Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 augusti 2007, 15:45

Just:
SVT skrev:Enligt Gunnar Carlsson har SVT inte betalat ut en enda krona till produktionen från den "avsevärda summa" man avsatt.
Från källan själv: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasmer

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 6 augusti 2007, 16:15

Tackar för svar(en). Skönt att höra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 augusti 2007, 23:50

Fyra artiklar på bransch-sidan (reklam o media) Resumé - större blir det inte. :)

Fast nog skjuter sig Guillou i foten när han jämför sig med nyss avlidna nationalhelgonet. Och så vet han att TV 4 kommer att köpa filmen... Eftersom han är kompis med chefen.
– Har du själv sett något av filmen?
– Ja, den håller hög internationell klass. Det här är på riktigt. Det är en stor lättnad med tanke på alla tidigare misslyckade försök i den historiska genren, inklusive Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
http://www.resume.se/nyheter/2007/08/06 ... /index.xml

Bästa läsar-kommentaren hittills i denna sorgliga soppa (SVT:s Gunnar Carlsson har hela tiden försvarat serien Snapphanar):
Nu kan jag knappt bärga mig tills jag får se detta verk. Antingen är den sämre än Snapphanar (SVT:s linje) eller så är den bättre än Det Sjunde Inseglet (Guillous linje). Jag ser det som en win-win situation.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 augusti 2007, 00:14

Det är en stor lättnad med tanke på alla tidigare misslyckade försök i den historiska genren, inklusive Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
8O

Det sjunde inseglet (1957) är enligt min åsikt en av de bästa långfilmerna som någonsin gjorts och kanske den bästa svenska långfilmen. Dessutom är den en lysande svensk långfilm i medeltida miljö. Således är den allt annat än misslyckad.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 7 augusti 2007, 12:34

Ralf Palmgren skrev:
Det är en stor lättnad med tanke på alla tidigare misslyckade försök i den historiska genren, inklusive Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet”.
8O

Det sjunde inseglet (1957) är enligt min åsikt en av de bästa långfilmerna som någonsin gjorts och kanske den bästa svenska långfilmen. Dessutom är den en lysande svensk långfilm i medeltida miljö. Således är den allt annat än misslyckad.
Förefaller ha skett ett paradigmskifte av råge mellan den äldre och yngre generationen i svensk film. Kjell Bergkvist som syns i varje svensk film numera, vill jag minnas ska ha sagt i en intervju till exempel att Bergman är "överskattad". Om något är det väl Bergkvist själv som är överskattad, vilket man blir varse om efter att ha sett de fantastiska skådespelarinsatserna i Bergmans filmer (med de fenomenala Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Liv Ullman, Bibi Andersson med flera).

Jag håller med om att Det sjunde inseglet är en utmärkt medeltidsskildring (även om det inte är någon Andrei Rublyev av Tarkovski precis), men det saknas väl en fixstjärna, biljakter (medelst hästdroskor?) och massvis med explosioner och snabba klipp och byten av scener för att tillfredsställa pöbeln. Bergmans filmer verkar betraktas av många hederliga knegare som pretentiösa och tråkiga skitfilmer. Då har man inte riktigt förstått vilken fantastisk konstform film kan vara även utan en enda actionscen i filmen.

Arn förutspår jag kommer bli en blandning mellan MacGyver, A-Team och Robin Hood och den kommer få lysande recensioner av DN, SvD med mera. Förutspår vidare att jag kommer störa mig på den anakronistiska misshandeln av scenkostymer och det politiskt korrekta införandet av multikulturell och produktiv(!) invandring i en svensk medeltidsmiljö. Men man kanske skulle ge filmen en chans innan man börjar såga...

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 5 september 2007, 11:18

Nu är det klart att TV4 tar över projektet. Fast det var ju knappast någon högoddsare. Enligt uppgift kommer TV-serien att börja sändas tidigast 2008.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Arnförbjuden?

