Vilken film?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Vilken film?

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 juli 2006, 22:06

Vi diskuterar och argumenterar, ibland kritiskt, olika filmer som producerats eller som står i begrepp att produceras. Helt klart är ju att de flesta av oss skulle önska högre realism på de flesta områden. Jag tänkte att vi skulle angripa ämnet från ett lite annorlunda håll.

Tänk dig att du får fria händer och en budget på 300 miljoner kronor. Du får själv bestämma tidsperiod, handling och skådespelare. Läxan är alltså, mina damer och herrar, att under denna tråd presentera huvuddragen i just din egna historiska spelfilm. Jag börjar och så får vi se om någon nappar och hakar på...

Ärans fält

Tidsperiod:
Ca 1670-1720

Handling:
Under 50 år får vi följa tre generationer knektar och deras familjer på ett soldattorp i Södermanland. Större delen av filmen kommer att visa livet för knektarna i förläggningar, fälttåg och fältslag. Första avsnittet kommer även att innehålla en episod om häxprocesserna.

Parallellt med att vi får följa de enskilda knektarna kommer vi även i viss mån få följa konungarnas resonemang och planerande.

Följande fälttåg ska behandlas:
Striden om Skåne med fokus på turerna kring slaget vid Lund
Karl XII:s krig mot Danmark, Polen och Ryssland där Narva och Poltava får stort utrymme.
Fälttåget mot Norge, dödsmarschen över fjället samt ryssarnas härjningar 1719. Slaget vid Stäket ska lyftas fram.

Skådespelare:
Lite knepigt, men Stefan Sauk, Mikael Persbrandt och Rolf Lassgård vill jag ha med i ledande roller på något sätt...

Det var min lilla drömproduktion. Någon som har någon annan?

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 17 juli 2006, 22:07

orkar inte nu kommer imorgen:wink:

Skriv svar