Småkungar,jarlar,drottar och hövdingar

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Småkungar,jarlar,drottar och hövdingar

Inlägg av karlfredrik » 25 juli 2011, 09:56

Under järnålder och tidig vikingatid talar källorna om hövdingar, jarlar, drottar och småkungar.
Jag söker en ungefärlig datering på de tre sistnämnda. Romerska källor talar om att germanska stammar tog kunganamnet under järnåldern på kontinenten.
Gregorius av Tours nämner en kung i Danmark på 500-talet,inte nödvändigtvis av (hela) Danmark.
Jarlarna är väl de som erkänt en kungs övermakt. Ragnar påstås i krönikan om Normandies hertigar ha varit drott i Danmark.
Jag skulle vilja reda ut befreppen!

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Småkungar,jarlar,drottar och hövdingar

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 juli 2011, 12:28

Man kunde kanske utvidga frågan till om inte drotten är ursprunget till den kunglige ställföreträdaren drotsen i Danmark. Den som regerade i kungens ställe när denne var på utlandsresa t.ex. Kom visst alltid från norra Jylland. Ofta från trakten av Randers - Viborg.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Re: Småkungar,jarlar,drottar och hövdingar

Inlägg av Razor » 20 september 2011, 22:48

Vad jarlar anbelangar har det ibland spekulerats i att det var en titel som de eventuellt mytiska Herulerna haft med sig vid en, lika eventuellt, mytisk återkomst till Skandinavien då de skulle ha slagit sig ned "intill Götarna" (i Uppland enligt Maja Hagerman). Detta skulle ha utspelat sig på 500-talet och titeln skulle i sådant fall vara åtminstone 1500 år gammal. Skriftliga samtida källor saknas antagligen.

Skriv svar