Victoria 2 kommer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Victoria 2 kommer

Inlägg av dc » 20 augusti 2009, 15:11

Vid nyåret 1900 lyfter Oscar II sitt glas, han skålar för ett nytt århundrade och nya framgångar för kejsardömet Sverige. Nyårshälsningarna ligger i högar på hans kontor. De har inkommit från landshövdingar, guvenörer och militära befälhavare runt omkring det vidsträckta riket...

Medan isen ligger tjock runt Stockholm patrullerar skinande pansarkryssare i afrikanska, karibiska och asiatiska vatten, de för den tretungade örlogsflaggan med stolthet. Den tidigare unionsflaggan har för länge sedan ersatts med den gulblåa, de före detta granländernas identitet har helt suddats ut. Vi är trots allt alla svenskar, dock med regionala särdrag. Ett land med många dialekter, seder och bruk. Men en kejsare, en regering och en försvarsmakt.... En Nation.

Kejsare Oscar tittar ut över den istäckta vattnet, och drömmer sig bort. Om bara en vecka skall det kejserliga tåget rulla söderut till Karlskrona, basen för Södra Östersjöns Marinkommando. Hela familjen skall embarkera HMS Kronprinsen för en karibisk kryssning, med besök i flera kolonier såklart..

Du kan åstadkomma allt detta. Paradox har börjat arbetet på Victoria 2
Något att hoppas på...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Victoria 2 kommer

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 augusti 2009, 15:48

Victoria 2 ska bli spännande. Personligen tycker jag att EU/Victoria-spelen passar spelmotorn bättre än HoI-serien, även om jag ännu inte testat EU3.

Victoria passade mycket bra och det var mycket kul att spela. Lättar de upp den ekonomiska modellen en smula kan det bli bra. Det fina med perioden är att det blir som roligast mot slutet, snarare än tvärtom för EU-serien där de första 150 åren ofta är roligast.

Ger också fina minnen för sex år sedan från den glada studenttiden på en sen, men modifierad, betaversion av Victoria:

viewtopic.php?f=46&t=11565

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 20 augusti 2009, 16:47

det var som fan, då har man något att se fram emot!

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 28 augusti 2009, 12:52

UTMÄRKT! :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 december 2009, 13:34

hmmm tycker mig känna igen fartygsnamnet...dessutom tror hon knappt är klar då hon är sjösatt 1898, dessutom är pottis bara en örlogsdepå...

Bild

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 19 december 2009, 00:15

Nu ska du inte vara så sur :P

Det kommer nog att kunna bygga både baser och befälsstrukturer i V2..... Jag skulle säga fyra Marinkommandon. Norra Östersjön med huvudbaser i Stockholm, utbas i Åbo, Mariehamn tex Södra Marinkommandot I Karlskrona, med utbas i Malmö. Västra Marinkommandot i Göteborg, med utbas i Oslo och sist Norra Marinkommandot i Trondheim/Narvik... Och sedan ett antal kolonialdetachement. Vi får se när spelet kommer...

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 1 februari 2010, 17:29

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 24 juni 2010, 21:19

Här Victoria 2's hemsida: http://www.paradoxplaza.com/games/victoria-2 och på Victorias 2's forum på Paradox Interactives forum har den första beta AAR dykt upp: http://forum.paradoxplaza.com/forum/sho ... p?t=482857

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 14 augusti 2010, 17:07

Har någon testat spelet? Jag är lite sugen att testa, men vill ha komentarer från historikunniga mäniskor, inte från dom vanliga spelrescencenterna.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 19 augusti 2010, 19:49

Japp Vicky2 installerat och patchat...

Fungerar ganska bra, men 1,2patchen behövs för lite mer finslipning. Men varför vill Peussen hela tiden angripa mig för att ta mina västra provinser( Danmark)?

Kan bli roligt om man skulle ha gott om tid...

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 19 augusti 2010, 21:14

dc skrev:Japp Vicky2 installerat och patchat...

Fungerar ganska bra, men 1,2patchen behövs för lite mer finslipning. Men varför vill Peussen hela tiden angripa mig för att ta mina västra provinser( Danmark)?

Västra provinser? Menar du Jylland? Hursomhelst så var det där de Dansk-Tyska slagen stod, du får väl be om hjälp
från Sverige.

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 20 augusti 2010, 18:44

svartekaptenen skrev:

Västra provinser? Menar du Jylland? Hursomhelst så var det där de Dansk-Tyska slagen stod, du får väl be om hjälp
från Sverige.
Väntar med spänning på att herr svarte kapten skall dra igång ett AAR igen.
*för lat/dum för att ta o lära mig spelet själv* :D

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 20 augusti 2010, 20:39

Crister skrev:
svartekaptenen skrev:

från Sverige.
Väntar med spänning på att herr svarte kapten skall dra igång ett AAR igen.
*för lat/dum för att ta o lära mig spelet själv* :D
Jag skall se vad jag kan göra, men ni får vänta litet ont om kulor får vänta att införskaffa det
tills jag får lön nästa vecka, skittradigt!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 augusti 2010, 21:11

Hm, verkar som om man behöver ett vassare grafikkort än vad jag har nu, så ev köp får vänta. Är faktiskt lite överraskad ändå, brukar Paradox spel verkligen vara så grafikintensiva?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 21 augusti 2010, 15:25

svartekaptenen skrev:

från Sverige.
Sclieschwieg/ Holstein fick jag uppge som Skandinavien. Men jag tror att AI-Preussen och alla AI-länder beräknar odds innan krig förklaras. Därför har ingen vågat angripa sedan ca 1855. De skandinaviska trupperna (militärrankingen är för hög ).

Skriv svar