Projektet "Rädda filmen"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Projektet "Rädda filmen"

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2005, 14:38

Som kommunal webmaster får man kampanjer av alla de slag tillsända sig, som man uppmanas propagera för på hemsidan; säkerhet på internet, radon och skrotbilar, för att ta några typiska :) exempel.

Här är dock ett som verkar särskilt behjärtansvärt:
Under nästan hela 1900-talet har institutioner, företag, föreningar och privatpersoner spelat in film. Det är filmer som har använts för instruktion, reklam, information, undervisning och ibland underhållning.

Det är filmer från resor, semestrar och särskilda händelser i företag, föreningar och familjer. I dag är dessa bilder rörliga dokument från förr, de är bilder som visar försvunna eller förändrade miljöer, bilar, kläder, föremål och hårfrisyrer. Alla aspekter av det förflutna kan rymmas i en kort filmsekvens.

Nästan inga av de här filmerna har visats på en vanlig biograf. I många fall, som med familje- och föreningsfilmer, finns de bara i ett enda exemplar. Om en sådan filmrulle försvinner eller förstörs, så är den bilden borta för alltid.

Släng aldrig gamla filmer. De är alltid intressanta. Ibland är de unika. Som polisens film från fångutväxlingen mellan tyskar och allierade i Göteborgs frihamn under andra världskriget. Eller en privatpersons resebilder från ett Wien som 1938 förbereder sig på Hitlers intåg.
Illustrerat av en ballongförsäljare som man inte glömmer bort i första taget:

Bild

Hemsida hos Landsarkivet i Göteborg:
http://www.ra.se/gla/aktuellt/filmer.htm

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 oktober 2005, 14:49

Intressant att filmer inspelade på video inte har något intresse för eftervärlden, än.
Först när de flesta av dem är borta kommer de också bli något at leta upp och spara.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2005, 14:53

Så sant -- jag kan dock tänka mig att det har med mängd och prioritering att göra, de har små resurser som det är.

Men i synnerhet perioden "tidig video", när folk slängde superåttorna till förmån för sina nya fina videokameror, kanske blir ett blekt kapitel i folkdokumentationen...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 oktober 2005, 23:02

Det här är ju verkligen ett problem, som jag tror kommer fortgå tyvärr. All rörlig media drabbas av tidens tand, genom att inspelningssättet håller dåligt, eller för att man inte gör vad man kan för att bevara det. Vi byter ju mediaformat hela tiden också, så det gamla kastas bort utan att man för över det på det nya mediat. I arkiv gör man naturligtvis det i högre grad, men alla jobbar ju inte på arkiv... Det digiala mediet är väl värst, eftersom förändringen går fort och snart sitter vi där med digitala filer som ingen har hård och mjukvaran för att öppna upp...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 4 oktober 2005, 12:07

Ja det har du rätt i Durion, mina egna digitala filmer som jag spelat in med mina ungar på, betyder mycket för mig.
Inte kan man spara sin gamla datorburk med mjukvaran hur länge som helst, det gäller väl att föra över sina filmer till nya format efter hand som de kommer.

Företsen så är det naturligtvis bra att man räddar de äldre först och inte tvärtom :)

Det roliga med de gamla filmerna, speciellt de handrullade är att det blir så mycket charmigare att titta på, som en stumfilm.

Skriv svar