Kina förbjuder HoI

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 juni 2004, 22:02

p0d skrev:Kapitalismen håller nu på att göra Kina till en ekonomisk supermakt, och som Goldman Sachs nyligen förutspådde kommer Kina gå om USAs ekonomi kring 2025-30. Den har befriat hundra miljontals kineser ur fattigdom och varje år kommer 30 miljoner människor till städerna för att söka lyckan. Och eftersom kapitalism i det långa lopper endast är möjligt i en demokrati kommer de kinesiska ledarna inom en överskådlig framtid få släppa på förbud och restriktioner, så jag ser ljust på framtiden.
Demokrati innebär enbart att befolkningen har rösträtt och någon sorts medbestämmande. Det har alltså ingenting med det ekonomiska systemet att göra, så demokrati är ingen förutsättning för privat ägande och kapitalism.

Och angående the Heritage Foundation, så bör man vara medveten om att den är en politisk organisation (konservativ) som för tillfället fortfarande försöker bevisa att Saddam Hussein och Usama Bin Laden arbetade ihop mot USA. De stöjder främst den sittande administrationen, och den sittande administrationen ser ljust på Kina som en partner (politiskt och ekonomiskt).

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 2 juni 2004, 09:43

p0d skrev:
mrsund skrev:Det riktigt sjuka är att Kina kan klassas som världens mest kapitalistiska land (i sin negativa form).
Förlåt men jag förstår inte, kan du utveckla det där mer?

Kapitalismen håller nu på att göra Kina till en ekonomisk supermakt, och som Goldman Sachs nyligen förutspådde kommer Kina gå om USAs ekonomi kring 2025-30. Den har befriat hundra miljontals kineser ur fattigdom och varje år kommer 30 miljoner människor till städerna för att söka lyckan. Och eftersom kapitalism i det långa lopper endast är möjligt i en demokrati kommer de kinesiska ledarna inom en överskådlig framtid få släppa på förbud och restriktioner, så jag ser ljust på framtiden.
Att mäniskor inte är fattiga är bra, sen ska bara dom andra 500miljonerna få det hyggligt också.
Och nej jag tror inte att bara för att man inför en råvariant av kapitalism så kommer demokratin automatiskt, vissa tror det inte jag.
Målet för kina verkar inte vara att bli en demokrati tvärtom motarbetar man varje yttring till självbestämmande eller ens tanken på det.
Målet verkar just att de ska bli en supermakt.

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 2 juni 2004, 16:16

Dûrion Annûndil skrev:Demokrati innebär enbart att befolkningen har rösträtt och någon sorts medbestämmande. Det har alltså ingenting med det ekonomiska systemet att göra, så demokrati är ingen förutsättning för privat ägande och kapitalism.

Och angående the Heritage Foundation, så bör man vara medveten om att den är en politisk organisation (konservativ) som för tillfället fortfarande försöker bevisa att Saddam Hussein och Usama Bin Laden arbetade ihop mot USA. De stöjder främst den sittande administrationen, och den sittande administrationen ser ljust på Kina som en partner (politiskt och ekonomiskt).

Mvh -Dan
Förlåt jag borde ha skrivit det lite bättre. Demokrati för mig är inte bara försträtt utan innebär även pressfrihet och yttrandefrihet, samt närvaron av ett (enligt väst, och mig) effektivt och humant rättssystem.

Det är också sant att demokrati har rätt lite att göra med kapitalism, men jag skrev inte att de var beroede av varandra, utan att kapitalism "i det långa lopper endast är möjligt i en demokrati". Låt mig förklara hur jag tänker. Kapitalism leder som nu i Kina till en förhöjslevnadsstandard. Detta gör det möjligt för allt fler människor att köpa TV, parabol (för utländska kanaler), telefon, mobiltelefon och sist men absolut inte minst datorer med internetuppkoppling. Denna nya ström av information är näst intill onöjlig att styra, så sucessivt kommer fler och fler kineser att få reda på att det egentligen finns bättre alternativ än en totalitär stat, samt att de kommer få reda på hur Kina uppfattas utifrån. Det här kommer föda en inhemsk opposition som kommer kräva ökade rättigheter, och den gruppen kommer inte bli mindre.

Här har vi ett reportage i DN om potentialen för Kinas internet: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Och här är en om Kinas "gyllene sköld": http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=18548

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 2 juni 2004, 16:19

mrsund skrev: Att mäniskor inte är fattiga är bra, sen ska bara dom andra 500miljonerna få det hyggligt också.
Och nej jag tror inte att bara för att man inför en råvariant av kapitalism så kommer demokratin automatiskt, vissa tror det inte jag.
Målet för kina verkar inte vara att bli en demokrati tvärtom motarbetar man varje yttring till självbestämmande eller ens tanken på det.
Målet verkar just att de ska bli en supermakt.
De fattiga blir färre i Kina, men det kommer ta tid. Att regimen i Kina motarbetar yttrandefriheten är fullt förståeligt, då det skulle blotta systemets svagheter. Men jämför man med för 20 år sen har man kommit en bit på vägen, och varje dag tänjs gränserna lite till. Länkarna i mitt inlägg ovan kan förklara ytterligare.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 juni 2004, 08:06

Jo för vissa har det blivit extremt bra och för hur många som helst har det blivit bättre, men vad gäller att ha kommit närmare demokratin tror jag inte man har gjort.
Visst tekniken hjälper till många får internet och telefon, tv, fax osv. men allt motarbetas hela tiden.
I Hongkong försöker man krossa det lilla de fick 97, internetkafeer stängs hela tiden, falugongfolk arresteras, vad hände med studenterna.
Jag kan hålla med att på lång sikt blir det bättre men det gäller inte bara kina.
Och det är absolut inget mål för de som bestämmer, vi får se om det kommer en kinesisk Garbatjov!?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 3 juni 2004, 08:35

Jag hörde ett rykte att även Europa Universalis II blev förbjudet i Kina när det kom, kan någon bekräfta eller dementera detta?

/Marcus

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juni 2004, 10:25

Marcus Wendel skrev:Jag hörde ett rykte att även Europa Universalis II blev förbjudet i Kina när det kom, kan någon bekräfta eller dementera detta?

/Marcus
De gjorde en speciell Asienversion för EU II (med lite fler provinser i Asien), och även denna skall ha förbjudits.

/Forsberg

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 3 juni 2004, 11:19

De får göra en special variant för Kina, värden består bara av en provins kina, sedan kan man tycka på en knapp då man kommer till en parallel hypotetisk värd där komunismen mislyckades bla bla bla, då man kommer till de riktiga HOI

Digital_Dödsmaskin
Medlem

Inlägg av Digital_Dödsmaskin » 4 juni 2004, 14:59

Ska de vara på det där viset borde nog ryssen bannat ungefär alla filmer som har med terrorister samt James Bond och en hel del spel för den delen också.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 4 juni 2004, 17:24

De slog mig nu de kan bane mig inte vara roligt att vara tysk och titta på amrekanska filmer :roll:

Heheh känner en svensk-tysk hans enda komentar om U-571 varenda tysk hör att personen-som-pratar-pefekt-tyska är utlänsk :D

Skriv svar