Vikingar i Sydamerika

Skriv svar
Martin_
Medlem

Vikingar i Sydamerika

Inlägg av Martin_ » 25 oktober 2005, 22:53

Det verkar finnas ganska mycket som tyder på att vikingar kan ha befunnit sig där för länge sedan, jag har hört en del som att vissa folk i Sydamerika skulle ha sett Columbus ditkomst som "de vita gudarnas" återkomst, har dock ingen källa på det. Här är lite bilder på runor som upptäckts i Sydamerika http://www.science-frontiers.com/sf062/sf062a02.htm , det fanns väl inte andra folk som använde sig av den sortens runor?

Vad tror ni andra om detta?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 oktober 2005, 23:22

Tycker de illustrerade "runorna" ser ytterst suspekta ut - har liknande runrader hittats på nordiskt område? För övrigt tycker jag att man ska ta uppgifter som kommer från en skrift som tagit sitt namn efter en plats i H.P. Lovecrafts skräcknoveller med en nypa salt...

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 25 oktober 2005, 23:24

Jag tänkte också att de kunde vare fejk, visste dock inte nåt om skräcknovellen

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 oktober 2005, 01:04

Martin_ skrev:Jag tänkte också att de kunde vare fejk, visste dock inte nåt om skräcknovellen
Här är nog lugnast att hålla i hatten. Runorna är minst sagt märkliga.
//Christer samuelssom

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 oktober 2005, 09:50

Bortsett från allt annat så gör de den klassiska kopplingen runor = vikingar. Kensingston-stenen nämns, den är väl daterad till 1300-talet vilket innebär att den aldrig varit i närheten av någon viking ens om den är äkta.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Re: Vikingar i Sydamerika

Inlägg av sibiriska tigern » 26 oktober 2005, 19:11

Martin_ skrev:Det verkar finnas ganska mycket som tyder på att vikingar kan ha befunnit sig där för länge sedan, jag har hört en del som att vissa folk i Sydamerika skulle ha sett Columbus ditkomst som "de vita gudarnas" återkomst, har dock ingen källa på det. Här är lite bilder på runor som upptäckts i Sydamerika http://www.science-frontiers.com/sf062/sf062a02.htm , det fanns väl inte andra folk som använde sig av den sortens runor?
Nja, bevisbördan grundar sig mest på rasistisk argumentation. Har inte heller hört att varken syd- eller nordamerikaindianer någonsin använt begreppet som t.ex. "de vita gudarnas återkomst"!

Åsikten kommer ursprungligen från fransmannen Jacques de Mahieu (1915-1991) som tog sin tillflykt till Argentina efter WWII. Den argentinska veckotidningen The puntos listar honom som en bland 180 naziförbrytare och han var väldigt rasistisk/antisemitisk. Han hävdade t.ex. att Columbus var bedragare och att indianer inte haft den bemedling som krävs för kunna bygga så stora monument som återfunnits.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vikingar i Sydamerika

Inlägg av Hexmaster » 26 oktober 2005, 19:29

sibiriska tigern skrev:Har inte heller hört att varken syd- eller nordamerikaindianer någonsin använt begreppet som t.ex. "de vita gudarnas återkomst"!
Om inte källorna manipulerats å det grövsta så handlar det om att conquistadorerna, alt. deras ledare, alt. flera av dem, identifierats med den svårstavade Quetzalcoatl, "den befjädrade ormen" som kunde framställas på många andra sätt:
His face and form is likewise obscure, and he has been shown as: a typical Indian, or dressed monklike in a long white robe fringed with black crosses, as a bearded white man and a beardless, masked black man. He has been depicted with his body and face painted black, or with his face painted yellow and having a grotesque bird-like beak.

