Norrlandsdialekt

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 18 juni 2007, 15:01

Kan någon norrlänning tala om för mig varför Kalixmål skulle vara så speciellt. Har läst i en bok och hört av en lulebo. :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 juni 2007, 15:17

Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.

Menningslöööst säger de till exempel, betoningen ofta på andra ordet i sammansatta ord. Jag tror att det finns exempel på kalixmål som ljudfiler på Internet, kanske i SvD-s dialektarkiv?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 24 juni 2007, 10:24

Sidospåret om Norrlands geografiska utbredning har fått en egen tråd: viewtopic.php?t=29954

Madswede
Medlem

Inlägg av Madswede » 15 augusti 2007, 15:24

Jag skulle tro att dom flesta som är uppväxta i ett område med säregen dialekt kan höra viss skillnad på dialekten i olika grannstäder i området. Jag är från en by utanför Tidaholm och där talas en särdeles "bonnig" variant av västgötska som skiljer sig från grannstäder som Falköping och Skövde i mitt öra. Dialekten är i mina öron väsensskild från hur man pratar i exv. Gullspång, Trollhättan eller Borås. Nu när jag bor i Gästrikland gissar 90% av folk att jag är från Värmland. Därför tror jag folk söderifrån buntar ihop "norrländska" till en dialekt eftersom man inte hör någon större skillnad på dom. Man hör liksom bara grunddragen i dialekten och inte nyanserna om man inte är uppväxt i området. Och jag tror inte att man medvetet räknar in jamtska i begreppet.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 17 augusti 2007, 14:20

Jag skulle tro att dom flesta som är uppväxta i ett område med säregen dialekt kan höra viss skillnad på dialekten i olika grannstäder i området.
Tror att folk i Svenskfinland har svårt att skilja på dialekterna i Sverige. "Skånska" är alla dialekter de inte förstår ungefär, men jag vet inte. Många dialekter i Norrland bör väl likna norrländska dialekter?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2007, 14:34

Tja, jag skulle inte för liv kunna skilja på ex.vis olika engelska dialekter. Cockney, "upper class" och vanligt. Längre upp blir allt skotska.

Vilket väl är rätt självklart. Att man har lättare att skilja på sådant man ofta exponeras för och kan relatera till.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re: Norrlandsdialekt

Inlägg av Jouppe » 26 april 2009, 12:24

Jurgen Wullenwever skrev:Intressant länk. Om gränsen är korrekt ritad så verkade södra Österbotten höra till Österland, medan huvudparten av nuvarande Österbotten är Norrland. Kan ortnamn i södra Österbotten med ordet lapp åsyfta samisk befolkning, exempelvis Lappajärvi, Lappo, Lappfjärd? Östernorrland, om vi säger så, ligger hur som helst på den finska sidan av språkgränsen, så någon svensk norrlandsdialekt lär väl inte ha funnits där.
Kartan hänvisar till administrativa indelningar år 1700, alltså alldeles för sena för at ha dialktologisk relevans. Som du säger delar kartan Österbotten i tu, med gräns norr om (Gamla-)Karleby. Alltså på samma ställe som gränsen idag går mellan Västra Finlands och Uleåborgs län, en plats som de finskspråkiga upplever att delar vad de kallar "Mellersta Österbotten" i tu. Ändå nämns inte Österbotten i textavsnittet bland "Österlands" landskap, motstridigt.

Trots vad jag sade: gränsen år 1700 motsvarar rätt väl det ställe söder om Pyhäjoki där Nöteborgsfredens gräns från 1300-talet kom ut till Bottenhavet. Således kunde man förvänta sig att den hade dialektolgisk relevans. Märkligt nog verkar indelningen i (syd)västfinska och (nord)ostfinska dialekter ändå följa närmast den äldre administrativa gräns, som anses ha funnits senast på 1200-talet efter "andra korståget", ungefär då enligt linjen Kotka/Kymmenedalen - Nordöstra Nyland/Södra Tavastland - Jämsä - Vetilälven (Karlebytrakten/"Rysserån").

Men för de svenska dialekterna i Finland gäller nog att de österbottniska delar åtminstone vissa senare drag (novationer) med norrländskan medan de nyländska har stått klarare under uppsvenskt inflytande. Österbottniska dialekter anses också populärt ha drag som rentav förenar dem med tröndska, även om man här mest har att göra med arkaismer (en gemensam novation värd att nämna är väl ändå kva för < hvat).

De klarast förenande dragen i "östsvenska" dialekter (förfornsvenska diftonger, kontrasterande stavelsekvantitet), är alla arkaismer, så begreppet "östsvenska är kanske inte historiskt sett speciellt förklarande, i senmedeltida perspektiv hörde nog österbottniskan ihop med norrländskan och nyländskan med uppsvenskan.

varjag
Saknad medlem †

Re:

Inlägg av varjag » 26 april 2009, 12:57

millgard skrev:Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.

