Fredrik Lindströms Svenska dialektmysterier

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Fredrik Lindströms Svenska dialektmysterier

Inlägg av Daniel L » 11 januari 2006, 21:03

Seriestart ikväll klockan halv tio på SVT2. Asfräna vykort förövrigt. :P

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4 ... pos=lasMer

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 januari 2006, 21:13

Finlandssvenska är alltså en av rikssvenskans många dialekter.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 januari 2006, 21:17

Nej det hävdar de vill inte? Däremot så kan man ju reagera mot att de inte har indelning av "Svensk-talande Finland" i regioner på deras dialektordlista.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 11 januari 2006, 22:41

Jag fick lära mig något nytt. Jag talar östsvenska.Som inte nämnvärt påverkats av det riksvenska normspråket. Ja - ja.
Bra att man kan lära sig nya saker ännu.
Skall bli intressant att se hur finlandssvenskan kommer att vinklas.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem

Inlägg av Kvaen-Jukk » 12 januari 2006, 00:53

Ralf Palmgren skrev:Finlandssvenska är alltså en av rikssvenskans många dialekter.
Nejdå. Rikssvenskan har uppstått långt senare UR dialekterna. I Finland finns också en sorts "rikssvenska" som du oftast hör i Finlandssvensk TV. Det är väl den folk i allmänhet tänker på de de hör ordet "finlandssvenska". Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten. Då hjälper det om du förstår fornsvenska!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 januari 2006, 02:41

D. Löwenhamn skrev:Nej det hävdar de vill inte? Däremot så kan man ju reagera mot att de inte har indelning av "Svensk-talande Finland" i regioner på deras dialektordlista.

mvh/ Daniel
Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 januari 2006, 03:09

Giancarlo skrev:Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.
Hmm. Njae, dom hävdar väl aldrig att dialektordlistan endast behandlar rikssvenska? Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 12 januari 2006, 06:04

Giancarlo skrev:
D. Löwenhamn skrev:Nej det hävdar de vill inte? Däremot så kan man ju reagera mot att de inte har indelning av "Svensk-talande Finland" i regioner på deras dialektordlista.
mvh/ Daniel
Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.
Finsk-svenska flaggan? Jag hittar inte någon sådan symbol på "Värsta Språkets" hemsida. Har inte ens hört talas om en sådan flagga (men är verkligen glad att Skalman kan öka mitt vetande). Var skall jag söka dialektordlistan som nämns?

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem

Inlägg av Kvaen-Jukk » 12 januari 2006, 12:52

D. Löwenhamn skrev:
Hmm. Njae, dom hävdar väl aldrig att dialektordlistan endast behandlar rikssvenska? Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.

mvh/ Daniel
Finsk-talande Finland? Finska behandlas knappast i ett svenskt program. Det är ju de uråldriga svenska dialekterna vid kusttrakterna i Finland som det handlar om, inte finskan.

Dessutom, se upp med begreppen. Kalla inte en svenskspråkig österbottning för finne, för då hänger smockan i luften. I Österbotten kallar vi oss svenskar fastän vi inte rent fysiskt befunnit oss i riket Sverige på 200 år. Det är språket som avgör benämningen här!

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem

Inlägg av Kvaen-Jukk » 12 januari 2006, 12:56

egilo skrev: Finsk-svenska flaggan? Jag hittar inte någon sådan symbol på "Värsta Språkets" hemsida.
Det är inte Värsta språket. Programmet heter Svenska dialektmysterier. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45208

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 12 januari 2006, 13:24

Sådärja - då klarnade det.
Som känt är det ju stor skillnad på de olika svenska dialekterna i Finland - i min födelsebygd i södra Finland (har bott tillfälligt i Sverige 37½år hittills) undviker man gärna att kalla sig svensk - finlandssvensk är nog där det vanligaste. Och finländare - det är vi allihop som har det finländska passet och/eller känner att vi hör hemma i det landet - oberoende vilket språk vår moder ansåg sig behärska bättre!
Som finlandssvensk är man ju ganska mån om sitt språk/identitet - något som förhoppningsvis påverkar språkutvecklingen gynsamt - åtminstone i Finland. Men ibland anses man (isynnerhet i Sverige) varande något ortodox, ja t.o.m. "kitslig".

@Kalla inte en svenskspråkig österbottning för finne
Nej - gör inte det. Och inte någon annan finlandssvensk heller - tack.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 januari 2006, 14:27

Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
Jag har inte finska som modersmål utan har svenska som modersmål. Det vet du nog redan från förut. Jag har bara blivit tvingad att lära mig finska i skolan!!!!
Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten.
Som finlandssvensk helsingforsare blev jag chockad att man helt kallt lämnat bort Mellannyland från det svenskspråkiga området i Finland. Speciellt med tanke på att jag alltid har studerat på svenska, haft svenskt umgänge och majoriteten av släkten är svenskspråkig. Jag lyssnar på svensk radio och ser på svensk TV. Hufvudstadsbladet är en svenskspråkig dagstidning. Dessutom får man i butiken betjäning på svenska (Stockmann och Akademiska Bokhandeln). Med andra ord är de kretsar som jag rör mig i i majoritet svenskspråkig. Min finska umgängeskrets är mycket mindre trots att jag nog hör finska ute på stan och i vetenskapliga föreningar.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 januari 2006, 14:47

Kvaen-Jukk skrev:
D. Löwenhamn skrev:Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
Finsk-talande Finland?
Ber tusen gånger om ursäkt, jag var rätt så trött när jag skrev det inlägget. Givetvis menade jag svensk-talande Finland och inget annat.

mvh/ Daniel

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 januari 2006, 15:26

D. Löwenhamn skrev:

mvh/ Daniel
oops. jag fick litet hjärnsläpp. missförstod dig innan. nä det gör de ju..

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 12 januari 2006, 16:25

Ralf Palmgren skrev:
Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
Jag har inte finska som modersmål utan har svenska som modersmål. Det vet du nog redan från förut. Jag har bara blivit tvingad att lära mig finska i skolan!!!!
Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten.
Som finlandssvensk helsingforsare blev jag chockad att man helt kallt lämnat bort Mellannyland från det svenskspråkiga området i Finland. Speciellt med tanke på att jag alltid har studerat på svenska, haft svenskt umgänge och majoriteten av släkten är svenskspråkig. Jag lyssnar på svensk radio och ser på svensk TV. Hufvudstadsbladet är en svenskspråkig dagstidning. Dessutom får man i butiken betjäning på svenska (Stockmann och Akademiska Bokhandeln). Med andra ord är de kretsar som jag rör mig i i majoritet svenskspråkig. Min finska umgängeskrets är mycket mindre trots att jag nog hör finska ute på stan och i vetenskapliga föreningar.
För att göra dig än mer deprimerad, så kan jag tala om att många svenskar tror att finlandsvenska är något som finnar som lärt sig svenska talar. Att det finns svenskatalande i Finland går bara inte in. Berättar man dessutom att det fram till andra världskrigets slut fanns svensktalande i Estland då tror dom att man mer eller mindre ljuger. :roll:

Var det inte en minister som för några år sedan tyckte att myndigheterna i mälardalen borde ha service på finska för att därmed hjälpa finlandssvenskarna... :roll:

/CvD

Skriv svar