St:Petersburg

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

St:Petersburg

Inlägg av Mackan L » 28 augusti 2004, 03:34

En polare ska dit på en tur i oktober. Någon som varit där och/eller kan komma med några tips på sevärdheter etc?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 28 augusti 2004, 12:26

Emiritaget är allt jag kommer på nu.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 september 2004, 16:00

Aurora, Peter och Paulfastningen, en del kyrkor, Blockadmuseet, Kunstkammer, Marsfalten (mest blasigt) Dostojevskijs hus dar han skrev Brott och straff .

Se till att hn tar med en guidebok ar val det basta tipset.

/Martin

tintin4you
Ny medlem

Inlägg av tintin4you » 6 maj 2005, 01:11

var där nu i helgen toppen , fanns också ett palats eller något liknande där de sköt tsaren

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 6 maj 2005, 12:31

Jag skulle gå och se på detta i St. Petersburg:

1) Summer Palace

2) Peter and Paul Fortress

3) Winter Palace

4) Saint Isaac's Cathedral

5) Tsarskoye Selo
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 13 gånger.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 13 juni 2005, 08:05

Är man det minsta konstintresserad är Ryska museet absolut värt ett besök.

Om inte annat blir man varse att den lite bombastiska konstnärsstilen inte föddes med stalinismens kulturpolitik.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 19:33

Var där sommaren 01, det finns mycket att se, kan rekomendera

1. Vinterpalatset med eEre,itaget
2. Tsaskjoe Selo
3. Auroura
4. Peter Paul fästningen

Dessutom finns det massor av musser som är sevärda, ha källkritiken på skaft eftersom guiderna är rätt enkelspåriga och gärna överdriver Rysslands och Sovjets bedrifter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juli 2005, 14:16

Glöm Marinmuséet - mörkt, trångt och tråkigt och med dyrt inträde. Värt: Segermonumentet på vägen till Pushkin (Tzarskoje Selo) och glöm inte spana ut ett par 'Ratsch-Booms' - 76,2mm sovjetiska fältkanoner m/39 - t.v. på vägen - dom står ungefär därifrån de aldrig mera retirerade! Och där tyskarna stoppades. För de verkligt intresserade - glöm inte en titt på Smolnyj-komplexet. Visas inte automatiskt av guiderna. Men det var i detta 'slott' (jag trodde det var en enkel f.d. flickskola...) som bolsjevikerna tog över som Leningrads partihögkvarter. Det var i dess korridorer som Kirov mördades - vilket ledde till Stalins monumentala slakt av kommunister in terrorn på 30-talet och därifrån ledde 'hans kronprins' - Andrei Shdanov ledde Leningrads försvar under belägringen med den 'järnhand' som hans guru krävde.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2005, 14:17

Jag var där med HMS Falken, så allt var gratis, tänkte inte på det.

Det finns en rätt läskig krigskyrkogård utanför staden också, 490000 offer från belägringen.

Kan även rekomendera kyrkorna, främst de aktiv som Kasaski katedralen byggd till minne av segern över Napoleon där bla Kutuzov ligger begravd under en av franska gardets fanor som tagit som segertecken, eb massa mässande munkar osv, rätt häftigt.

Notera ormen på Peter den stores staty vid Neva, ormen hästen trampar på skall föreställa Sverige.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Nyen & Nöteborg

Inlägg av cocteau » 23 augusti 2005, 09:53

Efter diverse googling så har jag sett att det ska finnas ett monument & museum om den svenska staden Nyen. Är det någon som varit på dessa platser och har synpunkter på dem?

Vidare undrar jag om någon kan reda ut begreppen kring Nyen, fästningen Landskrona och Nöteborg.

Vissa placerar Nöteborg vid Nevas början, dvs vid Ladogasidan, andra vid utloppet i Finska viken.

Är det någon som kan reda ut detta?

Ördög
Medlem

Re: Nyen & Nöteborg

Inlägg av Ördög » 28 augusti 2005, 02:13

cocteau skrev:Efter diverse googling så har jag sett att det ska finnas ett monument & museum om den svenska staden Nyen. Är det någon som varit på dessa platser och har synpunkter på dem?

Vidare undrar jag om någon kan reda ut begreppen kring Nyen, fästningen Landskrona och Nöteborg.

