När avskaffades skrivstilen i svenska grundskolan?
När avskaffades skrivstilen i svenska grundskolan?
Fick under slutet av sjuttitalet lära mig skriva skrivstil i lågstadiet (eller möjligen mellanstadiet?) men detta förekommer väl inte längre. När upphörde detta?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Re: När avskaffades skrivstilen i svenska grundskolan?
Vad menar du med skrivstil, mer exakt? Kring 1980, så fick åtminstone jag mig itutad den s.k. Sö-stilen, som är en hjälpligt hopbunden textning. Denna var icke ämnad att förmå skolbarnen att utveckla någon skönskrift, så det var först efter att svenskläraren i årskurs 8-9 en gång genomgick en enklare form av äldre handstil som jag började utveckla en egen och nuförtiden mycket driven handstil. ("Är det arabiska?") Under 90-talet och senare, efter den obligatoriska sö-stilens avskaffande förekom små försök att lära barn riktig skrivstil från början, men detta verkar inte ha satt några skönjbara spår ty av vad jag har sett hos många unga så föreligger föga av skönhet eller karaktär i deras skrivna alster. ("Det är synd om människorna.")
Skrivfärdigheten synes vara sjunkande under hela 1900-talet, kanhända som en följd av andra skrivdon, som kulspetspennor, skrivmaskiner och datorer, men också en följd av den i bildningshänseende allt sämre skolan. ("Det finns så mycket annat man skall kunna nuförtiden.")
(Om det ser litet för raljerande ut så ber jag ödmjukast om ursäkt. Det var inte avsiktligt, men det blev så.)
Skrivfärdigheten synes vara sjunkande under hela 1900-talet, kanhända som en följd av andra skrivdon, som kulspetspennor, skrivmaskiner och datorer, men också en följd av den i bildningshänseende allt sämre skolan. ("Det finns så mycket annat man skall kunna nuförtiden.")
(Om det ser litet för raljerande ut så ber jag ödmjukast om ursäkt. Det var inte avsiktligt, men det blev så.)
Jo, det praktiserades i början på 90-talet när jag gick i skolan. Redan i första klass konstaterade jag att datorerna skulle ta över världen och att jag aldrig skulle ha vettig användning för "skrivstil" - vilket jag också berättade för lärarna. Fick något fånigt svar om att jag aldrig skulle kunna få ett jobb om jag inte kunde skriva vackert, och det ville jag väl inte?
- Niedzwiadek
- Medlem
Så sent som 97-98 när jag gick i lågstadiet blev även jag påtvingad den hemska skrivstilen. Somm alltid när ajg blir tvingad till något så väljer jag att totalvägra. Den enda konsekvensen jag fått av detta är att jag skämms väldigt för min signatur (av mitt låna krångliga invandrarnamn på det alltför lilla utrymmet) på kvitton när jag handlar dricka ute Sen att promillen oftast ligger nära min längd gör inte saken bättre.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag var tillgift två barn ett kort tag och var bland annat med vid skolintroduktionen av dem båda. I båda fallen meddelade lärarinnan (lärarinna, lär ha runnit, rinner än) att man återigen skulle lära sig skrivstil i skolan. Då pratar vi 2001.
-
erich lespenhalt
- Medlem
Jag måste instämma med Jurgen W. Vad menar man med skrivstil. Den svenska skrivstilen har förändrats några gånger. I början på sjuttiotalet förenklades den jämfört med tidigare, bl a ändrades sättet att skriva "r". Tanken bakom reformen var att bokstäverna skulle se ut som om de var textade små bokstäver men ihopbundna av linjer. Visst var det fortfarande en skrivstil även om den skilde sig från stilen tidigare. Hur dagens barn skriver vet jag inte men nog har de en eller annan form av skrivstil.
Jag lärde mig snirklig skrivstil i lågstadiet och var för gammal för att själv behöva praktisera SÖ-stilen när den kom. Den var förövrigt rätt fånig.