Menningslöööst säger de till exempel, betoningen ofta på andra ordet i sammansatta ord. Jag tror att det finns exempel på kalixmål som ljudfiler på Internet, kanske i SvD-s dialektarkiv?
En död tråd vaknar igen :)
Sääävli'heten i målet - anklagades även Luleåborna för.....
Söder om Luleå älvdal - kallades de också för Luulhaasafööttren :D

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 28 april 2009, 13:17

KG Bergström är ingen äkta Kalixbo, han kommer från Ryssbält vilket är fel sida av älven...den äkta varan (även om en del har utvandrat) finns mellan älven och Sangis :wink:

Källa:
Min salig far (och han visste alltid vad han talade om).
Äh, det löser sig.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 2 maj 2009, 07:54

Jouppe skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Intressant länk. Om gränsen är korrekt ritad så verkade södra Österbotten höra till Österland, medan huvudparten av nuvarande Österbotten är Norrland. Kan ortnamn i södra Österbotten med ordet lapp åsyfta samisk befolkning, exempelvis Lappajärvi, Lappo, Lappfjärd? Östernorrland, om vi säger så, ligger hur som helst på den finska sidan av språkgränsen, så någon svensk norrlandsdialekt lär väl inte ha funnits där.
Kartan hänvisar till administrativa indelningar år 1700, alltså alldeles för sena för at ha dialktologisk relevans. Som du säger delar kartan Österbotten i tu, med gräns norr om (Gamla-)Karleby. Alltså på samma ställe som gränsen idag går mellan Västra Finlands och Uleåborgs län, en plats som de finskspråkiga upplever att delar vad de kallar "Mellersta Österbotten" i tu. Ändå nämns inte Österbotten i textavsnittet bland "Österlands" landskap, motstridigt.

Trots vad jag sade: gränsen år 1700 motsvarar rätt väl det ställe söder om Pyhäjoki där Nöteborgsfredens gräns från 1300-talet kom ut till Bottenhavet. Således kunde man förvänta sig att den hade dialektolgisk relevans. Märkligt nog verkar indelningen i (syd)västfinska och (nord)ostfinska dialekter ändå följa närmast den äldre administrativa gräns, som anses ha funnits senast på 1200-talet efter "andra korståget", ungefär då enligt linjen Kotka/Kymmenedalen - Nordöstra Nyland/Södra Tavastland - Jämsä - Vetilälven (Karlebytrakten/"Rysserån").

Men för de svenska dialekterna i Finland gäller nog att de österbottniska delar åtminstone vissa senare drag (novationer) med norrländskan medan de nyländska har stått klarare under uppsvenskt inflytande. Österbottniska dialekter anses också populärt ha drag som rentav förenar dem med tröndska, även om man här mest har att göra med arkaismer (en gemensam novation värd att nämna är väl ändå kva för < hvat).

De klarast förenande dragen i "östsvenska" dialekter (förfornsvenska diftonger, kontrasterande stavelsekvantitet), är alla arkaismer, så begreppet "östsvenska är kanske inte historiskt sett speciellt förklarande, i senmedeltida perspektiv hörde nog österbottniskan ihop med norrländskan och nyländskan med uppsvenskan.
Efter att jag skrev mitt inlägg kom jag fram till att kartritaren snarare verkar ha använt den nya finska länsgränsen från 1990-talet vid utritandet av kartan, så den stämmer nog inte i sådana detaljer. Se exempelvis att Blekinge 1658 blivit svenskt före Skåne 1658, enligt kartan, och samtida med Viborg 1293, Västerbotten (när blev det svenskt?) och Halland/Härjedalen/Jämtland/Gotland 1645. (Fast det kanske är sant, om man ser till någon djupare social försvenskning.)

RocketDog
Ny medlem

Inlägg av RocketDog » 2 februari 2010, 16:35

Här kommer ett klipp från tv-serien "Nybyggarland", 1972. Spelades in kring Vilhelminas skogar och byar i Lapplands inland.
Härlig slang :)

http://www.youtube.com/watch?v=z7S4TSVZfeM

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 februari 2010, 20:46

Madswede skrev:Jag är från en by utanför Tidaholm och där talas en särdeles "bonnig" variant av västgötska som skiljer sig från grannstäder som Falköping och Skövde i mitt öra. Dialekten är i mina öron väsensskild från hur man pratar i exv. Gullspång, Trollhättan eller Borås. Nu när jag bor i Gästrikland gissar 90% av folk att jag är från Värmland. Därför tror jag folk söderifrån buntar ihop "norrländska" till en dialekt eftersom man inte hör någon större skillnad på dom. Man hör liksom bara grunddragen i dialekten och inte nyanserna om man inte är uppväxt i området. Och jag tror inte att man medvetet räknar in jamtska i begreppet.
Samtidigt skulle jag nog hävda att det är större dialektskillnad mellan Uppsala och Gävle (10 mil) än mellan Gävle och Luleå (75 mil). Till och med i delar av Norduppland (Älvkarleby, Tierp, etc) pratar man en dialekt som påminner om norrländska. Se http://www.learning4sharing.nu/gavlemal-190110.html.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Re:

Inlägg av NIL » 3 februari 2010, 05:58

varjag skrev:
millgard skrev:Kalixmålet är känt för sin sävlighet - lyssna på KG Bergström, han är Kalixbo fast slipad av decennier i storstaden. Hä gå' lååååångsaamt.

En död tråd vaknar igen :)
Sääävli'heten i målet - anklagades även Luleåborna för.....
Söder om Luleå älvdal - kallades de också för Luulhaasafööttren :D

Luleåborna anklagar i sin tur Kalixborna för att vara sävliga, när friskvården på F21för några år sedan la tai-chi på schemat så var det direkt några lustigkurrar som började att kalla det för "Kalix-karate". :)
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 februari 2010, 11:05

"Kalix-karate".
Tack för dagens goda..... :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Re: Dialekter i varje floddal.....

Inlägg av J.K Nilsson » 4 februari 2010, 20:47