Norrlandsdialekt
- David Asplund
- Medlem
Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.
Menningslöööst säger de till exempel, betoningen ofta på andra ordet i sammansatta ord. Jag tror att det finns exempel på kalixmål som ljudfiler på Internet, kanske i SvD-s dialektarkiv?
Menningslöööst säger de till exempel, betoningen ofta på andra ordet i sammansatta ord. Jag tror att det finns exempel på kalixmål som ljudfiler på Internet, kanske i SvD-s dialektarkiv?
Sidospåret om Norrlands geografiska utbredning har fått en egen tråd: viewtopic.php?t=29954
Jag skulle tro att dom flesta som är uppväxta i ett område med säregen dialekt kan höra viss skillnad på dialekten i olika grannstäder i området. Jag är från en by utanför Tidaholm och där talas en särdeles "bonnig" variant av västgötska som skiljer sig från grannstäder som Falköping och Skövde i mitt öra. Dialekten är i mina öron väsensskild från hur man pratar i exv. Gullspång, Trollhättan eller Borås. Nu när jag bor i Gästrikland gissar 90% av folk att jag är från Värmland. Därför tror jag folk söderifrån buntar ihop "norrländska" till en dialekt eftersom man inte hör någon större skillnad på dom. Man hör liksom bara grunddragen i dialekten och inte nyanserna om man inte är uppväxt i området. Och jag tror inte att man medvetet räknar in jamtska i begreppet.
Tror att folk i Svenskfinland har svårt att skilja på dialekterna i Sverige. "Skånska" är alla dialekter de inte förstår ungefär, men jag vet inte. Många dialekter i Norrland bör väl likna norrländska dialekter?Jag skulle tro att dom flesta som är uppväxta i ett område med säregen dialekt kan höra viss skillnad på dialekten i olika grannstäder i området.
Re: Norrlandsdialekt
Kartan hänvisar till administrativa indelningar år 1700, alltså alldeles för sena för at ha dialktologisk relevans. Som du säger delar kartan Österbotten i tu, med gräns norr om (Gamla-)Karleby. Alltså på samma ställe som gränsen idag går mellan Västra Finlands och Uleåborgs län, en plats som de finskspråkiga upplever att delar vad de kallar "Mellersta Österbotten" i tu. Ändå nämns inte Österbotten i textavsnittet bland "Österlands" landskap, motstridigt.Jurgen Wullenwever skrev:Intressant länk. Om gränsen är korrekt ritad så verkade södra Österbotten höra till Österland, medan huvudparten av nuvarande Österbotten är Norrland. Kan ortnamn i södra Österbotten med ordet lapp åsyfta samisk befolkning, exempelvis Lappajärvi, Lappo, Lappfjärd? Östernorrland, om vi säger så, ligger hur som helst på den finska sidan av språkgränsen, så någon svensk norrlandsdialekt lär väl inte ha funnits där.
Trots vad jag sade: gränsen år 1700 motsvarar rätt väl det ställe söder om Pyhäjoki där Nöteborgsfredens gräns från 1300-talet kom ut till Bottenhavet. Således kunde man förvänta sig att den hade dialektolgisk relevans. Märkligt nog verkar indelningen i (syd)västfinska och (nord)ostfinska dialekter ändå följa närmast den äldre administrativa gräns, som anses ha funnits senast på 1200-talet efter "andra korståget", ungefär då enligt linjen Kotka/Kymmenedalen - Nordöstra Nyland/Södra Tavastland - Jämsä - Vetilälven (Karlebytrakten/"Rysserån").
Men för de svenska dialekterna i Finland gäller nog att de österbottniska delar åtminstone vissa senare drag (novationer) med norrländskan medan de nyländska har stått klarare under uppsvenskt inflytande. Österbottniska dialekter anses också populärt ha drag som rentav förenar dem med tröndska, även om man här mest har att göra med arkaismer (en gemensam novation värd att nämna är väl ändå kva för < hvat).
De klarast förenande dragen i "östsvenska" dialekter (förfornsvenska diftonger, kontrasterande stavelsekvantitet), är alla arkaismer, så begreppet "östsvenska är kanske inte historiskt sett speciellt förklarande, i senmedeltida perspektiv hörde nog österbottniskan ihop med norrländskan och nyländskan med uppsvenskan.
Re:
En död tråd vaknar igenmillgard skrev:Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.
Sääävli'heten i målet - anklagades även Luleåborna för.....
Söder om Luleå älvdal - kallades de också för Luulhaasafööttren
KG Bergström är ingen äkta Kalixbo, han kommer från Ryssbält vilket är fel sida av älven...den äkta varan (även om en del har utvandrat) finns mellan älven och Sangis
Källa:
Min salig far (och han visste alltid vad han talade om).
Källa:
Min salig far (och han visste alltid vad han talade om).
