Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Inlägg av johane » 16 augusti 2005, 11:55

Hej

Är det någon som vet vem som har hittat pålitliga källor på sina förfäder längt bak i tiden? I sverige tordes det ju inte gå att forska mycket längre bak än, 1300-talet? men finns det någon i utlandet som kommit betydligt längre bak i tiden?

//Johan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 augusti 2005, 16:39

Det beror väl lite på vad man har för något folk längre bak i släktena, eller har jag missuppfattat det. Jag menar, det borde ju vara lättare att släktforska om man heter Natt och dag i efternamn, än om man heter Andersson eller Karlsson?

Tillbaka till 1749 borde det väl vara tämligen "lätt" för de flesta att forska, med tanke på tabellverkets inrättande. Och tidigare än detta fanns ju kyrkoböcker, men jag har fått för mig att de kan vara ofullständiga titt som tätt.

Men jag är å andra sidan ingen släktforskare.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2005, 16:48

Brittisk släktforskning har väl 1066 som mål - lyckas man ta sig dit så är man klar. :) Ngt överdrivet.

Familjer som Habsburg och Hohenzollern & co är väl ungefär så väldokumenterade som några släkter är i världen... Men det där varierar ju med plats och tid, det optimala vore om man hade en förnäm släkt som hade vett att flytta på sig, så att de befann sig i Bysans när man höll reda på saker och ting där, Rom när man höll reda på saker och ting där. Då skulle man kanske kunna leta sig tillbaka ända till det gamla Rom? I teorin.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 augusti 2005, 22:13

Sveriges äldsta fortlevande släkt av rent svenskt ursprung (Östergötland) är introducerad på Sveriges Riddarhus i Stockholm som Adliga ätten, Natt och Dag, nr 13. Ättens äldste belagde stamfader är riddaren, lagmannen och riksrådet Nils Sigridsson (Natt och Dag) som först omtalas år 1280. Han avled tidigast 1299.

I Europa lever dock flera ännu äldre släkter än Natt och Dag som är tämligen ung i jämförelse med de äldsta levande släkterna men då rör vi oss också bland kungliga dynastier. Västeuropas äldsta släkt är nog Huset Capet som härstammar från Roi HUGUES "Capet" de France (987-996) vars förfäder på svärdssidan kan spåras tillbaka ända till omkring året 636 då en Charibertus eller Charibert nämns i källorna som en adelsperson i Neustrien. Så med andra ord kan du genom släktforskning nå längst tillbaka till honom och hans samtida personer såsom Saint Arnoul som föds omkring år 582. Med andra ord kan man spåra sina förfäder i Europa som längst tillbaka till folkvandringstid, tidig medeltid och 100 år efter antikens slut.

Den ortodoxa världens äldsta ännu levande dynasti heter Bagration eller Bagrationi som jag tyvärr vet mindre om men som kan spåra sina förfäder på svärdssidan tillbaka till ungefär samma tider som Huset Capet. Med andra ord är Capet och Bagration de äldsta dynastierna som finns ännu levande bland oss här i Europa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2005, 22:40

Kineserna kanske har någonting sjusärdeles i den här vägen?

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 17 augusti 2005, 00:38

Ralf Palmgren skrev:Sveriges äldsta fortlevande släkt av rent svenskt ursprung (Östergötland) är introducerad på Sveriges Riddarhus i Stockholm som Adliga ätten, Natt och Dag, nr 13. Ättens äldste belagde stamfader är riddaren, lagmannen och riksrådet Nils Sigridsson (Natt och Dag) som först omtalas år 1280. Han avled tidigast 1299.

I Europa lever dock flera ännu äldre släkter än Natt och Dag som är tämligen ung i jämförelse med de äldsta levande släkterna men då rör vi oss också bland kungliga dynastier. Västeuropas äldsta släkt är nog Huset Capet som härstammar från Roi HUGUES "Capet" de France (987-996) vars förfäder på svärdssidan kan spåras tillbaka ända till omkring året 636 då en Charibertus eller Charibert nämns i källorna som en adelsperson i Neustrien. Så med andra ord kan du genom släktforskning nå längst tillbaka till honom och hans samtida personer såsom Saint Arnoul som föds omkring år 582. Med andra ord kan man spåra sina förfäder i Europa som längst tillbaka till folkvandringstid, tidig medeltid och 100 år efter antikens slut.

Den ortodoxa världens äldsta ännu levande dynasti heter Bagration eller Bagrationi som jag tyvärr vet mindre om men som kan spåra sina förfäder på svärdssidan tillbaka till ungefär samma tider som Huset Capet. Med andra ord är Capet och Bagration de äldsta dynastierna som finns ännu levande bland oss här i Europa.

tack, det var precis detta jag ville höra, men hexmasterfråga är mycket intressant också... kanske det kan finnas betydligt äldre i både kina och japan? eller kanske rent av någon annanstans, Inien? Arabvälden?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 augusti 2005, 00:58

Några snabba drag.

