Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Leonidas
- Medlem
Mathias Forsberg skrev:Leonidas skrev:
Genom val på olika partier kan man ändra inriktingen på ekonomin i landet. Jag har däremot mkt problem med uppror, och framför allt saknar jag en indikator på varför upproren sker. Är det någon som kan lista de vanligaste orsakerna och motmedlen?
Hovra med muspilen över befolkningarna, så visar de modifikationerna för militancy & consciousness.
Ok... Jag spelar också Preussen och efter 15-20 år börjar liberala ideér sippra in i mitt rike. Baah! Får dessa samhällsomvändande ideér större genoimslag om man har hög läskunnighet?
Det är dessa ideér som orsakat mina revolter och jag misstänker att det finns motmedel. Är större politisk frihet ett alternativ? Eller sociala reformer?
-
L. Josephson
- Medlem
-
Kontakt:
av L. Josephson » 17 november 2003, 12:22
MarcuS Schober skrev:Ska man köra expand på alla resurser i alla "regioner" hela tiden eller?
Ska man låta datorn ta hand om "handeln" eller ska man göra det själv. jag tycker det verkar vara ruskigt avancerat, med alla de resurser som finns.
Jag låter datorn ta hand om alla micro detaljer, som att ge alla fabriker arbetare osv. Låter också datorn sköta handeln, då balanseras alla varorna. Jag brukar köra "expand" i alla regioner, då behövs mer arbetskraft mer folk kommer in, man får in mer pengar genom exporten av resurserna.
-
L. Josephson
- Medlem
-
Kontakt:
av L. Josephson » 17 november 2003, 12:25
Ok... Jag spelar också Preussen och efter 15-20 år börjar liberala ideér sippra in i mitt rike. Baah! Får dessa samhällsomvändande ideér större genoimslag om man har hög läskunnighet?
Det är dessa ideér som orsakat mina revolter och jag misstänker att det finns motmedel. Är större politisk frihet ett alternativ? Eller sociala reformer?
Ja hög läskunnighet i landet påverkar detta, likaså dina grannar vad de har för frihet inom politiken och vilka reformer de har. Antingen satsar du på större frihet i politiken i ditt land, eller så höjer du alla reformer osv. Jag brukar ge dem god sjukvård m.m. eller något ännu bättre! Slå ner upproren med våld

-
Balck
- Medlem
Jag spelar just nu med Preussen och har kommit till 1844 ungefär. Man börjar väl fatta det mesta nu men det är en sak jag inte förstår... Rätt vad det är så har statsskulden skjutit i höjden trots att budgeten är i balans. Som mest var den uppe i $100000 innan jag fick bukt på den.
Är det så att järnvägsprojekt/befästnignar kostar både en klumpsumma och sedan en löpande summa till projektet är klart? Eller vad kan det vara? Säkert nåt svinenkelt men jag kommer då inte på det...
Fruktansvärt skoj spel verkar det vara iaf...
// Björn
-
Leonidas
- Medlem
Balck skrev:Jag spelar just nu med Preussen och har kommit till 1844 ungefär. Man börjar väl fatta det mesta nu men det är en sak jag inte förstår... Rätt vad det är så har statsskulden skjutit i höjden trots att budgeten är i balans. Som mest var den uppe i $100000 innan jag fick bukt på den.
Är det så att järnvägsprojekt/befästnignar kostar både en klumpsumma och sedan en löpande summa till projektet är klart? Eller vad kan det vara? Säkert nåt svinenkelt men jag kommer då inte på det...
Fruktansvärt skoj spel verkar det vara iaf...
// Björn
De varor som byggprojekten kostar återköps automatiskt om du har det så inställt i handelsförnstret. Om du själv producerar varorna så har du inställt vid vilken nivå de börjar säljas igen, dvs om inga varor säljs så blir det inga stålar.
-
L. Josephson
- Medlem
-
Kontakt:
av L. Josephson » 18 november 2003, 12:27
Kolla så du har höjt taxrifft(?), när du inte är i krig skär ner på försvars budgeten för marinen och armén. Det ska inte kosta något efter själva "konstruktionskostnaden" om det gör det så är det inte stora summor.
-
tobbe
- Medlem
Kan man plundra och skövla i provinser?
-
Flensburg
- Medlem
Helt underbart.. spelade hela helgen.. men nu kan jag inte starta eller ladda spel längre.. känns som jag slängt dom pengarna i sjön

