http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 728614.svd
Tyckte jag var intressant, rackarns vilken omsättning det är i filmindustrin.
MVH
Hans
Världens dyraste filmer
Re: Världens dyraste filmer
Drar mig till minnes en dokumentär om Twentieth Century Fox som många gånger genom åren varit på ruinens brant och vars framtid ofta varit helt beroende av hur EN ENDA svindyr mastodontfilm ska lyckas på biograferna. Vill minnas att Sound of Music var en sådan vinna eller försvinna satsning, Star Wars likaså..? Med reservation för dåligt minne.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Bra med brasklappen om dåligt minne, för Star Wars gjordes på en normal budget, och för att den skulle bli gjord överhuvudtaget så sänkte Lucas sin lön i utbyte mot procent på vinsten och rättigheterna till merchandise. Hade 20th Century Fox räknat med en kassasuccé hade de inte skrivit ett sådant avtal.Amund skrev:Vill minnas att Sound of Music var en sådan vinna eller försvinna satsning, Star Wars likaså..? Med reservation för dåligt minne.
Enligt myten (?) så var Star Wars en riktig budgetfilm.
Alec Guiness ställde även han upp för ett väldigt blygsamt gage i utbyte mot procent av inspelade pengar.
Alec Guiness ställde även han upp för ett väldigt blygsamt gage i utbyte mot procent av inspelade pengar.
Äh, det löser sig.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag kollade vad budgeten var för filmer producerade 1977 kunde ligga på, och t.ex. "Järnkorset" och "Airport '77" hade en budget på $6 miljoner, medan "Närkontakt av tredje graden" låg på $20 miljoner och "En bro för mycket" på $22 miljoner. Star Wars hade en budget på $11 miljoner, och placerar sig därmed en bra bit under storfilmsbudgeterna.NIL skrev:Enligt myten (?) så var Star Wars en riktig budgetfilm.
Edit: Beroende på vad man använder för beräkningsmodell, så skulle en budget på $11 miljoner motsvaras av cirka $40 miljoner idag. Som jämförelse kan nämnas Transformers 3 (2011), som hade en beräknad budget på $195 miljoner.
Det som skrämmer mig mest är att Hollywood verkar få ut väldigt lite film för pengarna, ta Iron Sky vs Battelship, säga vad man vill om handlingen, men rent "tekniskt" så ser man inte så mycket "skillnad" förutom att Battelship kostat ca 50? gånger mer.