***Vissa kyrkoböcker går tillbaka till 1500-talet och det finns en förtecknig på Skatteverket om detta(Sveriges socknar genom tiderna). Man kan söka direkt på det på någon sökmotor; sökalternativ "Sveriges socknar genom tiderna el historien".

***Med hjälp av domböcker kan man också få reda på släktingar som levde under 1600-talet. Det var i stort sett alla som kom med för domsagorna skötte om allehanda olika tvister.

***De som har fogdar i sin släkt kan gå tillbaka till 1200-talet har jag hört. En av männen som var gift med en av min farmors systrar hade en jämtländsk fogde i sin fars släkt som levde på 1300-talet.

***I Sverige har vissa forskare kommit till 1300-talets slutskede.

Ett tips är också att man läser inläggen(främst antavlorna) på anlöparforum på http://www.genealogi.se

Stefan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 17 augusti 2005, 01:17

Finns det inte en svensk, ursprungligen dansk, friherreätt som går tillbaka till Harald Blåtand?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 18 augusti 2005, 11:39

Hexmaster skrev:Brittisk släktforskning har väl 1066 som mål - lyckas man ta sig dit så är man klar. :) Ngt överdrivet.
- Tvärtom. Det är ju då man kommer till den roliga tiden, anglosaxertiden. Kul att hitta att man var släkt med en gammal anglosaxerkung.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 18 augusti 2005, 11:40

Ralf Palmgren skrev: Den ortodoxa världens äldsta ännu levande dynasti heter Bagration eller Bagrationi som jag tyvärr vet mindre om men som kan spåra sina förfäder på svärdssidan tillbaka till ungefär samma tider som Huset Capet. Med andra ord är Capet och Bagration de äldsta dynastierna som finns ännu levande bland oss här i Europa.
Att tillhöra en sådan ätt och inte föda söner borde vara straffbart. ;-)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 augusti 2005, 17:28

:D

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem

Inlägg av von Holmen » 18 augusti 2005, 21:36

Hur är det med t.ex. Ulvätten som har riddare och riksråd i flera generationer tillbaka till Karl Döve som levde på andra delen av 1100-talet. Om inte ätten är påhittad så skulle den väll kunna vara ännu äldre än Natt och Dag, även om den kanske inte fortfarande existerar på svärdssidan. Likadant är det med Boberg-ätten som går tillbaka till samma tid.

Går också att spåra ner till Danska kungahuset på 1000-talet. Men jag vet inte om dessa källor är pålitliga. http://www.american-pictures.com/geneal ... 0491.htm#0

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 augusti 2005, 23:07

Den frälsesläkt som i den heraldiska vapenskölden förde en tillbakaseende ulv är en av medeltidens gamla frälsesläkter men dog ut redan i början av nya tiden. Närmare bestämt år 1580 på svärdssidan och i början av 1600-talet på spinnsidan. Den medeltida frälsesläkten Boberg utdog på svärdssidan redan före år 1350. Dessa kan spåras ännu längre tillbaka än Natt och Dag men de lever inte längre och har inte gjort det på flera hundra år. Den äldsta levande släkten i Sverige är som ovan angetts den adliga ätten, Natt och Dag, nr 13 på Sveriges Riddarhus.

Det längsta man kan komma i Sverige är, enligt vissa mindre källkritiska släktforskare som inte går helt i överdrift, den mytiske vikingatida stormannen och hövdingen Skoglar-Toste. Frågan är nu bara om han någonsin har existerat. Personligen skulle jag säga att man längst kan komma tillbaka till den vikingatida sveakungen Erik Segersäll som regerade i slutet av 900-talet. Kungahusen i Danmark, Grekland och Norge, det blivande kungahuset i Storbritannien liksom den detroniserade kejserliga dynastin i Ryssland härstammar från en liten tysk greve som hette Graf Egilmar I im Lerigau (1088-1108).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2005, 08:22

På min vägg har jag ett släktträd som går tillbaka till Yngve Frej. Det är dock ett beställningsverk och garanterat opålitligt. ;)

Betr. kinesiska förhållanden så kanske expertisen inte finns med här, men med tanke på den högaktning eller rentav kult av förfäder som konfucianismen framhåller, samt ett relativt stabilt samhälle relativt lång tid tillbaka, så borde det finnas många kineser från lite noblare familjer som utan vidare kan spåra släkten tillbaka till - fast nu gissar jag - år 1000? Kanske 500?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 19 augusti 2005, 10:33

Hexmaster skrev:På min vägg har jag ett släktträd som går tillbaka till Yngve Frej. Det är dock ett beställningsverk och garanterat opålitligt. ;)

Betr. kinesiska förhållanden så kanske expertisen inte finns med här, men med tanke på den högaktning eller rentav kult av förfäder som konfucianismen framhåller, samt ett relativt stabilt samhälle relativt lång tid tillbaka, så borde det finnas många kineser från lite noblare familjer som utan vidare kan spåra släkten tillbaka till - fast nu gissar jag - år 1000? Kanske 500?
Kan man beställa släktforskning?

Skriv svar