Vissa placerar Nöteborg vid Nevas början, dvs vid Ladogasidan, andra vid utloppet i Finska viken.

Här finns info på ryska om museet "700 år - Landskrona, Nevskoje Uste, Nyenskans", som öppnade i Petersburg för två år sen. Inte tycks petersburgarna förtränga sin stads tidgare historia, åtminstone inte kategoriskt ...
http://www.museum.ru/M2537

Här finns lite kortfattad info om platsens förflutna.
http://www.photofora.com/eugene/history ... s/nyen.htm
viewtopic.php?t=6485&start=0

Landskrona fästning grundades under den svenska framstöten år 1300 (eller däromkring), och låg i centrum av nuvarande S:t Petersburg, vid Nevas mynning. Fästningen förstördes av novgorodmännen redan år 1301. I stället uppförde de en egen fästning, men jag kan tänka mig att svenskarna fortsatte att kalla platsen Landskrona under de följande seklerna ...

Nyen hette den stad som svenskarna grundade på samma plats efter att Ingermanland blivit svenskt år 1617. Staden växte upp kring fästet Nyenskans.

Nöteborg ligger där Neva får sin början, vid Ladoga. Peter den store döpte om stället till Schlüsselburg, på grund av dess "nyckelroll". Skrivet med ryska bokstäver blir stavningen Шлиссельбург, och då den versionen i sin tur transkriberas får staden heta Shlisselburg.
1944 ersattes det tyska namnet med ett ryskt - Petrokrepost, eller Peters fästning. 1992 togs det gamla namnet till heders igen.

http://www.shlisselburg.ru/
http://www.aktuell.ru/petersburg/sehens ... den_7.html

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Re: Nyen & Nöteborg

Inlägg av cocteau » 28 augusti 2005, 11:30

Ördög skrev:
cocteau skrev:Efter diverse googling så har jag sett att det ska finnas ett monument & museum om den svenska staden Nyen. Är det någon som varit på dessa platser och har synpunkter på dem?

Här finns info på ryska om museet "700 år - Landskrona, Nevskoje Uste, Nyenskans", som öppnade i Petersburg för två år sen. Inte tycks petersburgarna förtränga sin stads tidgare historia, åtminstone inte kategoriskt ...
http://www.museum.ru/M2537

Här finns lite kortfattad info om platsens förflutna.
http://www.photofora.com/eugene/history ... s/nyen.htm
viewtopic.php?t=6485&start=0

Landskrona fästning grundades under den svenska framstöten år 1300 (eller däromkring), och låg i centrum av nuvarande S:t Petersburg, vid Nevas mynning. Fästningen förstördes av novgorodmännen redan år 1301. I stället uppförde de en egen fästning, men jag kan tänka mig att svenskarna fortsatte att kalla platsen Landskrona under de följande seklerna ...

Nyen hette den stad som svenskarna grundade på samma plats efter att Ingermanland blivit svenskt år 1617. Staden växte upp kring fästet Nyenskans.

Nöteborg ligger där Neva får sin början, vid Ladoga. Peter den store döpte om stället till Schlüsselburg, på grund av dess "nyckelroll". Skrivet med ryska bokstäver blir stavningen Шлиссельбург, och då den versionen i sin tur transkriberas får staden heta Shlisselburg.
1944 ersattes det tyska namnet med ett ryskt - Petrokrepost, eller Peters fästning. 1992 togs det gamla namnet till heders igen.

http://www.shlisselburg.ru/
http://www.aktuell.ru/petersburg/sehens ... den_7.html
Tackar så mycket.

Det ska bli mycket intressant att besöka det museet, så väl som de andra museerna jag tänker gå till i Sankt Peterburg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 augusti 2005, 12:00

Där finns ett Vodka-muséum också! Ligger nära en dyrare souvenirshop - där ett glas vodka serveras gratis när man stiger på...och ett par till 'för att höja köplusten...' Samt - ej att förglömma - ett Muséum med det Bisarra, abnormiteter som tvåhövdade kattor, druvfödslar och annat aptitligt - för de hugade...kanske bäst ta några glas i souvenirbutiken FÖRE ev. besök där....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 augusti 2005, 23:57

varjag skrev:kanske bäst ta några glas i souvenirbutiken FÖRE ev. besök där....
Men det gjorde väl inte du :P :lol:

MVH

Hans

Skriv svar