Hearts Of Iron 2
-
Guitarkalle
- Medlem
Jag provade att köra frankrike och bristen på IC var påtaglilg och forskningen gick halvtrögt. Var riktigt orolig för när Tysken skulle vara klar med polen och vända sina krafter mot väst. Men jag tog chansen när de hade förflyttat trupper mot ost och gick till anfall och tog några provinser mot norr samt kund landstiga med trupper som gjorde att Tyskarna aldrig riktigt gick på offensiven. När de väl gjorde det så gick de mot Belgien/Holland. När de kommit förbi med ca 10 div så anföll jag och skar av/omringade dem och kunde sedan slå ut dessa div. När väl det var gjort släpte jag de vunna provinserna och drog mig tillbaka till de som jag kunde försvara och tyskarna gjorde om samma misstag igen och igen. Sommaren 1940 var tyskarna så pass svaga att jag kunde gå på anfall över bred front som slå ut coh annektera Tyskland. 1941 förklarade Frankrike krig mot Sovjet och skar som en varm kniv med sina panserdivisioner genom försvaret och omringade stora områden som infanteriet rensade upp och försvarade. Vintern -41 hade inte Sovjet några trupper kvar att kunna anfalla/försvara med och det blev bara en tidskrävande framryckning.
Spelet är bra och mycket bättre än ettan, men hade hoppats på mer...
Spelet är bra och mycket bättre än ettan, men hade hoppats på mer...
Jag valde att spela med Finland (naturligtvis) med början år 1936. Tiden var knapp, så det gällde att snabbt uppgradera och utöka den militära styrkan. Det negativa med att spela Finland är dock att man endast kan upptäcka en ny teknologi åt gången, samt att den militära kapaciteten är tämligen svag.
Fram till 1939 hade jag utökat divisionernas antal till 20, placerat ett flygregemente i Helsingfors och förstärkt flottan. Genom att satsa på infanteriet hade jag nu 1941-års modell samt förbättrat vissa andra element som t.ex. artilleriet och hedquarters.
När Sovjet sedan kom med krav på Petsamo, Sordavala och Viborg beslöt jag att inte ge vika utan strid. Jag hade armékårer placerade i samtliga provinser som angränsar till Sovjet, men den största styrkan fanns vid Viborg (6 divisioner) och sordavala (6 divisioner). Dessutom hade jag en reserv på 4 divisioner som säkrade Helsingfors. I Petsamo, Kajana och Joensuu fanns två till tre divisioner i varje provins. Sovjet hade även bemannat samtliga angränsande provinser, tyvärr med en allt för stor överlägsenhet i alla regioner.
Anfallet kom som väntat genom östkarelen mot Sordavala, samt från Murmansk mot Petsamo. Armékårerna i Karelen försvarade sig tappert, men den stora överlägsenheten från Sovjets sida i norra Finland fick min norra armékår att ge vika. Med hjälp av flygräder från Helsingfors mot östkarelen försökte mina styrkor hålla stånd, men gav till sist även där vika. Mitt lilla flygregemente kom dessutom att utplånas. Vinterkriget slutade i total katastrof i och med att Sovjet slutligen erövrat allt utom de sydvästra delarna av Finland och Åland. Det var dags att krypa till korset och acceptera fredsfördraget i början av 1940, där Viborg och Sordavala uppgick i Sovjetunionen. Som en liten överraskning fick jag behålla Petsamo och därmed en viktig hamn till ishavet.
Efter förlusten av dessa viktiga områden och en armé i total splittring, var det dags att slicka såren och börja planera hämndaktioner. I stället för att producera några nya divisioner bestämde jag mig för att uppgradera de gamla och låta dem växa tillbaka till sin fulla kapacitet. Bara att vänta alltså...
1942 var situationen stabiliserad. Jag kunde producera ytterligare en division och förstärka mitt försvar av östgränsen. Nu väntade jag bara ivrigt på att Tyskland skulle ge sig in i Sovjet. Inget hände förrän våren 1943, då Sovjet tydligen tappade tålamodet och förklarade krig mot Tyskland och dess allierade. När jag märkte hur Sovjets styrkor i hastig takt förflyttades söderut för att försvara moderlandet mot den fascistiska vågen beslöt jag att agera.
