Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 maj 2005, 16:26

Schlager används väl än idag, men är det någonsin någon som använder det i något annat sammanhang än schlagerfestivalen? Som ju allt oftare kallas Melodifestivalen, eller rentav Eurovision-och-så-vidare.

Ordet är ju f.ö. den tyska formen av det som på ren svenska kallas slagdänga, och det ordet är definitivt ovanligare idag än för säg 50 år sedan, även om en snabbgoogling ger vid handen att det används lite oftare än jag hade tippat.

Inget av orden är dock i närheten av deras engelska motsvarighet, hit. Det ordet har sannerligen blivit en hit, även i andra sammanhang än schlagers & slagdängor.

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 3 juni 2005, 10:46

Industrisemester är väl ett så gott som utdött ord?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2005, 11:42

Kan ju kolla vad Google säger - 272 träffar, inte så mycket men inte så lite heller, och källorna verkar vara av lika vardaglig som blandad karaktär; en blogg, ett dataforum, en dykarklubb, nån privat hemsida, gotländsk turistsida, med mera. Så det verkar fortfarande vara i visst bruk.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 6 juni 2005, 01:18

Stefan Lundgren skrev:Vissa mycket gamla personer brukar säga att "nu går kräftan", alltså en maginfluensa.
Är det inte så att man förr i tiden kallade sjukdomen Cancer för kräfta?

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 6 juni 2005, 01:22

Kynes skrev:
Stefan Lundgren skrev:Vissa mycket gamla personer brukar säga att "nu går kräftan", alltså en maginfluensa.
Är det inte så att man förr i tiden kallade sjukdomen Cancer för kräfta?
Jo, det stämmer. Jag har även hört det av min farmor; Cancer är kräfta och inte maginfluensa om jag inte missminner mig. En teori är väl att det engelska/amerikanska ordet 'Cancer' som betyder Kräfta har importerats hit till Sverige samtidigt som man benämnde sjukdomen cancer som canser.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 juni 2005, 02:31

DEGOS = skum person, halvgangster och allmän lurendrejare. Förekommer ofta i utlandshamnar från svenksa filmer från 40-talet. Det används mecket sparsamt idag men är rätt roligt.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 6 juni 2005, 03:17

Psilander skrev:DEGOS = skum person, halvgangster och allmän lurendrejare. Förekommer ofta i utlandshamnar från svenksa filmer från 40-talet. Det används mecket sparsamt idag men är rätt roligt.
I min värld betydde ordet "dego" i singular "degos" i plural helt enkelt en svartmuskig typ från sydligare länder. Det vill säga en person från typ Spanien, Italien, Grekland eller Arabvärlden. Dock inte en neger. Att lägga in betydelserna skum person, halvgangster och allmän lurendrejare i ordet är inte helt riktigt. Däremot är det riktigt att i länder där det bodde degos ansågs en stor del av befolkningen just vara skumma och framför allt - lata.

Ordet dego har väl i modern Svenska ersatts av "blatte".

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 juni 2005, 10:10

Dego är ett amerikanskt uttryck, en nedsättande term för (amerikanska) individer av italienskt ursprung.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juni 2005, 13:25

Corsair skrev:En teori är väl att det engelska/amerikanska ordet 'Cancer' som betyder Kräfta har importerats hit till Sverige samtidigt som man benämnde sjukdomen cancer som canser.
Ähum, cancer är renaste latin och betyder just kräfta. Varifrån namnet kommer är (enl. Gösta Bergman) oklart - vid bröstcancer uppstår ansvällning av ådrorna som kan liknas vid en kräfta, det är en teori. Det är dock helt klart samma ord, en medeltida källa citeras där man nämner kräftan "som oppo latina hether cancer".

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 juni 2005, 14:05

Lätt messerschmittvarning: Det latinska cancer är kanske inte så rent latin ;) - det är ett grekiskt läneord: karkínos. Hippokrates och Galen lär vara de skyldiga till den benämningen. Så cancer som benämning på abnormal celldelningsaktivitet har mycket gamla anor. :)

...icke att förväxla med canker, vilket i allmännhet är benämningen på en sorts icke-smittsamma munsår av oklart ursprung, såväl medicinskt som etymologiskt.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 6 juni 2005, 23:22

Appropå Degos så var det en ansenlig tid sedan jag hörde någon använda ordet 'Spagge' alt. 'Spaggis'.

I tråden 'Musik under 1940-talet' pratar varjag om att 'snajda på Nalen', vilket får mig att tänka på 'Swingpjatt'. Inte heller direkt vanligt numer.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 juni 2005, 18:06

MoparMadness skrev:Appropå Degos så var det en ansenlig tid sedan jag hörde någon använda ordet 'Spagge' alt. 'Spaggis'.
Ah, men där har vi - tror jag - ett utmärkt exempel på vår minskade värld (eller alternativt ökande, beroende på hur man ser det). Spagge användes ju nedsättande för personer av en främmande och skum kultur. Nu när halva befolkningen lapar sol i Spanien, vi är medlemmar i samma union och vi är vana vid individer därifrån, är "behovet" av en sådan term ganska liten. Jag tror det gäller användandet av Dego i USA också i takt med att de italienska ghettona försvunnit (från främst New York). Det är inte längre en urskiljbar grupp, de finns överallt som en naturlig del i samhället. Jag tycker det är positivt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juni 2005, 18:10

Nån som hört "gipskatt"? Lär ha använts om, hm, någon icke-svensk europeisk gruppering, förklaringen jag fick var att det hade med deras handel av gipskatter att göra, det låter som en ruskigt smal nisch att bli förknippad med, om den nu är sann...

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 7 juni 2005, 19:47

Är det inte Zigenarna som omnämns som gipskatter? eller så associerar jag det bara till Gipsys.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juni 2005, 20:00

Jag har för mig att det är italienarna som kallas för gipskatter.

Skriv svar