http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4 ... pos=lasMer
mvh/ Daniel
Nejdå. Rikssvenskan har uppstått långt senare UR dialekterna. I Finland finns också en sorts "rikssvenska" som du oftast hör i Finlandssvensk TV. Det är väl den folk i allmänhet tänker på de de hör ordet "finlandssvenska". Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten. Då hjälper det om du förstår fornsvenska!Ralf Palmgren skrev:Finlandssvenska är alltså en av rikssvenskans många dialekter.
Finsk-svenska flaggan? Jag hittar inte någon sådan symbol på "Värsta Språkets" hemsida. Har inte ens hört talas om en sådan flagga (men är verkligen glad att Skalman kan öka mitt vetande). Var skall jag söka dialektordlistan som nämns?Giancarlo skrev:Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.D. Löwenhamn skrev:Nej det hävdar de vill inte? Däremot så kan man ju reagera mot att de inte har indelning av "Svensk-talande Finland" i regioner på deras dialektordlista.
mvh/ Daniel
Finsk-talande Finland? Finska behandlas knappast i ett svenskt program. Det är ju de uråldriga svenska dialekterna vid kusttrakterna i Finland som det handlar om, inte finskan.D. Löwenhamn skrev:Hmm. Njae, dom hävdar väl aldrig att dialektordlistan endast behandlar rikssvenska? Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.Giancarlo skrev:Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.
mvh/ Daniel
Det är inte Värsta språket. Programmet heter Svenska dialektmysterier. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45208egilo skrev: Finsk-svenska flaggan? Jag hittar inte någon sådan symbol på "Värsta Språkets" hemsida.
Jag har inte finska som modersmål utan har svenska som modersmål. Det vet du nog redan från förut. Jag har bara blivit tvingad att lära mig finska i skolan!!!!Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
Som finlandssvensk helsingforsare blev jag chockad att man helt kallt lämnat bort Mellannyland från det svenskspråkiga området i Finland. Speciellt med tanke på att jag alltid har studerat på svenska, haft svenskt umgänge och majoriteten av släkten är svenskspråkig. Jag lyssnar på svensk radio och ser på svensk TV. Hufvudstadsbladet är en svenskspråkig dagstidning. Dessutom får man i butiken betjäning på svenska (Stockmann och Akademiska Bokhandeln). Med andra ord är de kretsar som jag rör mig i i majoritet svenskspråkig. Min finska umgängeskrets är mycket mindre trots att jag nog hör finska ute på stan och i vetenskapliga föreningar.Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten.
Ber tusen gånger om ursäkt, jag var rätt så trött när jag skrev det inlägget. Givetvis menade jag svensk-talande Finland och inget annat.Kvaen-Jukk skrev:Finsk-talande Finland?D. Löwenhamn skrev:Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
oops. jag fick litet hjärnsläpp. missförstod dig innan. nä det gör de ju..D. Löwenhamn skrev:Hmm. Njae, dom hävdar väl aldrig att dialektordlistan endast behandlar rikssvenska? Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.Giancarlo skrev:Precis det dom har. Klicka på den finsk-svenska flaggan.
mvh/ Daniel
För att göra dig än mer deprimerad, så kan jag tala om att många svenskar tror att finlandsvenska är något som finnar som lärt sig svenska talar. Att det finns svenskatalande i Finland går bara inte in. Berättar man dessutom att det fram till andra världskrigets slut fanns svensktalande i Estland då tror dom att man mer eller mindre ljuger.Ralf Palmgren skrev:Jag har inte finska som modersmål utan har svenska som modersmål. Det vet du nog redan från förut. Jag har bara blivit tvingad att lära mig finska i skolan!!!!Men jag håller med dig om det du menar är att de behandlar finsk-talande Finland som en enda dialekt.
Som finlandssvensk helsingforsare blev jag chockad att man helt kallt lämnat bort Mellannyland från det svenskspråkiga området i Finland. Speciellt med tanke på att jag alltid har studerat på svenska, haft svenskt umgänge och majoriteten av släkten är svenskspråkig. Jag lyssnar på svensk radio och ser på svensk TV. Hufvudstadsbladet är en svenskspråkig dagstidning. Dessutom får man i butiken betjäning på svenska (Stockmann och Akademiska Bokhandeln). Med andra ord är de kretsar som jag rör mig i i majoritet svenskspråkig. Min finska umgängeskrets är mycket mindre trots att jag nog hör finska ute på stan och i vetenskapliga föreningar.Men gå till de områden som Fredrik målat på Finlands karta och lyssna på folket i svenskbygderna, speciellt i Österbotten.