Gå klädd i tysk uniform?
-
Bengt Baron
- Medlem
Gå klädd i tysk uniform?
Här där jag bor, så brukar jag med jämna mellanrum se en man som går klädd i officersuniform, tidstypisk WW2, tysk uniform. Huruvida den är SS, Heer eller annat kunde jag inte bedöma.
Rent juridiskt, är det förstås olagligt att klä sig i nazistiska symboler såsom armbindel med hakkors, men om uniformen saknar dessa attribut, vad säger lagen då?
Om vi sedan lägger det juridiska åt sidan, kan man ju diskutera de moraliska aspekterna av det hela, och, har han otur, så kan han nog hamna i handgemäng med folk som inte uppskattar "tilltaget".
Vad säger ni, och vad säger lagen?
Själv blev jag mest paff och häpen då jag såg det.
Om denna tråd ska ligga någon annanstans, vänligen flytta den.
Rent juridiskt, är det förstås olagligt att klä sig i nazistiska symboler såsom armbindel med hakkors, men om uniformen saknar dessa attribut, vad säger lagen då?
Om vi sedan lägger det juridiska åt sidan, kan man ju diskutera de moraliska aspekterna av det hela, och, har han otur, så kan han nog hamna i handgemäng med folk som inte uppskattar "tilltaget".
Vad säger ni, och vad säger lagen?
Själv blev jag mest paff och häpen då jag såg det.
Om denna tråd ska ligga någon annanstans, vänligen flytta den.
Re: Gå klädd i tysk uniform?
Det finns mycket som inte är olagligt.
Vad beträffar lagen så säger den uttryckligen att armbindlar o.dyl. inte spelar någon roll:
Men, alltså - jobbar han på något museum, eller är det någon film eller "reenactment" på gång? Annars låter det närmast som någon som är på rymmen någonstans ifrån (inte Wehrmacht).
WP: UniformsförbudBärande av uniform eller liknande klädedräkt, som tjänar att utmärka bärarens politiska meningsriktning, vare förbjudet. Förbud som nu sagts avser jämväl uniformsdel, armbindel eller annat därmed jämförligt i ögonen fallande kännetecken.
Men, alltså - jobbar han på något museum, eller är det någon film eller "reenactment" på gång? Annars låter det närmast som någon som är på rymmen någonstans ifrån (inte Wehrmacht).
Den citerade lagen upphävdes 2002, så där han man inte mycket att hämta. Möjligen kan kejsaren av Portugallien där åtalas för hets mot folkgrupp, men då ska det kunna visas att han hade uppsåt etc i vanlig ordning. Vanlig maskerad blir nog svårt att få någon fälld för, oavsett vad man kan tycka om lämpligheten i tilltaget.Hexmaster skrev:Det finns mycket som inte är olagligt.Vad beträffar lagen så säger den uttryckligen att armbindlar o.dyl. inte spelar någon roll:
WP: UniformsförbudBärande av uniform eller liknande klädedräkt, som tjänar att utmärka bärarens politiska meningsriktning, vare förbjudet. Förbud som nu sagts avser jämväl uniformsdel, armbindel eller annat därmed jämförligt i ögonen fallande kännetecken.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Frågan faller under brotsbalkens 16:e kapitel, 8 §:
Hur ser uniformen ut? Kolla här.
Tråden flyttas till lämpligare forum.
Hakkors räknas generellt som en rasistisk symbol som betraktas som "hets mot folkgrupp", men omständigheterna dikterar om det verkligen rör sig om det. Om en kille med hakkorsbindel står och delar ut rasistiska flygblad, eller om någon med ett hakkorsmärke heilar, så räknas det som hets mot folkgrupp, men om t.ex. en person bär en tysk uniform i avsikt att delta i ett reenactment eller teateruppsättning räknas det inte som hets. Det är uppsåtet med bärandet som räknas.8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).
Upphävdes 2002, såklart. Tack.
Bygde-original torde frias. Men du kan ju slå dig i slag med din lokale Sturmbahnhofbahnhaupt och kolla närmare.
Bygde-original torde frias. Men du kan ju slå dig i slag med din lokale Sturmbahnhofbahnhaupt och kolla närmare.
Även kungligheter kan... Vi vet ju hur det gick för prins Harry 
- Bilagor
-
- harry.jpg (13 KiB) Visad 6746 gånger
-
Bengt Baron
- Medlem
Får studera den närmre. Jag tyckte mig lägga märke till eklöv på kragspegeln, det var det enda.B Hellqvist skrev:Frågan faller under brotsbalkens 16:e kapitel, 8 §:
Denna mannen förbryllar mig en aning - kanske får ta och gå fram och tala med honom helt enkelt, se vad det är för filur.
Tack för all hjälp.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Om det är silvereklöv på svart botten, så är det SS.Bengt Baron skrev:Får studera den närmre. Jag tyckte mig lägga märke till eklöv på kragspegeln, det var det enda.B Hellqvist skrev:Frågan faller under brotsbalkens 16:e kapitel, 8 §:
Denna mannen förbryllar mig en aning - kanske får ta och gå fram och tala med honom helt enkelt, se vad det är för filur.
Tack för all hjälp.
Om han brukar stå med en insamlingsbössa utanför bolaget så rör det sig sannolikt om en frälsningssoldat, ej att förväxla med Waffen-SSBengt Baron skrev:Får studera den närmre. Jag tyckte mig lägga märke till eklöv på kragspegeln, det var det enda.B Hellqvist skrev:Frågan faller under brotsbalkens 16:e kapitel, 8 §:
Tack för all hjälp.
Äh, det löser sig.
Borgmästare också för den delen; http://www.dn.se/webbtv/nyheter/borgmas ... m-1.917137Schwemppa skrev:Även kungligheter kan... Vi vet ju hur det gick för prins Harry
Lag 1947:164 om förbud mot politiska uniformer var för övrigt en helknäpp lag, den förbjöd ju i teorin till och med partinålar från riksdagspartierna.
Om det har fängelse på straffskalan kan du göra ett envarsgripande men du måste vara väldigt säker på din sak!