Sänkningen av Szent Istvan visas på Viasat History

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Sänkningen av Szent Istvan visas på Viasat History

Inlägg av Perman » 28 februari 2009, 12:18

http://www.tv.nu/p/09022816001700viasathistory--p

Viasat History visar sänkningen av Szent Istvan i eftermiddag:
16.00-17.00 Sänkningen av Szent Istvan
Österrikisk dokumentär från 2008. Szent Istvan var ett österrikiskt-ungerskt slagskepp som sjönk utanför Kroatiens kust redan på sin jungfruresa tidigt måndagen den 10 juni 1918. Efter att ha träffats av två italienska torpeder. Förlisningen förevigades av ett filmteam som befann sig ombord för att dokumentera skeppets första drabbning. I den här dokumentären, där vi bl a får ta del av detta klassiska filmmaterial, får vi veta mer om denna berömda fartygskatastrof. Vi får även se en tredimensionell animation av sänkningen samt färska bilder från vraket. Producerat år 2008.

Dokumentären visas även i repris på samma kanal kl 00.00-01.00 söndagen den 1 mars.

Den borde väl visa den berömda sekvensen när slagskeppet kapsejsar och slår runt helt och hållet, och sedan exploderar?

/Per

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Re: Sänkningen av Szent Istvan visas på Viasat History

Inlägg av björnen » 28 februari 2009, 20:22

Dokumentären låter intressant, synd att jag inte har viasat bara... :(
SMS Szent Istvans sänkning kan man förstås också titta på youtube, men vad jag vet exploderade hon tack och lov inte:

Jag tror dock att sekvensen med ett slagskepp som kapsejsar och exploderar som du tänker på är HMS Barham från VK2, naturligtvis också tillgänglig på youtube:

Under första världskriget så kapsejsade och exploderade även den brittiska dreadnoughten HMS Audacious, men den händelsen har jag inte sett några rörliga bilder från

/Björnen

(Edit: Fartygens namn i kursiv stil.)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 mars 2009, 23:29

HMS Audacius exploderade inte, hon sjönk under rätt ordnade former efter att ha gått på en mina i sitt övningsområde utanför Englands kust. RMS Olympics passagerar fotografarade och spred nyheten för världen

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Inlägg av björnen » 2 mars 2009, 19:17

Sitter bara på Internet just nu men jag har fått för mig att HMS Audacious exploderade när hon kapsejsade likt HMS Barham, se, t.ex. http://www.worldwar1.co.uk/audacious.htm.

Apropå ämnet kapsejsande slagskepp under VK1, är det någon som är bekant med när man började praktisera "counter-flooding" på allvar för att hantera en sådan här situation?
Enligt länken ovan verkar försöken ha varit rätt tafatta.

/Björnen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 mars 2009, 22:39

Ok, hade inte noterat att hon (också) exploderade, Jag skulle gissa på pannexplosion när det kalla vattnet nådde pannorna, precis som med Barham. Det finns också misstankar om att pannexplosioner orsakat förlusterna vid Skagerak och av Hood.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 12 april 2009, 04:10

Denna österrikiska dokumentär visas i repris idag Påskdagen söndag kl 16 - 17 samt i morgon Annandagen måndag kl 00 - 01 på Viasat History.

http://www.tv.nu/p/09041216001700viasathistory--p

/Per

Skriv svar