vikingarna, är omnämda från många platser och att betvivla dessa herrars existens, är knappast enkelt.
Däremot är det inte möjligt, att fastslå saker av typen, vem som gjorde vad vid just den specifika tidpunkten. Sådant finns omtalat i de s.k. Fornnordiska sagorna, det kan ju faktiskt vara, just sagor.
Det är tyvärr så.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 18 september 2005, 11:35

mjo det är klart. Men om vu byter ut ordet "vikingar" till ordet "krigare" så har vi ändå kvar samma problematik.
Och jag ser det inte alltför otroligt att sånt här händer. Bland annat har det ju visats i modern tid att underlägsna styrkor har
vunnit mot överlägsna. :)

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem

Inlägg av Karl XVII » 19 september 2005, 02:03

Slaget vid Narva är ju ett exempel där en mycket underlägsen svensk styrka besegrar en betydligt större rysk. Har för mig att den numerära skillnaden var i storleken 4-1. Vissa historiska källor påstår till och med att det var 10-1.
Så har vi slaget vid Teutoburgerskogen, där en germansk underlägsen styrka krossade två hela romerska legioner.
Är omständigheterna dom rätta så kan jag absolut se att det där påståendet kan stämma.

Det låter som att det är ett väringagarde i kejserliga Konstantinopels tjänst. Östrom hyrde in nordbor, från framförallt det som idag är Sverige, som livvakter till kejsaren. Men en precisering av vad du menar är ju på sin plats. Annars blir det ju bara spekulationer.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 19 september 2005, 08:32

Det har säkert hänt att 50 vikingar slaget 200 fienden och endast fått 8 döda. Däremot att de dödade alla fienden är nog en överdrift eller en förbättring av historien.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 september 2005, 14:40

Ja77 skrev:Det har säkert hänt att 50 vikingar slaget 200 fienden och endast fått 8 döda. Däremot att de dödade alla fienden är nog en överdrift eller en förbättring av historien.
Javisst, för då hade de nästan varit tvungna att ha dem inträngda nånstans utan flyktmöjligheter. Det är sällsynt att förlorarna inte flyr om de kan - alldeles speciellt som vi talar inte om något slags hedersduell utan om en överfallsaktion av något slag som slår slint.

Skriv svar