Gerry, Tommie, Yankie och Ivan

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 11:24

Probstner skrev:kanske för att det i många romers etniska medvetande har utvecklats en känsla av samhörighet med Indien
...Inte omöjligt, men det är ju mycket sällan ök- och smeknamn tar någon särskild hänsyn till vad de namngivna tycker och tänker.

Alla indianer får mig att associera till Västra Frölunda hockeylag, vars smeknamn ju användes åtminstone på 70-talet, eller ett bra tag innan det blev inne att ge lag dylika fräcka tillnamn på amerikanskt manér. Finns det någon intressant förklaring?

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 10 augusti 2007, 11:53

Västra Frölunda var under 70-talet kända för sin "vilda västern-hockey". Så när man på 90-talet beslutade att alla elithockeylag skulle få tuffa namn låg "indians" nära till hands. Det var ju iaf bättre än cowboys eller något annat knepigt. Tror inte att Frölunda kallades för Indians tidigare än så. Detta är iofs taget direkt ur minnet så jag kan naturligtvis ha fel.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 12:00

Kreuz skrev:Tror inte att Frölunda kallades för Indians tidigare än så.
Tar tillbaka - belägget jag tänkte på var inte från 70-talets Albert & Herbert, utan 90-talets avslagna uppföljare Herbert & Robert. Om någon annan vet bättre, så vassego...

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 14:09

Stefan skrev:
Nå, många av dem kunde ha varit finnar (t.ex. svedjefinnar), eller t.o.m. samer... Så det är inget konstigt att dialekten var obegriplig...
Ja, tänkte också det men sade det inte rakt ut. Jag ville att någon annan skulle göra det. I Nordisk Familjebok från 1908 under uppslagsordet "Finnar" kan man läsa om de kaukasiska svenskarna och de mongoliska finnarna. Tar man sin utgångspunkt i sådana rasbiologiska resonemang förvandlas nog finnar i den bildade klassens ögon till exotiska indianer, t.o.m. bruna trots att finnarna är ljusa. Med en sådan utgångspunkt hamnar det exotiska i förgrunden.

Apropå den svenska dialekten i t.ex. Ekshärad: den är banne mig obegriplig! (Inte bara för en skåning). I och för sig kan ju även finsktalande ha funnits i lag under arbetsvandringarna till bruken i Bergslagen. Norrlandskusten var också objekt för arbetsvandringar (mestadels från svenska Österbotten).

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 14:12

Kreuz skrev:
Det var ju iaf bättre än cowboys eller något annat knepigt.
När jag ser på amerikansk action används ju begreppet "cowboys" nästan nedsättande, nästan att jämföra med "half-ass", dvs. att någon klant har stövlat in någonstans och skjutit stället sönder och samman som en enfaldig, berusad cowboy och totalt missat målet med uppdraget (ungefär).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 14:42

Harkett skrev:När jag ser på amerikansk action används ju begreppet "cowboys" nästan nedsättande
Hur liknelsen gått till vet jag inte, men nog kan "cowboy" användas om skojare i div. branscher, för att ta den betydelse jag själv sett mest av. "Western U.S. sense from 1849, as an adj. meaning "reckless," 1920s" enligt Etymology online.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 augusti 2007, 14:52

I amerikanska krigsfilmer brukar ju soldater från landsorten kallas Cowboy (bland annat Kellys Hjältar och Full Metal Jacket). I Band of Brothers kallas sedan en soldat som spontant fick ingå i förbandet på D-Day lite nedsättande för Cowboy, tills man får klart för sig att han är från Manhattan.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:28

Såg härom dagen på Black Hawk down vari somalierna kallades Skinnies. Syftar det på deras kroppskonstitution?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 17:40

Enligt Wikipedia syftar det på undernäring.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 augusti 2007, 00:18

Citat:
Jag har hört tyskarna uttrycka "indianer" om amerikaner, något ni känner igen?
'Indianer' - var de tyska jaktflygarnas öknamn för den amerikanska eskortjakten.
"cowboy" användas om skojare i div. branscher
Cowboy används lite löst om mindre nogräknade individer inom vad som helst.
Tror det kommer från 'cowboy-ekonomi' som bäst illustreras med 'avbetningstaktiken' med boskapshjordar;

Move 'em in - graze clean - move 'em on

Varjag

Skriv svar