sämsta ww2 film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 28 juli 2003, 22:55

håller med dig...den är så dålig!

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 28 juli 2003, 22:59

Jag slänger väl in "Stalingrad" här då, JAg hade för mig att jag tyckte den var bra när jag såg den första gången, Nu kändes den sönderklippt. Jag kanske var full när jag såg den första gången....... :|

Så, Det får bli målfoto mellan den och "Döden på larvfötter".

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 28 juli 2003, 23:41

Stalingrad passar inte in i denna diskussion ;D

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 28 juli 2003, 23:42

Korsriddaren skrev:
Winters skrev:Var i filmen, under attacken, ser det ut så?.. varenda skepp är sänkt, de får upp 2 flygplan från 3 flygfält, de fiskar lik med nät..
När de hade attackerat. Då var det ju vöärsta amerikanska patriotkänsla ju.
Vi diskuterade ju attacken..

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 30 juli 2003, 00:35

Winters skrev:Stalingrad passar inte in i denna diskussion ;D
Huh, Varför inte ?

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 30 juli 2003, 01:34

Jag såg nån slags ubåtsfilm igår kväll (28/7) på Canal+ ... minns inte vad den hette... vänta medan jag kollar i tv-bladet... hum humm...jag minns inte om den var före eller efter erotiken, antingen hette den "Downtown Torpedoes"... eller "Dödligt vapen". I vilket fall som helst så var den sugigt dålig, skulle föreställa två amerikanska ubåtar som anföll nån japansk jagare. Amatörmässigt från början till slut, sjunkbomberna studsade mot ubåten och exploderade, men den tog ingen skada. Sen när den väl sjönk så öppnade dom bara luckan i tornet och simmade ut. Pyh.

Hjältarna från Telemarken, som diskuterades här tidigare, såg jag för många år sen, då tyckte jag den var bra...

Däremot den där 'nya' filmen om Cuba-krisen... 13 days eller vad hette den... den var faktiskt så slö att både jag och min flickvän somnade när vi såg på den...skojar inte, det är sant... men den å andra sidan var väl inte nån egentlig krigsfilm.

Värda att nämna är ju alla de otaliga krigsfilmer som gjordes i propagandasyfte under och efter kriget... "Vi dyker i dagningen", "Vi sänker imorgon", "Ubåt till attack", etc etc etc... Dom visades för några år sen på TV3 hela tiden på kvalitetsvänlig tid, dvs. som utfyllnad på eftermiddagarna. Vissa kunde vara sådär 'okej' men alla var i stort sett uppbyggda på samma sätt...handlade alltid om brittiska ubåtar.

/Patrik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 juli 2003, 01:47

staraya.cjb.net skrev:Jag såg nån slags ubåtsfilm igår kväll (28/7) på Canal+ ... minns inte vad den hette... vänta medan jag kollar i tv-bladet... hum humm...jag minns inte om den var före eller efter erotiken, antingen hette den "Downtown Torpedoes"... eller "Dödligt vapen". I vilket fall som helst så var den sugigt dålig, skulle föreställa två amerikanska ubåtar som anföll nån japansk jagare. Amatörmässigt från början till slut, sjunkbomberna studsade mot ubåten och exploderade, men den tog ingen skada. Sen när den väl sjönk så öppnade dom bara luckan i tornet och simmade ut. Pyh.

/Patrik

Det var inte Torpedo Run du såg? Glen Ford och Ernest Borgnine? Kaptenen (Glen Ford) hamnar i ett rejält moraliskt dilemma då han får reda på att hans fru och barn är ombord på det fartyg som används som sköld för hangarfartyget han beordrats sänka. En riktigt märklig historia, men friuppstigningsscenen är nog en av de mer realistiska momenten i den filmen. :)

~Henric Edwards

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 30 juli 2003, 03:36

Det var troligen det, men det står faktiskt "Downtown Torpedoes" i tidningen... :D

/Patrik

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 11 augusti 2003, 06:02

The Thin red line

En av de sämsta filmer jag sätt över huvud taget.
Jag lämnade biografen efter halva filmen....

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 11 augusti 2003, 12:48

Protiwa skrev:The Thin red line

The Thin red line hade jag för mig var ganska bra, varför tyckte du den var dålig?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 11 augusti 2003, 16:11

Protiwa skrev:The Thin red line

Filmen har ett ganska djupt budskap som det tar tid att förstå. Jag såg den två gånger innan jag fattade. Och när man fattar så inser man hur jävla bra filmen är.

Tråkigt att du sågar ett sånt mästerverk...

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 11 augusti 2003, 23:42

Jag hade nog för höga förväntningar, och blev djupt besviken på filmen. Rätt som det är så filmar dom småfåglar? Va fan?! Det är väll inte "Ett med naturen" jag tittar på. Har hör mig att effektera i filmen var låg budget oxå. Rädda menige Ryan är 1000 gånger bättre. Jag har inte sätt Den tunna röda linjen sedan dess, får kanske ta och se den igen och se vad jag tycker.....

Filmer som jag tycker är bra är:
Das Boot
Black Hawk Down
En bro för mycket
Three kings (kanske inte räknas som krigsfilm)
Örnnästet
Räda menige Ryan
Band of brothers
Plutonen
Apocalypce Now Redux
D-Day
Gribing skrev:Tråkigt att du sågar ett sånt mästerverk...
Enligt mig är det inget mästerverk så jag tycker inte att det är så tråkigt...

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 13 augusti 2003, 18:56

Windtalkers (jag somna när jag såg den)
we were soldiers (när ut spela sig vietnam kriget i en ek skog?)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 16 augusti 2003, 00:06

Jag har inte sätt pearl harbor än.. Tänkte hyra den nån dag här.. e den sevärd.. har hört att scenerna med flygplanen är väldigt bra gjort.

Flax
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Flax » 17 augusti 2003, 00:54

Tycker inte att folk skall klaga på stalingrad, en i min mening väldigt bra film.

Lite historiska missar som att vid pansar anfallet används T34/85or när
det borde vara T34m41 men det kanse är lite väl smågnälligt att klaga på.

Flax

Skriv svar