Försvinnande svenska uttryck

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2026, 15:36

sonderling skrev:
14 juli 2026, 11:21
Jag vet inte om vi haft uppe detta förut, jag vet att det varit uppe i radioprogramet "Språket". Men det är detta att folk numera har fel betoning på ord. Företrädevis unga människor men inte alltid. För att de antligen inte hört dem förrut men bara läst dem. På sistone har jag hört ordet Moloken som lät mer som Mollokken eller hur jag ska förklara.

Sonderling
Det är väl en rätt vanlig förändring mellan generationer?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 juli 2026, 16:45

Såg någon på fläskbak som trodde ölet Sofiero uttalades som i Italien, typ... soff-iero.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 juli 2026, 17:32

Markus Holst skrev:
14 juli 2026, 15:36
sonderling skrev:
Jag vet inte om vi haft uppe detta förut, jag vet att det varit uppe i radioprogramet "Språket". Men det är detta att folk numera har fel betoning på ord. Företrädevis unga människor men inte alltid. För att de antligen inte hört dem förrut men bara läst dem. På sistone har jag hört ordet Moloken som lät mer som Mollokken eller hur jag ska förklara.

Sonderling
Det är väl en rätt vanlig förändring mellan generationer?
Ja jag tror det var svaret i språket också. Då tror jag det var ordet Divalater som uttalades divvalater.

Nje jag vet inte om jag köper det?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2026, 19:07

Hade gamla sura gubbar fått bestämma hade vi fortfarande talat urnordiska

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 juli 2026, 19:12

Ja ja jag är ingen språkfacist som så. Men när man uttalar orden fel blir det bara konstigt tycker jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2026, 19:16

Men det är jag

Ephraim
Medlem

Inlägg av Ephraim » 14 juli 2026, 21:22

sonderling skrev:

Sonderling
Vet inte om jag riktigt är med på din uttalsbeskrivning. Men ordet har två sätt att betonas som finns beskrivna i SAOL och SO, ljudexempel från SO finns här:
https://svenska.se/?q=moloken&exactMatc ... &id=247380

Den senare varianten, med huvudbetoning på andra stavelsen, är troligen ett lite mer sentida påfund (och jag vet knappt om jag hört den). Den finns inte angiven i SAOB:s artikel från 1945 och den fanns inte heller angiven i 13:e upplagan av SAOL från 2006, där angavs bara ett uttal. Den dyker dock upp i 14:e upplagan från 2015. Dock tar det ju ett tag innan språkförändringar dyker upp i SAOL, så i och med att varianten ändå har funnits där i mer än tio år så är det väl tveksamt om det är de som är unga idag som vi ska beskylla för den här varianten (fast det beror förstås på vad man menar med unga...).

Är det varianten med huvudbetoning på andra stavelsen du har hört? Annars ser ju ”mollokken” ut som att det skulle vara korta vokaler, och det finns faktiskt en variant med kort vokal i andra stavelsen beskriven i SAOB:s artikel från 1945. Så är det den du har hört är den nog faktiskt ganska gammal, men möjligen dialektal.

I övrigt tror jag inte att det är någon generell tendens att ord får nya betoningsmönster (betonas fel om man så vill), utan det gäller nog just för vissa ord som dels är sådana att man oftast möter dem först i skrift snarare än i tal, dels är lite svåra att se hur de är uppbyggda eller har lite udda betoningsmönster. Moloken och divalater är ju bra kandidater för detta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2026, 22:06

Pappa hade en ordbok hemma, skriven av en herr Molde. Pappa tyckte inte om Molde eftersom Molde menar att om folk säger på ett nytt sätt - är detta sätt direkt korrekt eftersom folk säger så. Det är väl denna roll som SAOL och svenska akademien i huvudsak bestämt sig för att stödja: De skall beskriva hur folk talar och skriver, inte värdera det.

Nog tror jag att det pågår en rätt stor förändring av framför allt det talade språket nu eftersom förortssvenska trots allt är en stark kraft som påverkar språket. I framtiden kommer nog svenskan vara mindre melodiös och kanske till och med vara ett SVO-språk.

Min 25 öre.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 juli 2026, 16:41

Hade en lärare som sade SOVjetunion, och inte sovJETunionen. Hur säger ni Algeriet. Nästan alla har betoningen på i, men kanske finns det någon som betonar det första eet.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 16 juli 2026, 19:51

All-che-rii-ett.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 16 juli 2026, 19:52

Myanmaaaaar eller My-ann-marr?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 16 juli 2026, 19:56

När det bara fanns en indisk restaurang i Göteborg brukade man skämta om att den låg på bangatan med tonvikt på ban och tan.

Skriv svar