Mina barn lärde sig samma snirkliga stil som jag en gång lärt mig när de gick i lågstadiet (från -98 och framåt). Så det är iallafall NÅGOT jag känner igen från min skoltid. Annars fick jag minsan ingen tangentbordsträning i skolan och inte heller begriper jag när de ska ställa upp division i "liggande stolen". För att inte tala om alla länder de måste lära sig om i geografin! För min del räckte det med Sovjetunionen...
Mina barn lärde sig samma snirkliga stil som jag en gång lärt mig när de gick i lågstadiet (från -98 och framåt). Så det är iallafall NÅGOT jag känner igen från min skoltid. Annars fick jag minsan ingen tangentbordsträning i skolan och inte heller begriper jag när de ska ställa upp division i "liggande stolen". För att inte tala om alla länder de måste lära sig om i geografin! För min del räckte det med Sovjetunionen...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Min mamma adjunkten i svenska är född på (19)40-talet och skriver en mycket vacker handstil. Som är komplett oläslig, det tar evigheter att dechiffrera. Lärde mig Sö-stilen i skolan under sent 80-tal, har behållt den i stort men med mina egna små modifieringar. Och jag betecknar mig inte som mindre bildad för att jag inte lärde mig den gamla stilen...Jurgen. 
Mvh Petter
Mvh Petter
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
För min del så är jag helt obildad, och detta har mycket med skolväsendets utveckling/avveckling att göra, men det kanske jag inte skulle ha nämnt i tråden, enär handskrivande blott är en liten del av detta.Gutekrigaren skrev: Och jag betecknar mig inte som mindre bildad för att jag inte lärde mig den gamla stilen...
Det verkar enligt ovanstående inlägg finnas tre falanger i frågan:
1 De som anser att handskrift är onödig.
2 De som tycker om SÖ-stilen.
3 De som tycker om mer sammanhängande skrivstil.
Efter vad jag kan utröna av egna erfarenheter och av andras uppfattningar, så verkar grupp 1 vara den dominerande i Sverige och troligen i en del andra länder, vilket åtminstone jag upplever som en stor förlust. Jag skall dock tillägga att jag inte är någon vän av tvångsövningar med försök att exakt efterlikna mönsterbokstäver, ty sådant har jag aldrig själv lyckats med. Min karaktär går alltid sin egen väg i sådana fall.
-
erich lespenhalt
- Medlem
Var kan man läsa om sö-stilen?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
En länk till SÖ-stilen i Norden är: http://www.edu.fi/julkaisut/kasialasv.pdf
-
erich lespenhalt
- Medlem
Jag förstår inte riktigt. Om sö-stilen har avskaffats, hur skriver ungarna nu? Vilka regler gäller? Eller är det fritt fram för var och en att skriva hur man vill? Jag måste erkänna att jag är helt okunnig om dagens skola.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Okunnig om dagens skola, åtminstone delvis, är även jag, men det som har hänt är att SÖ-stilen inte längre är obligatorisk, förefaller det. Följaktligen råder nog någon sorts anarki i detta avseende, eller möjligen en likgiltighet inför något som inte längre ses som väsentligt. Det blir då den enskilde lärarens beslut, gissar jag.
Lärde mig också låtsas skrivstilen i skolan i slutet av 80-talet, visserligen blev snabbt omskolad av min far till den äldre skolan som jag aldrig riktigt nått upp till. Tyvärr min handstil ytterligare förstörd av telegrafi texning under lumpen. Numera så har jag nog en hyfsat driven skrivstil.
Borde inte barnen få vänta med att skriva uppsatser och berättelser på dator till gymnasiet, för att just lära sig stava och skriva...
Borde inte barnen få vänta med att skriva uppsatser och berättelser på dator till gymnasiet, för att just lära sig stava och skriva...
När jag gick i skolan lärde man sig något slags förenklad skrivstil (troligt det som här kallas SÖ-stilen). Vad jag minns var det dock bara när man höll på med just "skrivstil" som man skrev på detta sätt. I alla andra fall textade man.