Although it has been said that a white Quetzalcoatl was only a fiction spread after Cortez landed, that does not explain why Moctecuzhuoma was obviously terrified by the landing of a bearded white man at the very spot from which Quetzalcoatl was said to have sailed away. Nor does it explain why the indigenous people attributed the godlike qualities not to bandy-legged, black-bearded Cortez, but rather to his deputy, the surpassingly handsome blond, immoral, bloodthirsty and headstrong young Pedro de Vargas, who the Indians identified with the sun.
http://www.mexonline.com/amigonews/01august.htm

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 26 oktober 2005, 22:16

Prismas bok om mytologi, citat: "I en annan version går Quetzalcoatl ombord på en flotte av ormar och försvinner mot den östra horisonten. Det förutsades att han en dag skulle återvända - en profetia som utnyttjades av den spanske erövraren Hernán Cortés. När han landsteg i Mexico år 1519 trodde aztekernas kung Moctezuma att han var Quetzalcoatl som kom för att ta sitt rike i besittning."

Kan det inte vara för att Quetzalcoatl reste österut, mot Europa, och återvände 1300 år senare österifrån, som aztekerna trodde att Cortez var Quetzalcoatl?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 26 oktober 2005, 22:28

Har hört att kopplingen mellan Quetzalqoatl-Cortéz är en spansk efterhandskonstruktion som användes för att legitimera erövringen. Det var ju trots allt spanjorerna som skrev ner vhistorien, det aztekiska materialet är magert och svårtolkat

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 oktober 2005, 22:40

sibiriska tigern skrev:Kan det inte vara för att Quetzalcoatl reste österut, mot Europa, och återvände 1300 år senare österifrån, som aztekerna trodde att Cortez var Quetzalcoatl?
Jovisst, och det var ju den kopplingen som du menade dig aldrig ha hört - eller missförstod jag dig?

Hur som helst. Djingis reservation är ständigt återkommande när man letar i materialet, undras just vilka belägg som finns för ena & andra uppfattningen... En faktoid månne..?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2005, 17:33

Jag känner inte till att native americans haft anfäderskult eller gudar föreställande "vita mannen." Inte heller "utomjordingar", som också har föreslagits. Rent påhitt, eller!?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 27 oktober 2005, 20:31

Tidskriften "Kadath" som länken hänvisar till, vad är det för en tidning? Jag har aldrig hört talas om den förut.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 oktober 2005, 08:41

sibiriska tigern skrev:Jag känner inte till att native americans haft anfäderskult eller gudar föreställande "vita mannen." Inte heller "utomjordingar", som också har föreslagits. Rent påhitt, eller!
Alltså, von Däniken & co är ju ett kapitel för sig, men associationen Quetzalcoatl och conquistadorerna förtjänar att tas på allvar - vilka belägg som finns för den har jag dock ingen aning om. Sant, osant, halvsant?
Widsith skrev:Tidskriften "Kadath" som länken hänvisar till, vad är det för en tidning? Jag har aldrig hört talas om den förut.
Som Hellqvist nämnde så kommer namnet från H. P. Lovecrafts skräck-fantasy, The Dream-Quest of Unknown Kadath m.m. - jag kan tänka mig lite av varje i en tidning med det namnet, men inte mycket som är värt att tas på allvar.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem

Hmmm

Inlägg av Matua » 6 november 2005, 20:28

Det verkar alltid vara 'tricky buisness' när man använder sig av icke-västerlänskt historiematireal. I fallet Amerika har man väl en del historiska/mytologiska beskrivningar på gudar, kungar, grundare av riken mm. men frågan är hur mycket som kan tolkas som sant och vad som är mer tvivelaktigt.

Vet ej så mycket om dessa indianska mytologier men det finns ju en hel del paraleller mellan gamla och nya världen innan den 'upptäcktes' av Columbus.
Jag undrar lite dessutom ifall indianer innan besök från Europa hade skägg?
Detta eftersom man har hittat lerfigurer med skägg redan 100AD i delar av Mellan-Sydamerika.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 6 november 2005, 21:04

Ja, indianer kan ha skägg. Vissa stammar i Sydamerika samt på nordvästkusten USA-Kanada har skäggväxt

Skriv svar