Bohus län = Bo-länet??
Bohus län = Bo-länet??
Det slog mig igår. Malmöhus län, Tavastehus län; dvs hus är centralfästningen i residensorten.
Följaktligen länet Bohus-län är väl egentligen Bo-län, senare kallad Bofästningens län ??
Följaktligen länet Bohus-län är väl egentligen Bo-län, senare kallad Bofästningens län ??
Bohuslän har namn efter Bohus fästning. (Som i sin tur kommer från Bagahus, antingen "borg där man sätter sig till motvärn" eller så har det namn efter virvlarna i Göta och Nordre älv - jag hoppas att den senare förklaringen är den korrekta.) Inget "hus man bor i", eller så.
Malmöhus har mycket riktigt namn efter den medeltida kungsgården. Sådana ligger även bakom namn som Skaraborg och Kronoberg m.fl. Hur mycket "fästningar" de är/var vet jag inte.
Malmöhus har mycket riktigt namn efter den medeltida kungsgården. Sådana ligger även bakom namn som Skaraborg och Kronoberg m.fl. Hur mycket "fästningar" de är/var vet jag inte.
Vad jag menar, såvitt jag förstår är HUS i första hand en fästning; här, centralfästning anlagt av landets härskare för att försvara ett visst län. Inte en villa om man säger så.
Omskriven fråga är då om det trots egentligen var Bo (Baga whatewver) - fästning? och Bohus som läns-namn egentligen ett missförstånd.
Omskriven fråga är då om det trots egentligen var Bo (Baga whatewver) - fästning? och Bohus som läns-namn egentligen ett missförstånd.
...Var kanske lite för varmt förut, gör ett nytt försök att tolka frågan: Även om det verkar logiskt att "Bohus" är namn på fästningen i orten "Bo", enligt samma mönster som Malmöhus i Malmö osv., så är det inte så. Det finns en ort Bohus, men såvitt jag vet är den yngre än fästningen, eller åtminstone har orten fått namn efter fästningen och inte tvärtom.Stefan skrev:Omskriven fråga är då om det trots egentligen var Bo (Baga whatewver) - fästning? och Bohus som läns-namn egentligen ett missförstånd.
Precis. Det fanns alltså ingen ursprunglig ort som hette Bohus, och fästningen Bohushus, till vardags kallad Bohus.Hexmaster skrev: Även om det verkar logiskt att "Bohus" är namn på fästningen i orten "Bo", enligt samma mönster som Malmöhus i Malmö osv., så är det inte så. Det finns en ort Bohus, men såvitt jag vet är den yngre än fästningen, eller åtminstone har orten fått namn efter fästningen och inte tvärtom.
Utan orten - och länet - har sitt namn efter fästningen,precis som du säger.
Jag tror fortfarande att ursprungsorten hette "Bo"...
Kronoberg var en gammal borg/slott som bla Dacke han med att husera lite i, men det förföll på 1600-talet. Men Skaraborg, vad för borg syftar det på, en i Skara?Hexmaster skrev:
Nu har jag läst på lite.
Bohus fästning fick troligen namn efter Bagaholmen där den ligger. Den skrevs 1309 Bagahus, senare Bahus och Bohus fästning. Bahus len från 1476 är det äldsta belägget på landskapets namn.
Dagens samhälle Bohus, i Ale kommun, har varken geografi eller - såvitt jag förstått - historia gemensam med fästningen. Samhället ligger på andra sidan Göta älv, och hette fram tills för hundra år sedan Jordfall (efter en katastrof långt tillbaka, av vilken Surteraset är ett blekt eko). Enligt Familjeboken var det då bara ett färjställe, vilket förklarar varför det är så lite skrivet om orten. Hur namnbytet gick till vet jag inte; vågar man gissa på PR-sinne?
Bohus fästning fick troligen namn efter Bagaholmen där den ligger. Den skrevs 1309 Bagahus, senare Bahus och Bohus fästning. Bahus len från 1476 är det äldsta belägget på landskapets namn.
Samhället ifråga är Kungälv, tidigare Kongahella. Detta har tidigare legat vid Ragnhildsholmen lite längre ner utmed Nordre älv, på den holmen kan man se ruinerna efter en fästning som alltså fanns före Bohus. En annan viktig ort i trakten var Lödöse, längre upp med Göta älv. Trakten är mycket rik på historia, något rörigt är det också, och eftersom vi ibland rör oss rätt långt tillbaka i tiden är det inte alltid man har så mycket belägg som man skulle vilja. Men att Bohus fästning inte fått namn efter någon ort "Bo" el.dyl. är säkert - det skulle i så fall vara holmen. (Associerar ngt långsökt till Stegeborg, som också fått namn efter företeelser i sin direkta närhet snarare än något samhälle. Fler exempel finns.)Arnvidh skrev:Fästningen är placerad där av militära skäl och så har det växt upp ett samhälle runt denna?
Dagens samhälle Bohus, i Ale kommun, har varken geografi eller - såvitt jag förstått - historia gemensam med fästningen. Samhället ligger på andra sidan Göta älv, och hette fram tills för hundra år sedan Jordfall (efter en katastrof långt tillbaka, av vilken Surteraset är ett blekt eko). Enligt Familjeboken var det då bara ett färjställe, vilket förklarar varför det är så lite skrivet om orten. Hur namnbytet gick till vet jag inte; vågar man gissa på PR-sinne?
Ja ja, whatever. Ort eller holme. Poängen är ju att vi nu med gemensamma krafter HAR kommit fram till att ursprunget är den där Baga-holmen, och Bo- hus är då inte ortnamnet whatever utan fästningen på Bagaholmen - med tiden Bohus... etc.Hexmaster skrev: Men att Bohus fästning inte fått namn efter någon ort "Bo" el.dyl. är säkert - det skulle i så fall vara holmen. (Associerar ngt långsökt till Stegeborg, som också fått namn efter företeelser i sin direkta närhet snarare än något samhälle. Fler exempel finns.)
MalmöHus län har med tiden blivit till Malmö län, men så har icke skett med BagaHus län...
Eller hur?
Bohus skall egentligen uttalas Båhus, på norska Baahus, en förkortning av Baghahus, som fanns på Baghaholm, ett gammalt tingsställe för Älvsyssel (södra Båhuslän). Ön har även kallats Skyrbagarholm, och tidigare Elfabagi eller Elfarbakki. Bagi skall vara fornnordiska för hinder, dvs Elfa-bagi: hindret i älven.