Tigerland, SVT1, Fredag 28/1 Kl 22:00

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Tigerland, SVT1, Fredag 28/1 Kl 22:00

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 januari 2005, 18:55

Bild

Amerikansk långfilm från 2000.

Nationen står delad inför det allt mer upptrappade kriget i Vietnam. Tusentals
amerikaner ligger döda på utländsk mark men vid Fort Polk i Lousiana, kallat
"Tigerland", hårdtränas ännu en pluton. Dit kommer rebellen Roland Bozz som
vägrar att acceptera sitt öde.

Regi: Joel Schumacher

I rollerna:
Colin Farrell
Matthew Davis
Clifton Collins Jr
Tom Guiry
Shea Whigham
m.fl.

Bild
Detta är liksom Schindlers list en film det var länge sen jag såg. Tyckte väl den var ok, men någon Full Metal Jacket är den inte. Inte sagt att den är totalt kass, iof, det lär jag väl veta efter det jag sett den. :)

/Tomas
Senast redigerad av 1 Tomas Ibsen, redigerad totalt 28 gånger.

Confident
Tidigare medlem

Full Metal Jacket står sig än.

Inlägg av Confident » 26 januari 2005, 20:28

Nä, fel av mig att döma filmen på förhand då jag inte sett den, men jag kan inte tro att den är i Kubricks Klass, dvs som F M Jacket.

Jag får rysningar ända in i märgen när jag tänker på den filmen och den lille ettrige, sadistiske artillerifuriren som drillar nykomlingarna i F M Jacket.

Blir man inte berörd av den filmen, så vet jag inte vad man tycker om... :)

Mvh Dagwood

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Re: Full Metal Jacket står sig än.

Inlägg av Probstner » 26 januari 2005, 20:32

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Blir man inte berörd av den filmen, så vet jag inte vad man tycker om...
OT, men jag var helt kall och tyckte FMJ var urtråkig. Alltför utstuderad och teatralisk för min smak. Och fylld av schabloner.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 26 januari 2005, 21:01

Jag såg Full metal jacket för några veckor sedan också, och måste säga att jag blev ganska besviken. Höll inte för sitt rykte alls. Den var inte helkass, hade sina poänger, men ingen höjdarfilm. Tigerland är nog bättre anser jag. Kubricks historiska mästerverk är Barry Lyndon och inget annat.

En annan film om vietnamkriget som jag av en händelse började titta på på för nån vecka sedan var pentagon papers som går på canal+ nu och som handlar om höken Daniel Ellsberg, som förvandlas till en duva då han upptäcker de många lögnerna angående kriget. Han fick stor uppmärksamhet då han av sin ångest över detta läckte uppgifterna till tidningarna, som i sin tur knappt tordes publicera sprängstoftet om att dessa lögner smidits i deccenier, och som egentligen var hemlighetsstämplade. Ellsberg åtalades för högföräderi, han friades, blev kändis och hjälte, Nixon var galen, och kriget lämnades snart. Eftersom jag ens aldrig hört talas om denne Ellsberg, får man väl säga att vissa spelfilmer ändock fyller en viss upplysande roll också... 8)
Bilagor
Daniel Ellsberg.JPG
Daniel Ellsberg.JPG (13.75 KiB) Visad 3689 gånger

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 27 januari 2005, 11:16

går den på alla kanaler eller någon speciell kanal?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 januari 2005, 18:41

Den går på de tre vanliga canal+ kanalerna :) .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 januari 2005, 08:18

Den kommer ikväll, såg jag i lokalblaskan. Inte fredag den 2:a.. Iof så är ju fredag den 4:e nästa vecka...

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 28 januari 2005, 16:18

Det behövs nog en sammanfattning om detta
SVT1 28/1 22:00 Tigerland

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 januari 2005, 16:47

Gjort om, gjort rätt. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 januari 2005, 14:07

Riktigt bra var den ju!

Men jag är svag för jesusfilmer (typ Gökboet, de flesta Clint Eastwood-rullar, Gröna milen, Pippi Långstrump, Breaking the waves m fl) där huvudpersonerna lyckas frigöra sina medmänniskors inneboende kraft utan själva vara medvetna budbärare av någon sorts enkel godhet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 januari 2005, 14:51

Zappade mellan Tigerland och Dirty Harry-filmen på femman.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 januari 2005, 15:38

Lite för gullig, kanske, men bra ändå. Konstigt, man har ju fått sig itutat att tyskarna skulle haft brutal disciplin under 2VK, men amerikanernas kadaverdisciplin verkar ju sju resor värre.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 29 januari 2005, 16:22

Varför tycker du det?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 januari 2005, 17:34

tobbe skrev:Varför tycker du det?
Att den "var för gullig"? Jag tyckte att Bozz obstruktion rimmade lite illa med hans extrema empati. Bortsett från Wilson, så lyckades han få de flesta välvilligt inställda till honom, samtidigt som han verkligen såg till att maska och jävlas så mycket han kunde. Visst, man var glad att han lyckades få loss folk från armén, men behövde han vara så inihelvete krånglig? Nu blev han bästa kompisen som inte släppte någon inpå sig, och som inte ville göra ett bra jobb men som inte kunde låta bli. Därmed blev helgonglorian lite krystad, IMO. Men det var en bra film, även om psykologin inte funkade till 100%.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 januari 2005, 21:55

Det var ju ingen realistisk psykologisk skildring, mer en feel good-movie för att ingjuta hopp i oss tittare. Vi är ju många som i vardagen kämpar emot för att inte halka dit och börja betrakta oss själva som offer, och i sådana sammanhang är ju filmen funktionell - vi får ju se riktiga losers som lyckas ta makt över sina liv. Och Bozz, han finns ju inte. Men vi kan må bra av att hoppas på det.

Det militära ramverket gav enligt min mening intryck av att enbart utgöra dramats arena, och jag lade snabbt alla tankar om militärpsykologisk realism på hyllan.

/ Probstner

Skriv svar