F1

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

F1

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2024, 20:28

Har det hänt att ett F1-lopp har klarats av utan att någon av bilarna har gått sönder?

adl
Medlem

Re: F1

Inlägg av adl » 9 november 2024, 03:04

Från att ha varit en utopi så är det nästan legio de senaste säsongerna att samtliga bilar går i mål ett eller flera race.
Senast på Zandvoort (Hollands GP) vilket var andra eller tredje gången i år som samtliga bilar tog sig i mål.
(Källa: min bättre hälft som sällan missar en minut F1)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 09:46

Där ser man! Då är väl min missuppfattning kommen av att de loppen inte syns i klipp på youtube

adl
Medlem

Inlägg av adl » 9 november 2024, 11:10

Missuppfattning och missuppfattning, det är nog de senaste fem åren som viker av, före det var det i princip aldrig alla bilar kom i mål.
Om du inte hittat det klippet redan så regnade det nåt vansinnigt i Monaco 1996, tre eller fyra bilar kom i mål! :D
Rent generellt är det nog regn som ställt till det de senaste åren, exempelvis Belgiens GP 2021 bröts efter tre varv pga regn och nedsatt sikt och förra helgens race i Brasilien blev också lite "speciellt" pga regn.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 november 2024, 11:40

Jag kan inget om ämnet och är inte speciellt road av att se bilar åka runt varv efter varv på samma bana. Men jag har en annan undran. Hur har säkerheten utvecklats? Över åren hur många dödsoffer och allvarligt skadade har vi i hur många lopp med hur många deltagare per år? Skulle körsträckan vara med vore det bra. Jag har jobbat lite med trafiksäkerhet och skulle vara intresserad av en jämförelse med vanlig vägtrafik.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 12:35

Dödsfall sker inte längre och bränder är mycket ovanliga beroende på utveckling av bilarna. Det finns bilder på en brand för några år sedan där man efter några långa sekunder ser hur föraren reser sig inne i lågorna och lugnt går därifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ7_En2xEm4

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 november 2024, 13:00

Tror jag säkert. Men finns det siffror och/eller källor med siffror.

Enskilda olyckor hittar man snabbt: https://www.youtube.com/watch?v=pBlEwTuXM4c

Är jag fördomsfull om jag misstänker att några i publiken nästan hoppas på lite dramatik?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 13:05

Dramatik blev det allt, men att hoppas på att någon dör gör ingen publik. Inte ens kejsaren av Rom för hans gladiatorer var dyra, inget man slösade med.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 november 2024, 13:11

Ungefär som jag trodde, ingen hoppas på död men lite bildelar som flyger och lite dramatisk brand och alla mår bra efteråt hoppas nog några i publiken på. Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 9 november 2024, 15:18

Inte så mycket i F1 tror jag, men i NASCAR och rally. Fast jag är på inget vis expert.

NASCAR verkar dock skittråkigt, och det är väl viktigare med en krasch där. Nu för tiden dör det ungefär en vart femte år.

I rally är det kanske en vart 15, istället skadas och dör åskådare lättare. Det är förmodligen ganska vanligt i Norden att åskådare vill hjälpa bilen på banan igen, och då måste man ju vara nära, och likaså för att kunna se så bra som möjligt. Rally är lite mer oöverskådligt då det finns flera typer av tävlingar, och fler kan nog ha dött.

Värst var det nog på 80-talet med gruppB-bilar.
rallyb.png
Det hände att folks fingrar och annat fastnade på bilen.

De som kollar på det sättet vill helt klart få en kick.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 16:10

Nackdelen med rally är ju att det inte finns byggda läktare varför folk såklart kliver ut i skogen och ställer sig där man ser bäst - vilket ju är i ytterkurvorna. Tyvärr är det ju också i ytterkurvan som bilarna åker av vilket skapar en dålig kombo. Jag har lärt mig att USA är rally av nämnda anledningar förbjudet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 16:11

Från chatGPT: Den senaste dödsolyckan i Formel 1 inträffade den 5 oktober 2014, när den franske föraren Jules Bianchi kraschade under Japans Grand Prix på Suzuka-banan. Bianchi förlorade kontrollen över sin bil i regnigt väder och krockade med en traktor som var ute på banan för att bärga en annan bil. Han ådrog sig allvarliga skallskador och låg i koma i flera månader innan han avled av sina skador den 17 juli 2015. Hans död var den första i Formel 1 sedan Ayrton Sennas tragiska olycka 1994.

Efter Bianchis död har Formel 1 fortsatt att utveckla säkerheten, bland annat genom att införa det så kallade "halo"-systemet, ett skydd för förarens huvud som tros ha räddat flera liv sedan det infördes 2018.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 november 2024, 17:08

Vad är halo?

Men låt säga bara dödsoffer totalt. Från låt säga 1960 och till idag. Om jag inte missminner mig så i det dåvarande EU (vid 2003) så var det en tydlig korrelation mellan motoriseringen och dödstalen fram till ungefär 1973. Där samverkade dåtidens krig i mellanöstern (oljekrisen) med ökat säkerhetstänk och sedan dess har den sakta men stadigt gått ner. Sidan 114-117 här: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 5007085000

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 november 2024, 17:34

F1 är intressant på många sätt. Varje år inför organisationen nya regler för att det inte skall gå för fort men varje år körs det ändå lite fortare. För några år sedan var 10-cylindriga v-motorer påbjudna. Det minskades för några år sedan till V8or och i år har man kört med V6-motorer.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 november 2024, 17:54

Hans skrev:
9 november 2024, 17:08
Vad är halo?

Men låt säga bara dödsoffer totalt. Från låt säga 1960 och till idag. Om jag inte missminner mig så i det dåvarande EU (vid 2003) så var det en tydlig korrelation mellan motoriseringen och dödstalen fram till ungefär 1973. Där samverkade dåtidens krig i mellanöstern (oljekrisen) med ökat säkerhetstänk och sedan dess har den sakta men stadigt gått ner. Sidan 114-117 här: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 5007085000

MVH

Hans
Det är en trepunkts störtbåge över huvudet. Den enda nackdelen är att en punkt är rakt fram, men man ser uppenbarligen bra nog. Med den klarar sig föraren även om bilen studsar runt och hamnar upp och ner på asfalten.

Numera klarar sig förmodligen föraren om bilen inte träffar något utskjutande spetsigt, och inget sådant finns väl runt banorna.

När vi åkte till Italien första gången 1974, satt vi tre glin i hundkojan. Det var i en Renault 5, tro det eller ej. En mamma idag hade nog aldrig slängt in tre ungar - 11, 8 och 4 år gamla - där.

På foton från USA verkar det ha varit liknande där.

Trafikomläggningen fick temporära effekter, men jag tror dödstalen steg till den tidigare nivån igen innan säkerhetstänkandet började på allvar.

Skriv svar