Gränsen - en svensk krigsfilm
Gränsen - en svensk krigsfilm
Jag blev lite glad när jag såg reklamen om den här filmen:
http://www.gransen.se/
Oavsett resultatet så känns det fräscht att någon vågar göra en sådan här skildring, det är nästan värt en flygbiljett till det gamla landet för att få se den på storduk.
Någon som vet mer om produktionen?
http://www.gransen.se/
Oavsett resultatet så känns det fräscht att någon vågar göra en sådan här skildring, det är nästan värt en flygbiljett till det gamla landet för att få se den på storduk.
Någon som vet mer om produktionen?
Äh, det löser sig.
Re: Gränsen - en svensk krigsfilm
Recenserad i Svenskan. Omdömet är inte utan invändningar men klart positivt.
DN sågar:
http://www.svd.se/kulturnoje/film/bio/d ... 823673.svdSkildringen av rädslan och den bitande kylan i fält kontrasteras effektfullt mot kärleken och förhoppningarna hemma hos fästmön. Men det dramat slarvas bort dels i soldaternas alltför intrikata konflikter med rötter i finska vinterkriget, dels i en alltmer uppenbar förkärlek för tortyr och splatter.
På samma sätt skildras krigets inverkan på den enskilde soldaten intressant: Här ryms både längtan efter aktiv krigsföring – med allt det innebär av spänning och avlossade vapen – och kvalen efter den första dödade fienden. Men de nyanserna glöms sedan helt bort i den klichéartade bilden av Tysken: genomond, strykful och försedd med runda brillor.
Men Gränsen är ändå sevärd och ger mersmak. Det saknas ju knappast teman för svenska filmer om andra världskriget – frågan är vem som vågar ge sig i kast med dem nästa gång?
DN sågar:
Jag hoppas innerligt att följande citatfynd inte är representativt.”Rambo” möter Adventskalendern. Hur laddad stämning blir det med svenska soldater som 1942 hälsar varandra med ”Kul att se dig!” och en kram?
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/gransenÖvermod är svensk actionfilms vanligaste sjuka, men möjligen sätts filmhistoriskt rekord när en soldat här uppgraderar Sveriges roll i världshistorien: ”Hitler har tagit Europa land för land. Det är bara Sverige kvar.”
Den fick väl iallafall ett hyfsat betyg i pressen, har vi någon skalmanit som har sett filmen?
Äh, det löser sig.
- Per Andersson
- Medlem
Jag såg den nyss.
Den var mycket bättre än vad jag hade väntat mig, utan att för den delen vara bra.
Den var mycket bättre än vad jag hade väntat mig, utan att för den delen vara bra.
Fin formuleringPer Andersson skrev:Jag såg den nyss.
Jag var inne och såg gränsen en kväll. Jag skulle ge den ett bra betyg. Visserligen kanske storyn är lite överdramatiserad
och känslan i filmen inte alltid var genuin. Men ljudmixen måste jag hylla i alla fall. Mycket bättre balanserad än den genomsnittliga svenska filmen....Två trevliga timmar...
och känslan i filmen inte alltid var genuin. Men ljudmixen måste jag hylla i alla fall. Mycket bättre balanserad än den genomsnittliga svenska filmen....Två trevliga timmar...
No one can prevent me from raising towers in babylon
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag håller med. Det kändes inte som två bortkastade timmar.
Handlingen är lite ytlig, jag saknar en del utrustning och lite mer bakgrund. Karaktärsutvecklingen är grund och lite väl många svenskar hänfaller åt granat-chock-idioti-syndromet vid första bästa händelse.
Tyskarna gör en del dumt också. Vem åker med sufletten nere i minus 20 utan ansiktsmask? Vem pepprar ett dass med k-pist utan att faktiskt kolla efterråt om någon var där?
En hel del klyschor. Men det här är inte en dramafilm, det är en actionfilm. Och jämfört med en hel del andra actionfilmer gör den faktiskt jobbet på ett utmärkt sätt.
Bra actionscener, intressanta vändningar, bra skådespeleri (särskilt för en svensk film), lite utmanande av stereotyper här och där och bra pangande.
3,5 av 5 får den av mig.
Handlingen är lite ytlig, jag saknar en del utrustning och lite mer bakgrund. Karaktärsutvecklingen är grund och lite väl många svenskar hänfaller åt granat-chock-idioti-syndromet vid första bästa händelse.
Tyskarna gör en del dumt också. Vem åker med sufletten nere i minus 20 utan ansiktsmask? Vem pepprar ett dass med k-pist utan att faktiskt kolla efterråt om någon var där?
En hel del klyschor. Men det här är inte en dramafilm, det är en actionfilm. Och jämfört med en hel del andra actionfilmer gör den faktiskt jobbet på ett utmärkt sätt.
Bra actionscener, intressanta vändningar, bra skådespeleri (särskilt för en svensk film), lite utmanande av stereotyper här och där och bra pangande.
3,5 av 5 får den av mig.
Överskottslagret goes actionfilm. Hade de kunnat lägga band på sig och inte tagit i så de sket på sig, så hade det varit en hyfsad film. Nu är den knappt ok.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
loop skrev:Överskottslagret goes actionfilm. Hade de kunnat lägga band på sig och inte tagit i så de sket på sig, så hade det varit en hyfsad film. Nu är den knappt ok.
Efter en sådan kärnful recension måste man nästan se den!
- Fredrik Andersson
- Medlem
Tekniskt var filmen bra med svenska mått mätt. Handlingen blir dock lite lätt skrattretande emellanåt...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Såg den i helgen. Måste i all fall ge dem en bonusstjärna för att de försökte. En svensk krigsfilm med stridscener i svensk miljö är vi inte bortskämda med.
I övrigt håller jag med det mesta som skrivt ovan. Bra grundstory, många hål i handlingen och konstigheter. Lite spännade då och då. Taffligt här och där.
/Erik
I övrigt håller jag med det mesta som skrivt ovan. Bra grundstory, många hål i handlingen och konstigheter. Lite spännade då och då. Taffligt här och där.
/Erik