Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
stanislav skrev:Men Dan, kan du ge några exempel på felaktigheter? Vad är det i Browns bok (nu är jag väl medveten om att boken är fiktion) som är. "nej, så var det ju inte".
Jag kan börja med några bryderier:
Da Vinci-koden, sid 24 skrev:Interpol, tänkte Langdon. Naturligtvis. Han hade glömt att det inte bara var en lustig formalitet att man var tvungen att visa upp passet då man checkade in på hotell i Europa - det var lag på det. Vilken natt som helst kunde Interpol peka ut precis vem som bodde på vilket hotell i hela Europa. Att hitta Langdon på Ritz hade säkert inte tagit mer än fem sekunder.
Är det här en korrekt beskrivning av alla Europas hotell, och av Interpols möjligheter att spåra hotellgäster?
Da Vinci-koden, sid 100 skrev:Förbryllad hade Langdon fumlat i fickan tills han hade hittat den lilla metallknappen. Sophie hade tagit den och gått fram till handfatet. Hon hade tagit en tjock tvål, lagt GPS-sändaren ovanpå och med tummen tryckt in den i tvålen. Efter det att knappen hade trängt in i den mjuka ytan hade hon nypt ihop hålet så att sändaren legat helt innesluten i tvålen.
Vad är det för slags tvål som är så här mjuk?
Mvh -Dan
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Att Newton skulle fått det berömda äpplet i huvudet är en liten miss.
Att häxprocesserna krävde miljoner liv är en större miss.
-
Qristin
- Medlem
Vad är det för slags tvål som är så här mjuk?
Dessutom så verkar det märkligt att man använder sig av 'vanliga' tvålar på offentliga toaletter efter den flytande tvålens intåg i branschen. Jag har iofs inte varit på Louvren så jag vet inte vad de använder för tvålar där....
-
Leonidas
- Medlem
Jag reagerade genast på inledningen där Brown menar att de fakta han använder sig av är sant. Ett sådant påstående gör mig alltid misstänksam.
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Några andra brister är när han bara kommer med enkla konstateranden, som att tempelherrarna gick runt och dyrkade "Baphomet", eller "gudinnan", eller att all religon innan kristendomen enligt katolska kyrkan var dualistisk gudinnedyrkan. Genomgående hävdas att man under antiken var gudinnedyrkande, och när han utvecklar resonemangen så lyser hans dåliga kunskaper om antikens många religioner och deras kosmologi och symbolism igenom. Han tolkar många gånger kvinnliga symboler ungefär som Dänicken tolkar rymdgubbar ur Maya-indiansk konst.
Förutom de här missarna i plotten, så har jag svårt att se huvudproblemets betydelse: Om nu Maria Magdalena var Jesus fru, och det existerar ättlingar i rakt nedstigande led, vad spelar det då för roll? I boken framställs det först som att detta skulle vara möjligheten till makt, sedan att det skulle kunna förgöra Katolska kyrkan. Ingetdera låter däremot rimligt för mig, trots bokens förklaringar till varför så skulle vara fallet. Jesus förlorar ingenting i sin gudomlighet även om man ger honom mänskliga ättlingar, eftersom att Gud kan få barn med en människa är ju redan etaberat i Jungfru Maria. Ingen teologisk kris där inte.
Mvh -Dan
-
Artur Szulc
- Medlem
Förutom de här missarna i plotten, så har jag svårt att se huvudproblemets betydelse: Om nu Maria Magdalena var Jesus fru, och det existerar ättlingar i rakt nedstigande led, vad spelar det då för roll? I boken framställs det först som att detta skulle vara möjligheten till makt, sedan att det skulle kunna förgöra Katolska kyrkan. Ingetdera låter däremot rimligt för mig, trots bokens förklaringar till varför så skulle vara fallet. Jesus förlorar ingenting i sin gudomlighet även om man ger honom mänskliga ättlingar, eftersom att Gud kan få barn med en människa är ju redan etaberat i Jungfru Maria. Ingen teologisk kris där inte.
Snarare visar detta dina bristande kunskaper om den katolska kyrkans syn på Jesus.
Artur
-
Djinghis Khan
- Medlem
Dûrion Annûndil skrev: Han tolkar många gånger kvinnliga symboler ungefär som Dänicken tolkar rymdgubbar ur Maya-indiansk konst.

-
Leonidas
- Medlem
Dûrion Annûndil skrev:
Mvh -Dan
Huruvida detta har betydelse för de troende eller inte kanske bör besvaras av en troende. Kan ana mig till svaret.
Ett annat problem är hur man får till att merovingerna skulle vara bärare av detta heliga blod. Har inte riktigt greppat hur detta skulle gå till? Merovingerna dyker upp som ättligar till salierna vid Rhen på 500-talet. När och var upptog de det heliga blodet? De borde inte ha gjort det innan de blev kristna eftersom de antagligen skulle ge blanka fan i vem Jesus var. Annat om det var Wodans blod. Om det var på 500-600-talet så undrar jag vilka som bar på det heliga blodet innan? Var träffades de? Borde inte det blodet vara hyfsat utblandat?
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Den heliga Graal har väl samma funktion i da Vinci-koden som den haft tidigare i litteraturen: Det är en mycket viktig och mycket värdefull grej som man ovillkorligen ska ha koll på, fråga inte varför, det bara är så.
(Tänker efter: I Monty Python-filmen, är det inte så att Gud ger kung Arthur och riddarna som mål att leta reda på Graalen, och att det är det enda syftet med den? Samma sak där, alltså.)
(Följdfråga: Varför diskuterar vi inte alla fel och konstigheter i Monty Pythons historiska filmer? De är dessutom oändligt mycket roligare än någonsin Brown...)
-
Lindir
- Medlem
Hexmaster skrev:(Följdfråga: Varför diskuterar vi inte alla fel och konstigheter i Monty Pythons historiska filmer? De är dessutom oändligt mycket roligare än någonsin Brown...)
Vafalls? Är inte de heller historiskt korrekta ...?
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
...
The Roman Catholic Church in Italy has spoken out against what it says are "shameful and unfounded lies" in the best-selling novel The Da Vinci Code.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainmen ... 350625.stm
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
Även Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html
Hexmaster skrev:(Följdfråga: Varför diskuterar vi inte alla fel och konstigheter i Monty Pythons historiska filmer? De är dessutom oändligt mycket roligare än någonsin Brown...)
Därför att ingen kan bevisa att exempelvis Life of Brian
inte är historiskt korrekt om Brians liv. Möjligen kan man invända mot att namnen
Brian,
Biggus Dickus och Incontinentia
Buttocks uppenbarligen är fiktiva, men det kan ju förklaras med respekten för efterlevandes familjer.
Mvh -Dan
-
Leonidas
- Medlem
Dûrion Annûndil skrev: Incontinentia Buttocks
Ska nog vara
Buckets, dvs inkontinens hinkvis.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Leonidas skrev:Dûrion Annûndil skrev: Incontinentia Buttocks
Ska nog vara
Buckets, dvs inkontinens hinkvis.
Inte en chans, lyssna själv:
http://www.intriguing.com/mp/_sounds/lb/buttocks.wav
Dagens hetaste tips: Kolla volymen
innan ni klickar på länken. Mycket fiffigare än att som jag göra det strax efteråt, åtminstone om man sitter på ett kontor.

-
tryggve
- Medlem
Hexmaster skrev:
Dagens hetaste tips: Kolla volymen
innan ni klickar på länken. Mycket fiffigare än att som jag göra det strax efteråt, åtminstone om man sitter på ett kontor.

Gör som jag, kör med hörlurar...