Äh, det löser sig.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Efter att jag skrev mitt inlägg kom jag fram till att kartritaren snarare verkar ha använt den nya finska länsgränsen från 1990-talet vid utritandet av kartan, så den stämmer nog inte i sådana detaljer. Se exempelvis att Blekinge 1658 blivit svenskt före Skåne 1658, enligt kartan, och samtida med Viborg 1293, Västerbotten (när blev det svenskt?) och Halland/Härjedalen/Jämtland/Gotland 1645. (Fast det kanske är sant, om man ser till någon djupare social försvenskning.)Jouppe skrev:Kartan hänvisar till administrativa indelningar år 1700, alltså alldeles för sena för at ha dialktologisk relevans. Som du säger delar kartan Österbotten i tu, med gräns norr om (Gamla-)Karleby. Alltså på samma ställe som gränsen idag går mellan Västra Finlands och Uleåborgs län, en plats som de finskspråkiga upplever att delar vad de kallar "Mellersta Österbotten" i tu. Ändå nämns inte Österbotten i textavsnittet bland "Österlands" landskap, motstridigt.Jurgen Wullenwever skrev:Intressant länk. Om gränsen är korrekt ritad så verkade södra Österbotten höra till Österland, medan huvudparten av nuvarande Österbotten är Norrland. Kan ortnamn i södra Österbotten med ordet lapp åsyfta samisk befolkning, exempelvis Lappajärvi, Lappo, Lappfjärd? Östernorrland, om vi säger så, ligger hur som helst på den finska sidan av språkgränsen, så någon svensk norrlandsdialekt lär väl inte ha funnits där.
Trots vad jag sade: gränsen år 1700 motsvarar rätt väl det ställe söder om Pyhäjoki där Nöteborgsfredens gräns från 1300-talet kom ut till Bottenhavet. Således kunde man förvänta sig att den hade dialektolgisk relevans. Märkligt nog verkar indelningen i (syd)västfinska och (nord)ostfinska dialekter ändå följa närmast den äldre administrativa gräns, som anses ha funnits senast på 1200-talet efter "andra korståget", ungefär då enligt linjen Kotka/Kymmenedalen - Nordöstra Nyland/Södra Tavastland - Jämsä - Vetilälven (Karlebytrakten/"Rysserån").
Men för de svenska dialekterna i Finland gäller nog att de österbottniska delar åtminstone vissa senare drag (novationer) med norrländskan medan de nyländska har stått klarare under uppsvenskt inflytande. Österbottniska dialekter anses också populärt ha drag som rentav förenar dem med tröndska, även om man här mest har att göra med arkaismer (en gemensam novation värd att nämna är väl ändå kva för < hvat).
De klarast förenande dragen i "östsvenska" dialekter (förfornsvenska diftonger, kontrasterande stavelsekvantitet), är alla arkaismer, så begreppet "östsvenska är kanske inte historiskt sett speciellt förklarande, i senmedeltida perspektiv hörde nog österbottniskan ihop med norrländskan och nyländskan med uppsvenskan.
Här kommer ett klipp från tv-serien "Nybyggarland", 1972. Spelades in kring Vilhelminas skogar och byar i Lapplands inland.
Härlig slang
http://www.youtube.com/watch?v=z7S4TSVZfeM
Härlig slang
http://www.youtube.com/watch?v=z7S4TSVZfeM
Samtidigt skulle jag nog hävda att det är större dialektskillnad mellan Uppsala och Gävle (10 mil) än mellan Gävle och Luleå (75 mil). Till och med i delar av Norduppland (Älvkarleby, Tierp, etc) pratar man en dialekt som påminner om norrländska. Se http://www.learning4sharing.nu/gavlemal-190110.html.Madswede skrev:Jag är från en by utanför Tidaholm och där talas en särdeles "bonnig" variant av västgötska som skiljer sig från grannstäder som Falköping och Skövde i mitt öra. Dialekten är i mina öron väsensskild från hur man pratar i exv. Gullspång, Trollhättan eller Borås. Nu när jag bor i Gästrikland gissar 90% av folk att jag är från Värmland. Därför tror jag folk söderifrån buntar ihop "norrländska" till en dialekt eftersom man inte hör någon större skillnad på dom. Man hör liksom bara grunddragen i dialekten och inte nyanserna om man inte är uppväxt i området. Och jag tror inte att man medvetet räknar in jamtska i begreppet.
Re: Re:
varjag skrev:En död tråd vaknar igenmillgard skrev:Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.
Menningslöööst säger de till exempel, betoningen ofta på andra ordet i sammansatta ord. Jag tror att det finns exempel på kalixmål som ljudfiler på Internet, kanske i SvD-s dialektarkiv?![]()
Sääävli'heten i målet - anklagades även Luleåborna för.....
Söder om Luleå älvdal - kallades de också för Luulhaasafööttren
Luleåborna anklagar i sin tur Kalixborna för att vara sävliga, när friskvården på F21för några år sedan la tai-chi på schemat så var det direkt några lustigkurrar som började att kalla det för "Kalix-karate".
Äh, det löser sig.
Tack för dagens goda....."Kalix-karate".
- J.K Nilsson
- Medlem
Re: Dialekter i varje floddal.....
No more further questions, your honour.varjag skrev:skriver Piteå-födde - Varjag
Det förklarar en hel del.
J.K Nilsson