-
L. Josephson
- Medlem
-
Kontakt:
av L. Josephson » 18 november 2003, 22:37
Flensburg skrev:Helt underbart.. spelade hela helgen.. men nu kan jag inte starta eller ladda spel längre.. känns som jag slängt dom pengarna i sjön

Hmm har du uppdaterat ill seanste patchen? om det inte löser sig maila till supporten eller det fina
support forumet
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
av Robert Sköld » 19 november 2003, 03:15
Jag har kommit igång och spela lite grann, men har samma problem som Marcus Schober. Min industriproduktion sjunker ideligen, 'är nere på ett nu. Vad gör jag för fel?
/Robert Sköld
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 19 november 2003, 04:37
Robert_Kropotkin skrev:Jag har kommit igång och spela lite grann, men har samma problem som Marcus Schober. Min industriproduktion sjunker ideligen, 'är nere på ett nu. Vad gör jag för fel?
/Robert Sköld
Arbetarna kanske strejkar mot 16 timmars arbetsdag. [Eller hur många timmar man arbetade under 1800-talets mitt]
Usch, tur att man inte levde då, men du kanske inte har tillräckligt med mineraler [Järn är en bristvara om man spelar Tyskland tex.] eller tillgångar?
/Med arbetsrättliga hälsningar Anno
-
L. Josephson
- Medlem
-
Kontakt:
av L. Josephson » 19 november 2003, 07:22
Robert_Kropotkin skrev:Jag har kommit igång och spela lite grann, men har samma problem som Marcus Schober. Min industriproduktion sjunker ideligen, 'är nere på ett nu. Vad gör jag för fel?
/Robert Sköld
Har du arbetskraft?
Har du alla resuserserna som krävs för att fabrikerna ska producera?
-
Balck
- Medlem
Har nu fortsatt med mitt Preussen och det börjar väl arta sig rätt fint. Järnvägsnätet är på nivå tre i hela landet och industrin blomstrar. MEN manpowertillväxten är rent ut sagt bedrövlig! Har försvarsutgifterna på max men ändå har manpower growth legat på 0.3 - 0.5 /månad under 1840-50 talen. Hamnade i krig med Ryssland i början på 1860-talet och då ökade tillväxten till 1.5/ månad iaf.
Har haft så dåligt med manpower att jag knappt har kunnat förstärka de befintliga divisionerna så den preussiska armén består av 13 divisioner, vilket känns lite illa när man är i krig mot Österrike 1866...=)
// Björn
-
Leonidas
- Medlem
Balck skrev:Har nu fortsatt med mitt Preussen och det börjar väl arta sig rätt fint. Järnvägsnätet är på nivå tre i hela landet och industrin blomstrar. MEN manpowertillväxten är rent ut sagt bedrövlig! Har försvarsutgifterna på max men ändå har manpower growth legat på 0.3 - 0.5 /månad under 1840-50 talen. Hamnade i krig med Ryssland i början på 1860-talet och då ökade tillväxten till 1.5/ månad iaf.
Har haft så dåligt med manpower att jag knappt har kunnat förstärka de befintliga divisionerna så den preussiska armén består av 13 divisioner, vilket känns lite illa när man är i krig mot Österrike 1866...=)
// Björn
'
Ditt rike behöver mer folk. Inta Madagaskar eller ngt annat lättintagligt "uncivilized nation" och göt om deras bönder till soldater.
-
Balck
- Medlem
Ok, hur går det till mer specifikt när man får folk att bli soldater?Har snabbläst igenom manualen men inte sett något där... Att jag har för lite folk verkar konstigt, hade 22,7 miljoner invånare när jag kollade sist. För när jag kollar på Österrike och Storbrittanien så har dom över 100 divisioner och så mycket större befolkning har dom väl ändå inte?
Är det några reformer man skall göra för att ändra befolkningssammansättningen eller sker det automatiskt när man bygger industrier och järnvägar tex?
// Björn