Utdöda & utdöende ord
Schlager används väl än idag, men är det någonsin någon som använder det i något annat sammanhang än schlagerfestivalen? Som ju allt oftare kallas Melodifestivalen, eller rentav Eurovision-och-så-vidare.
Ordet är ju f.ö. den tyska formen av det som på ren svenska kallas slagdänga, och det ordet är definitivt ovanligare idag än för säg 50 år sedan, även om en snabbgoogling ger vid handen att det används lite oftare än jag hade tippat.
Inget av orden är dock i närheten av deras engelska motsvarighet, hit. Det ordet har sannerligen blivit en hit, även i andra sammanhang än schlagers & slagdängor.
Ordet är ju f.ö. den tyska formen av det som på ren svenska kallas slagdänga, och det ordet är definitivt ovanligare idag än för säg 50 år sedan, även om en snabbgoogling ger vid handen att det används lite oftare än jag hade tippat.
Inget av orden är dock i närheten av deras engelska motsvarighet, hit. Det ordet har sannerligen blivit en hit, även i andra sammanhang än schlagers & slagdängor.
Jo, det stämmer. Jag har även hört det av min farmor; Cancer är kräfta och inte maginfluensa om jag inte missminner mig. En teori är väl att det engelska/amerikanska ordet 'Cancer' som betyder Kräfta har importerats hit till Sverige samtidigt som man benämnde sjukdomen cancer som canser.Kynes skrev:Är det inte så att man förr i tiden kallade sjukdomen Cancer för kräfta?Stefan Lundgren skrev:Vissa mycket gamla personer brukar säga att "nu går kräftan", alltså en maginfluensa.
I min värld betydde ordet "dego" i singular "degos" i plural helt enkelt en svartmuskig typ från sydligare länder. Det vill säga en person från typ Spanien, Italien, Grekland eller Arabvärlden. Dock inte en neger. Att lägga in betydelserna skum person, halvgangster och allmän lurendrejare i ordet är inte helt riktigt. Däremot är det riktigt att i länder där det bodde degos ansågs en stor del av befolkningen just vara skumma och framför allt - lata.Psilander skrev:DEGOS = skum person, halvgangster och allmän lurendrejare. Förekommer ofta i utlandshamnar från svenksa filmer från 40-talet. Det används mecket sparsamt idag men är rätt roligt.
Ordet dego har väl i modern Svenska ersatts av "blatte".
- Belisarius
- Medlem
Ähum, cancer är renaste latin och betyder just kräfta. Varifrån namnet kommer är (enl. Gösta Bergman) oklart - vid bröstcancer uppstår ansvällning av ådrorna som kan liknas vid en kräfta, det är en teori. Det är dock helt klart samma ord, en medeltida källa citeras där man nämner kräftan "som oppo latina hether cancer".Corsair skrev:En teori är väl att det engelska/amerikanska ordet 'Cancer' som betyder Kräfta har importerats hit till Sverige samtidigt som man benämnde sjukdomen cancer som canser.
Lätt messerschmittvarning: Det latinska cancer är kanske inte så rent latin
- det är ett grekiskt läneord: karkínos. Hippokrates och Galen lär vara de skyldiga till den benämningen. Så cancer som benämning på abnormal celldelningsaktivitet har mycket gamla anor. 
...icke att förväxla med canker, vilket i allmännhet är benämningen på en sorts icke-smittsamma munsår av oklart ursprung, såväl medicinskt som etymologiskt.
...icke att förväxla med canker, vilket i allmännhet är benämningen på en sorts icke-smittsamma munsår av oklart ursprung, såväl medicinskt som etymologiskt.
- MoparMadness
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Ah, men där har vi - tror jag - ett utmärkt exempel på vår minskade värld (eller alternativt ökande, beroende på hur man ser det). Spagge användes ju nedsättande för personer av en främmande och skum kultur. Nu när halva befolkningen lapar sol i Spanien, vi är medlemmar i samma union och vi är vana vid individer därifrån, är "behovet" av en sådan term ganska liten. Jag tror det gäller användandet av Dego i USA också i takt med att de italienska ghettona försvunnit (från främst New York). Det är inte längre en urskiljbar grupp, de finns överallt som en naturlig del i samhället. Jag tycker det är positivt.MoparMadness skrev:Appropå Degos så var det en ansenlig tid sedan jag hörde någon använda ordet 'Spagge' alt. 'Spaggis'.