Är muslimen den nya Hollywood skurken?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Är muslimen den nya Hollywood skurken?

Inlägg av sonderling » 22 september 2006, 11:06

Jag skulle vilja ifrågasätta det här påståendet att Araben eller muslimen ersatt film skurken i Hollywood. Jag hörde det senast igår på vetenskapsradion. Men stämmer det? Jag försökte komma på en massa exempel och kommer möjligen på en handfull filmer, ”true lies”, ”ingen återvändo”, ”belägringen” (skurk?) och ”rules of engagement” finns det flera?

Annars är jag kanska förvånad över hur lite muslimer förekommer som skurkar. Speciellt nu efter 9/11. Fortfarande verkar det vara tyskar ”die hard” ”die hard 3” , ”sum of all fears” eller avdankade ryssar ”airforce one” och ganska ofta förekommer inhemska terrorister ”the rock” eller kokaincolombianer ”sniper” ”collateral damage” eller både och ”die hard 2”

Så hur många filmskurks katerogier kommer ni på? Och är verkligen den onda araben i majoritet?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2006, 11:41

I Rambo 3 slogs han mot ryssen tillsammans med afghaner - mujaheddin? - som alltså stod på den Goda sidan på den tiden. :)

Filmskurks-klichéer á la den onde tysken är så välkänd att man reflexmässigt överför rollen som standardskurk på araber, men det vore onekligen intressant att se belägg i lite större filmer. (Fast de du räknade upp var väl nästan alla från före 2001?)

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 22 september 2006, 11:42

Är inte de filmerna du tar som exempel ganska gamla? Tvärtom har jag fått uppfattningen att araber, eller ja muslimer, fått en större roll som skurk inom TV och media. Titta främst på amerikanska serier där jag anser att det framkommer tydligast. Kan tyvärr inte nämna några exempel på rak hand, men allt har det förekommit en hel del arabiska skurkar i t.ex J.A.G och liknande serier.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 september 2006, 11:58

Film är verklighetsflykt/underhållning man vill inte ha negativa känslor när man lämnar biografen, därför vill man inte bli påmind om något som är risk-för-att-de-verkligen-händer senario, tex muslimska terorister spränger en atombomb, i tex summan av skräck? byttes de muslimska teroristerna från boken ut mot mer osanolika neo-nazister.

Hollywood, är extremt fega och vill inte göra någon amrekan upprörd tex the core lades på hyllan några månader bara? för skyttelkrachen (i filmen så krachar en skyttel också)

Däremot så verkar araber/asiater opropitionerligt ofta få tv-serie skurk roller. Samtidigt som man aldrig verkar se en svart person som uberskurk. Destå längre bort från de trevliga amerika (destå mer främande folkslaget verkar för outbildade amrekanare) destå fler skurkar från den regionen.

Detta är min spontana komenter och har inte fört statestik över filmskurkarna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 september 2006, 13:03

Hexmaster skrev:(Fast de du räknade upp var väl nästan alla från före 2001?)
Ja just det, tidigare har man just tagit upp "true lies" och "ingen återvändo" som bevis för tesen.
I reportaget igår på radio så nämndes dock att man börjat nyansera efter 9/11 och nämnde filmer som "kingdom of heaven".
Möjligtvis menar man att detta var ett större "problem" före "kriget".
Själv trodde det skulle explodera av filmer med elaka muslimer men det har det ju inte gjort (tycker jag då). Så att Hollywood byt ut filmskurken håller jag inte riktigt med om.

Tv är ett annat område och visst dom serier som jag sett J.A.G och NCSI brukar ha med en och annan stereotyp arab men alla folkslag som är med i dessa serier är ju stereotyper. Inklusive Amerikanerna själva.

