Svenska ord som blivit globala.
Svenska ord som blivit globala.
Vet ni om det finns några svenska ord som fått internationell betydelse.
Smörgåsbord, lutefisk och orientering (sporten) är dom jag kommer på.
Är det fler?
Hälsn. Gyps
Smörgåsbord, lutefisk och orientering (sporten) är dom jag kommer på.
Är det fler?
Hälsn. Gyps
- Johan Elisson
- Medlem
Ombudsman
Gravlax
Har även hört att lagom ska ha spridit sig, men hur säker den uppgiften är kan jag inte svara på.
/CvD
Edit: Inte bara pucktvåa utan tom pucktrea!!!
Gravlax
Har även hört att lagom ska ha spridit sig, men hur säker den uppgiften är kan jag inte svara på.
/CvD
Edit: Inte bara pucktvåa utan tom pucktrea!!!
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 23 gånger.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Svårt sånt här men engelskans Hey! används knappast som välkomstfras. Och om jag inte är helt ute och cyklar sägs det hej oftare i amerikanska serier de senaste åren. Så antingen har man alltid sagt hej på engelska och det har blivit vanligare igen eller så kan det komma från svenska. Att hi, hey, hej mm har samma germanska ursprung är tämligen säkert.Hexmaster skrev: Det är ju inget specifikt svenskt ord. Finns i flera germanska språk sedan gammalt, Etymonline jämför romerska och grekiska ord ("eia!").
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Är inte det en svensk omskrivning av ursprunget som är troller dvs någon som fiskar efter respons?Sarvi skrev:Såhär på ett forum måste man ju nämna begreppet "troll" - onekligen ett ord av skandinaviskt ursprung som har fått en global spridning i och med internetdiskussionernas blomstring.
Något som förvånar mig är att ordet limpa står i Webster's ordbok, som bröd gjort på mörk sirap, av svenskt ursprung...
Mvh -Dan
Det är ju det som är det fina med troll - dels som beteckning på någon som "ror drag", och dels som beteckning på motbjudande varelser som lever under broar. "Troll" som beteckning på någon som trollar är allmännt använt på de engelskspråkiga forum jag frekventerar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll