Rome total war

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Dawood
Ny medlem

Inlägg av Dawood » 15 mars 2004, 22:54

L. Josephson skrev:Det släpps i det tredje kvartalet i år
Det sa de förra året också...

Själv har jag längat efter det här spelet sen vi började spekulera runt vilket nästa spel i Total War serien skulle bli efter Shogun. Sen kom medieval, och jag är glad att de gjorde den först. Medeltiden har en viss schabbighet och inte samma krav på att göra ett spel av klass som krävs om man gör ett spel om romare.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 21 augusti 2004, 14:42

Nu händer det saker!!
ROME: TOTAL WARTM DEMO
Can't wait to play one of the most anticipated PC game of the year? Eager for the chance to outdo Caesar? Your moment of glory has almost come! The wait is nearly over! From Monday August 23, 2004, IGN.com will be hosting the Rome: Total War Demo. Click here for more details.
"Here" är länken http://pc.ign.com/articles/540/540135p1.html

Oj oj oj, kan knappt bärga mig!!

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 21 augusti 2004, 15:13

Antagligen kommer det bli "tutorial" kampanjen man kommer få köra i demot. Den tutorial handlar ialla fall om precis tiden innan rom grundades. Spännande kommer det att bli ialla fall, Total War spelen är ju som alla vet = kvalitet :)

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 21 augusti 2004, 16:41

Jo det ska visst bli precis som du säger Marcus att man får spela tutorial kanpajen som den romerska factionen "House of Julii"

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 21 augusti 2004, 21:04

fast skrev:Jag skulle vilja ha ett Total War spel som utspelar sig runt 1500-1700-talen.. Det vore nice.

Men visst, Rome ser riktigt fint ut
Är också på väg, heter Imperial glory och ska ut spelas under slutet på 1700-talet och under 1800-talet. Men det kommer inte ut fören nästa år
http://www.eidosinteractive.com/gss/leg ... opsis.html

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 22 augusti 2004, 04:43

Imperal Glory är dock inget officielt Total War spel och det utvecklas av ett helt annat företag (pyro - spanskt företag som bl.a utvecklat commandos serien) än det företag som utvecklat Total War spelen (The Creative Assembly). Fast visst ser spelet nästan ut som ett total war spel, allt från slagfälten till den övergripande strategikartan som ser ut att vara tagen direkt från Medieval: total war.
Det kan nog bli ett intressant spel.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 25 augusti 2004, 21:08

Det har kommit ut en demo på Rome som man kan ladda ner.
Jag har den på min dator men det var min bror som fixade den till oss.
(Från någon illegal sida möjligtvis :oops: )...

Jag måste säga att man blir riktigt knäsvag när man ser anstormande rytteri braka in i fint uppställda soldatformationer :D .
Rome verkar vara som Medival total war fast med riktigt uppgraderad grafik!!
har svårt att vänta ända tills hela spelet blir tillgängligt i spelaffärerna!!!

(Eller tills mina busiga bror ladar ner det illegalt.... :oops: :cry: )

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 25 augusti 2004, 21:15

Även jag har laddat ned demot, och tråkigt nog blev jag mycket besviken. Jag har inte spelat särskilt mycket Medieval Total War, så jag kanske väntade mig lite för mycket efter all hype runt RTW.

Allt går för snabbt, jag blev tvungen att använda paus-knappen ungefär var tredje sekund när striden väl hade börjat. All fin grafik är bortkastad eftersom man ändå aldrig hinner titta på själva striderna. Infanteriet verkar vara olympiska mästare hela bunten.

Den artificiella intelligensen i spelet är under all kritik, första gången spelade jag på normal svårighetsgrad och vann en promenadseger. Jag höjde till 'Very Difficult' och fick då lite mer problem innan jag återigen vann överlägset, men med tanke på att det bara var andra gången jag spelade tycker jag att jag borde ha förlorat. Är spelet gjort för 12-åringar?

Jag hade väntat mig ett seriöst strategispel, men detta verkar vara någon sorts klickfest a lá Command & Conquer. Jag kanske köper spelet ändå, eftersom det är en klart intressant tidsperiod, men då förutsätter jag att den strategiska delen av spelet är mycket, mycket bra. Annars får det nog vara.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 25 augusti 2004, 22:37

Tänk nu att det endast är ett demo...så jag tror att de har nog gjort de lite extra lätt, för att kanske locka fler spelare. För jag tror inte de har försämrat AI sedan Medival, och det var en mycket mycket bra gjord AI.

Men jag kan hålla med om att de känns som att det går lite väl snabbt...men det är väll en del av striden hetta? att inte riktigt hinna med allt.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 25 augusti 2004, 22:51

Kynes skrev:Men jag kan hålla med om att de känns som att det går lite väl snabbt...men det är väll en del av striden hetta? att inte riktigt hinna med allt.
Ja, men nu hinner man med allt ändå eftersom man kan pausa spelet. Problemet är inte att man inte hinner med, utan att det helt enkelt går för fort, orealistiskt fort.
I ett test en person gjorde på ett annat forum visade det sig att ett gäng bågskyttar sprang 40 meter på runt fem sekunder. Det är alltså 100 meter på ungefär 11-12 sekunder. Betänk då också att de gör detta i full stridsutrustning och med bibehållen formation.

Men det värsta är hur fort själva närstriderna går. Det är knappast sannolikt att en infanteritrupp hinner döda hälften av sina motståndare på 10 sekunder. Jag skulle hellre se att det tog minst 5 minuter att uppnå ett liknande resultat, och att jag medans striden pågick kunde koncentrera mig på andra enheter eller helt enkelt sitta och titta hur det går. Just nu känns det lite som Age of Empires utan resurshantering.

Det här är ett spel som har stor potential men för guds skull, dumpa arkadtjafset. Förhoppningsvis är spelet lätt att modifiera, och det kommer fort ut moddar som drar upp realismen några snäpp.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 26 augusti 2004, 04:30

Körde också demon häromdan och var måttligt imponerad. Jag har vårt att sätta fingret på det, men det infann sig inte samma känsla som med MTW...

Angående svårighetsgraden på demon så tror jag att man förenklat den för att man fick så in i hel*e mycket kritik efter MTW demon (om ni kommer ihåg scenariot där man stod vid jerusalems murar med några hundra man mot den enorma horden av mamelucker och gud vet vad, där kan vi snacka pausningar).

Sen har dom ju som nämnts förstört hela realismen genom att köra sina orimligt snabba enheter och jag måste säga att även om den nya grafiken flyter 1000 ggr bättre på min burk så kändes grafiken i MTW mera bastant och övertygande på nåt sätt.

Vi får se, kanske blir det ett helt annat spel när man får testa det i multiplayer. Vi får se, annars återgår jag nog till MTW som jag inte kört på nåt halvår för jag har väntat på det här.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 26 augusti 2004, 18:18

Äääääh, jag orkar inte klaga, seriöst vi ska vara glada att det finns spelutvecklare som gör ett spel överhuvudtaget som handlar om romartiden.

Jag kan också hålla med om att demot var lite väl lätt, men det är ju som sagt för att det ska locka till sig lite mindre erfaren publik.
Jag kan nog garantera att den fullständiga verisonen komrem bli väldigt utmanande om man kör på högsta svårighets grad...

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 26 augusti 2004, 19:54

Äääääh, jag orkar inte klaga, seriöst vi ska vara glada att det finns spelutvecklare som gör ett spel överhuvudtaget som handlar om romartiden
Då har du missat det splitter nya Pax Romana vilket är ett mycket avancerat spel om romariket, i klass med Hearts of Iron

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 26 augusti 2004, 20:20

Jag vill ha ryska kanoner, svenskt infanteri och blåklätt kavalleri i stormanlopp med värjan i högsta hugg! Ge mig :) Fan att det aldrig kan komma ett MTW i 16-1700-talsmiljö :(

Edit: Men Rome var rätt tufft, inte riktigt så nyskapande som jag trodde att det skulle vara rent grafikmässigt, men ändå bra! Småproblem, visst, men det är ju trots allt bara en demo.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 26 augusti 2004, 22:12

spelade just demot.... besviken, som nån sa: för mycket C&C för lite medieval/shogun :cry:

Skriv svar