Det var ingen annan som hörde reportaget?http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... gramID=407

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 september 2006, 13:10

"Sleeper Cell" är ju en serie om en FBI-infiltratör i en islamisitisk terrorcell i (tror jag) Los Angeles. Där gäller ju att muslimen är "the bad guy", eftersom flera av medlemmarna är icke-araber.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 23 september 2006, 11:29

Senaste Tom Clancys bok som blev film gjorde de skurkarna till nynazister istället för muslimer och gjorde ett uselt jobb totalt

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 23 september 2006, 20:10

filmen Inside man - En av gisslan släpps fri som är indier typ.. och swat som typ tror han är en av rånarna skriker " SHIT!! ITS A FUCKING ARAB"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 september 2006, 07:21

tryggve skrev:"Sleeper Cell" är ju en serie om en FBI-infiltratör i en islamisitisk terrorcell i (tror jag) Los Angeles. Där gäller ju att muslimen är "the bad guy", eftersom flera av medlemmarna är icke-araber.
Jag har inte sett den här tyvärr, men den har väl fått både ris och ros. Vad jag läst så har man väl försökt att nyansera bilden lite. Är den bra?

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 september 2006, 07:58

sonderling skrev:
tryggve skrev:"Sleeper Cell" är ju en serie om en FBI-infiltratör i en islamisitisk terrorcell i (tror jag) Los Angeles. Där gäller ju att muslimen är "the bad guy", eftersom flera av medlemmarna är icke-araber.
Jag har inte sett den här tyvärr, men den har väl fått både ris och ros. Vad jag läst så har man väl försökt att nyansera bilden lite. Är den bra?
Jag tycker den är mycket bra - den försöker nyansera bilden av islam och visa på de motsättningar som finns inom islam vad gäller inställningen till terrorism, etc.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 4 oktober 2006, 13:27

Det gick rykten om att Sylvester Stallone ville väcka liv i sin gamle paradroll, krigsveteranen Rambo efter 11/9 attackerna.
I slutscenen sades det att Rambo skulle slåss mot självaste Osama Bin Laden. Låter onekligen som en "hot shot" film men det är på riktigt. Den filmen skulle jag vilja se.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 oktober 2006, 10:06

Tja, han spelar väl in en Rambo IV nu?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 oktober 2006, 19:08

Den här sidan har en intressant artikel. Slutsatsen är väl där att araben blivit demoniserad som terrorist sedan 70-talet, och blev det fram till 9/11 - då tog det tvärt stop, för Hollywood ansåg att de hade en plikt att inte framställa araber stereotypt i det nya läget. Plötsligt var det allvar, amerikanska arabiska medborgare kunde drabbas.
...Tinseltown's immediate post-9/11 response, when producers, directors, actors and executives made Dogme 95-style vows to avoid inflaming prejudice against Arabs or Arab-Americans. Explaining in September 2001 why she had changed the bad guys in the film The Sum of All Fears to European Nazis, Paramount chief Sherry Lansing said, "You [hear about] these Afghan or Arab children in high schools who are getting picked on. You don't want this to be a country where we do this to innocent people." Paul Dergarabedian of Exhibitor Relations told the Orange County Register, "It's too close now to even consider using Middle Eastern people as villains or terrorist bombings in plots.'' The New York Times quoted producer Alison R. Rosenzweig as saying, "You just have to be careful that it doesn't seem as though all Arabs or all Muslims are bad guys. You'll have to be really sensitive to that." In an interview on CNBC, Wall Street Journal reporter Tom King said, "I would say that I don't think that we're going to see Arab terrorists portrayed in the movies on the big screen anytime soon."
Artikeln avslutar med att det dock verkar vara okej att fortsätta förolämpa en annan välanvänd stereotyp - serben:
The Serb has value as a movie villain not because Americans have poor opinions of Serbs but because Americans have no opinions at all about Serbs. A Serb villain offends nobody, except maybe Serbs, and who's ever met one of those?
Men jag skulle väl säga att frånvaron av "den onde araben" inte gäller TV-serierna. Det finns ju en hel del nya TV-serier som handlar antingen om terroristbekämpning, underrättelsetjänster, militära enheter, eller brottsbekämpning. Och där verkar vartannat avsnitt handla om arabiska terrorister som kommit på något nytt djävulskap och åker på spö av de fantastiska hjältarna. Det är nog det tittarna vill ha, så man kan nog skylla på jakten på tittarsiffror.

Men att araben är den enda Hollywoodskurken tror jag inte, utan det beror på vad filmen handlar om. Terroristen är dock en populär sådan, eftersom den sovjetiske agenten är död.

Här är en google-sökning på hollywood arab villain: http://www.google.se/search?hl=sv&q=hol ... lain&meta=

Mvh -Dan

Skriv svar