Sommaren 1943 gick jag med i Tysklands allians och började invadera östra karelen. Tysklands militära framgångar fick snart dess imperium att sträcka sig till baltikum, moskva och långt in i kaukasus. Själv invaderade jag kola, murmansk och hela östra karelen. Efter segdragna strider i östkarelen var stor-Finland ett faktum i mitten av 1944. För tillfället råder ställningskrig längs hela frontlinjen och kriget är långt ifrån över.
Fram till 1939 hade jag utökat divisionernas antal till 20, placerat ett flygregemente i Helsingfors och förstärkt flottan. Genom att satsa på infanteriet hade jag nu 1941-års modell samt förbättrat vissa andra element som t.ex. artilleriet och hedquarters.
När Sovjet sedan kom med krav på Petsamo, Sordavala och Viborg beslöt jag att inte ge vika utan strid. Jag hade armékårer placerade i samtliga provinser som angränsar till Sovjet, men den största styrkan fanns vid Viborg (6 divisioner) och sordavala (6 divisioner). Dessutom hade jag en reserv på 4 divisioner som säkrade Helsingfors. I Petsamo, Kajana och Joensuu fanns två till tre divisioner i varje provins. Sovjet hade även bemannat samtliga angränsande provinser, tyvärr med en allt för stor överlägsenhet i alla regioner.
Anfallet kom som väntat genom östkarelen mot Sordavala, samt från Murmansk mot Petsamo. Armékårerna i Karelen försvarade sig tappert, men den stora överlägsenheten från Sovjets sida i norra Finland fick min norra armékår att ge vika. Med hjälp av flygräder från Helsingfors mot östkarelen försökte mina styrkor hålla stånd, men gav till sist även där vika. Mitt lilla flygregemente kom dessutom att utplånas. Vinterkriget slutade i total katastrof i och med att Sovjet slutligen erövrat allt utom de sydvästra delarna av Finland och Åland. Det var dags att krypa till korset och acceptera fredsfördraget i början av 1940, där Viborg och Sordavala uppgick i Sovjetunionen. Som en liten överraskning fick jag behålla Petsamo och därmed en viktig hamn till ishavet.
Efter förlusten av dessa viktiga områden och en armé i total splittring, var det dags att slicka såren och börja planera hämndaktioner. I stället för att producera några nya divisioner bestämde jag mig för att uppgradera de gamla och låta dem växa tillbaka till sin fulla kapacitet. Bara att vänta alltså...
1942 var situationen stabiliserad. Jag kunde producera ytterligare en division och förstärka mitt försvar av östgränsen. Nu väntade jag bara ivrigt på att Tyskland skulle ge sig in i Sovjet. Inget hände förrän våren 1943, då Sovjet tydligen tappade tålamodet och förklarade krig mot Tyskland och dess allierade. När jag märkte hur Sovjets styrkor i hastig takt förflyttades söderut för att försvara moderlandet mot den fascistiska vågen beslöt jag att agera.
Sommaren 1943 gick jag med i Tysklands allians och började invadera östra karelen. Tysklands militära framgångar fick snart dess imperium att sträcka sig till baltikum, moskva och långt in i kaukasus. Själv invaderade jag kola, murmansk och hela östra karelen. Efter segdragna strider i östkarelen var stor-Finland ett faktum i mitten av 1944. För tillfället råder ställningskrig längs hela frontlinjen och kriget är långt ifrån över.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Panzerschreck
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Usch, det ska ju vara "för brödrafolkens väl" ju! När jag spelade Sverige sist så var det självklart att jag hjälpte mina bröder finnarna.Jonas Ström skrev:Sverige skänkte mig faktiskt en division i och med ett s.k. event i vinterkrigets inledande skeden. Dock håller de sig utanför kriget, trots att jag föreslagit allians.Tomas Ibsen skrev:Får du någon hjälp av Sverige?![]()
Genom att annektera dom i det Storsvenska riket!
Direkt innan hade norrbaggarna dragit sin sista suck som nation. Unionsupplösning, pyttsann!
/Tomas (Som inte spelar HOI på flera månader faktiskt. S¤iten bara hänger sig när jag öppnar min mycket framgångsrika sparning där Sverige är hela norden.)
Prova den här...Dönitz skrev:De olika svårighetsgraderna skiljer sig hur? bara på IC? Har ingen Manual...... Finns det någon fansida eller liknade som tar taktik, vad olika saker är bra på? en "manual" sida?
http://forum.paradoxplaza.com/forum och välj Hoi2.
Ladda ner moddar från Tex http://www.stonyroad.de/ eller CORE, så kommer HOI in i en helt ny dimension....