Fiendens ansikte

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Fiendens ansikte

Inlägg av Marcus » 12 februari 2011, 13:57

Var det någon här som såg dokumentären Fiendens ansikte när det gick på SVT i somras?
För första gången berättar vietnamesiska soldater om kriget mot USA. Filmaren Erik Pauser gör en resa i Vietnamkrigets spår - eller Amerikakriget som det kallas på "fiendens" sida.
I dokumentären Fiendens ansikte berättar vietnamesiska veteraner om sina personliga erfarenheter av Vietnamkriget och ger oss en ny bild av ett avgörande ögonblick i historien.
Trots att över fyra miljoner vietnameser dog i kriget har historien som skrivits nästan uteslutande haft sin utgångspunkt i amerikanska soldaters upplevelser. Erik Pauser vänder på perspektivet och låter män och kvinnor på den vietnamesiska sidan komma till tals.
Svensk dokumentär från 2010.
http://svt.se/2.122744/1.2019143/fiendens_ansikte

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Fiendens ansikte

Inlägg av sonderling » 22 februari 2011, 09:41

Jag såg dokumentären och jag tycker den var väldigt intressant. För som sagt deras historia har ju inte kommit fram. Även om jag värjer mot att det typ skulle vara USA:s fel som jag tycker filmmakaren antyder. Det är väl snarare deras eget fel, eftersom det är en diktatur. Och alla berättelser från det Amerikanska kriget är ju inte så smickrande för regimen.
Även Sydvietnamesiska röster kommer till tals i dokumentären. Ibland med syskon på var sida om fronten, som brukligt i inbördeskrig.
De gamla kvinnliga veteranernas historia grep mig mest och så undrar jag intresserat hur man gör minerade blommor? (GI ´s plockade blommor, så dessa minerades? Soldater som plockar blommor låter i specellt mancho och imperialistiskt.)

Sonderling

Förövrigt heter det väl " det Amerikanska Kriget" och inte Amerika kriget som det står i texten från SVT?

FredH
Medlem

Re: Fiendens ansikte

Inlägg av FredH » 22 februari 2011, 15:56

Du har Bao Ninhs bok "Krigets sorger". Den har givits ut på svenska men kunde inte hitta den just nu.

Läste den när den kom på svenska, bra bok skriven av en veteran från "andra" sidan än den vanliga.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=074939711X

Skriv svar