Travianer - ett onlinerollspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Travianer - ett onlinerollspel

Inlägg av Morgan » 19 november 2007, 16:35

Travianer, http://www.travianer.de, är ett onlinerollspel som är baserat på Travian. Spelet finns än så länge bara i en tysk version, men med tanke på att Travian är utvecklat av ett tyskt företag så är det inte helt osannolikt att även Travianer till slut kommer att finnas i en svensk version.

Rollpersonen kan vara german, romare eller galler av manligt eller kvinnligt kön. Spelgången är som följer:

Ju längre rollpersonen sover (en säng är ett måste och det allra första som måste köpas till huset) desto fler Yrkespoäng får denna. Yrkespoängen används sedan till att få fram Aktionspoäng, detta genom att skaffa fram råvror runtom det egna huset. Det kostar sedan fem Aktionspoäng för att antingen diska tallrikar i värdshuset en timme eller spela något av minispelen där. För varje fem Aktionspoäng som används får man Socialpoäng - ett bestämt antal per timme vid tallriksdiskningen men generellt sett fler om man deltar i något av minispelen. Det finns också möjlighet att kämpa mot andra spelare i Arenan och med hjälp av spelpengar träna rollpersonen i olika stridsfärdigheter. Och man kan även skaffa sig nya kunskaper genom att läsa i Biblioteket, även detta kostar spelpengar. Vissa saker kostar förutom spelpengar även speldiamanter, som man har 35 av från början.

STOR VARNING: Speltillverkaren har sett till så att bättre utrustning kostar fler och fler speldiamanter och erbjuder spelaren möjlighet att i olika paket KÖPA SPELDIAMANTER FÖR RIKTIGA PENGAR. Alltså är detta, enligt mitt tycke, inget spel för minderåriga eller för den som vet med sig att ha lätt för att bli spelberoende.

Inredning till huset köps med socialpoängen, medan utrustning till rollpersonen - vapen, rustning och verktyg - köps med spelpengar. Spelpengar får man genom att sälja råvaror eller förädlade produkter i NPC-handeln eller Spelarmarknaden. Det finns också en bestämd handling som löper spelet igenom, och naturligt vis får man reda på mer ju längre man följer denna tråd.

Mitt omdöme:

Positivt:
Inredandet av huset
Minispelen mot andra spelare
Kämpa mot andra spelare i Arenan
Nya färdigheter i Biblioteket

Negativt:
Ytterligare speldiamanter kostar riktiga pengar - STOR VARNING!
Dumt spelsystem med Yrkespoäng, Aktionspoäng och Socialpoäng
(det hade varit bättre med enbart Yrkespoäng och Aktionspoäng)
Ensidig handling son inte ger så mycket valmöjligheter att komma vidare i spelet
Köpt utrustning till rollpersonen går inte att sälja vidare till andra spelare eller i NPC-handeln

Slutbetyg: Inte att rekommendera för den som är ute efter ett riktigt bra onlinerollspel, men som ett icke-seriöst tidsfördriv är spelet helt okej. Dock vill jag utfärda en varning för minderåriga och spelberoende, då speldiamanterna kostar riktiga pengar.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Travianer - ett onlinerollspel

Inlägg av Morgan » 23 mars 2008, 11:09

Om någon av er mot förmodan har börjat spela Travianer så kan ni söka upp min nya profil. Jag har nämligen grundat en Schweden-Club!

Skicka mig i såna fall helt enkelt ett PM.

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Travianer - ett onlinerollspel

Inlägg av Morgan » 4 maj 2008, 09:29

Senare ikväll ska jag ta och radera mitt Travianer-konto, mina mål är uppnådda och dessutom kommer jag i och med flytt och kommande faderskap inte att ha tid.

Här kommer en bild av huset!

Morgan

Skriv svar