Nord,
Jädrar om du sänker apolloprogrammet här och nu,
Men solens storlek har inget att göra mer med det än vilken vinkel den faller på ytan. Annars har jag fattat fel med vad du säger. Vad kullen i bakgrunden har för beskaffning kan vi inte veta men man bör dra slutsatsen att den lägger skuggsidan åt höger annars är det bluff på gång

, jag misstänker att det finns bergskedjor på månen och att de ligger lte hur de vill...vad jag kan utläsa av astronauten så bjussar jag på en tredje aspekt till diskussion från min sida och det är avsaknaden av hans skugga men den gräver nog ned sig i gropen jag kan se till höger om honom.
Sedan, KORT skärpedjup är något helt annat än det som du och NASA radat upp men en gräns i skärpedjupet kan man se i din sista bild och i första astronautbilden och som i de flesta bilder med objekt och miljö, men i din bild är det mest pga att kameran är så låg.
Jag hänger dock med i din fixering eller koncentration vid ljuset som finns runt huvudattraktionerna på månen i speciellt den sista och första bilden och jag har inte skannat igenom alla bilder på NASA men sett några de senaste timmarna och jag har sett en blandning av allt möjligt.
En till sak är att jag, mina vänner och säkert amerikanska astronauter tenderar att välja bilder som är mainstreem fungerande lite spektakulära, man ler, ställer sig på nåt högt och poserar. Det måste man också ta hänsyn till. Man var ju för fasiken på månen, eller hur?