Inlägg av B Hellqvist » 22 oktober 2007, 23:53

"Arn" klipps om för att slippa 15-årsgräns

Bekymren fortsätter för Sveriges dyraste filmsatsning "Arn - tempelriddaren". Filmen har blivit barnförbjuden av filmcensuren och klipps nu om för att bli barnvänligare, skriver Göteborgs-Posten.

Statens biografbyrå motiverar beslutet att barnförbjuda "Arn" med att det förekommer flera scener med närgångna våldsscener där exempelvis halsar skärs upp och huvuden och lemmar huggs av.

Filmen "bedöms kunna orsaka psykisk skada hos barn under 15 år", skriver man i censurbeslutet.

Eva Svedenius, chef för biografdistributionen på SF, säger att SF valt att klippa om filmen i stället för att överklaga.

Från DN.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 23 oktober 2007, 00:36

Detta får väl ses som ett rejält bakslag. Filmen lär lida av denna nedskärning och det är väldigt tråkigt men dessvärre så måste ett filmprojekt gå med vinst först och främst.

Jag har inte läst böckerna om Arn (eller något av författaren faktiskt) men jag hoppas verkligen att filmen blir en succe och inte en kalkon. Förhoppningsvis leder det till att "folk" vågar göra mer historisk film vilket säkerligen de flesta av oss på forumet ser som något positivt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2007, 16:15

Lite drygt två år efter att denna tråd startades så är det äntligen snart dags att syna det hela. :) (För vi har väl ingen skalmanit som sett den redan? Man vet aldrig...)

Den första recensionen jag sett står i GP. Den var inte nådig.
Arn - ett rent pekoral

Edit: Kan inte låta bli - om filmen blir riktigt dålig så får biobesökarna väl gå till ARN... :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 december 2007, 16:34

Expressen och Aftonbladet är inte lika hårda. Båda recensenterna ger filmen 3 av 5, och tillägger att tv-serien nog kommer att fördjupa handlingen.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 18 december 2007, 18:36

Ska se filmen den 25 december tillsammans med frugan. Ska bli intressant att se om hon, som inte läst en bok sedan Erlander var statsminister, hänger med i handlingen och reagerar på samma saker som jag.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 18 december 2007, 20:28

Hexmaster skrev:Lite drygt två år efter att denna tråd startades så är det äntligen snart dags att syna det hela. :) (För vi har väl ingen skalmanit som sett den redan? Man vet aldrig...)
Ingen skalmanit, men en av mina arbetskamrater var på världspremiären igår. Enligt honom var filmen "bra, seg i början men tog sig i slutet" och om jag minns rätt så "höll den en bra balans mellan action och drama".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 december 2007, 20:30

Sgt 83 Pluton skrev:Ska se filmen den 25 december tillsammans med frugan. Ska bli intressant att se om hon, som inte läst en bok sedan Erlander var statsminister, hänger med i handlingen och reagerar på samma saker som jag.
:lol: :lol: :lol:

Jag har nog missbedömt din/er ålder.

Böckerna var underhållande - jag förväntar mig ingen upplevelse men en stund verklighetsflykt - hoppas filmen uppfyller detta.

MVH

Hans

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 18 december 2007, 21:39

När jag var på Elisabeth för ett tag sedan var Arn en av trailerna. Var skeptiskt förrut, men vill gärna se en svensk Ivanhoe så jag ska nog se den.

Undrar om Arn är superhjälte i filmerna också? Undrar just varför sista boken blir ensam film och de två första bakas ihop till en. Kunde ju blivit svensk films Sagan om ringentrillogi:D

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 19 december 2007, 02:31

Skriv gärna en recension hör på forumet efteråt! Framförall om den är värd att se på bio. Jag fick snapphane-virus efter motsvarande film och är extremt skeptisk till Arn filmen. Orkade bara läsa 1,5 bok i serien eftersom jag tyckte boken blev lite väl fantasi o superhjälte aktig för att inte säga rent barnslig i bok 2. Tonårslitteratur!

Ska inte bråka mer nu. Längtar sedan ååår tillbaks på en riktigt stor svensk-historisk film! Det kommer, men när?

Armfelds återtåg borde man ju kunna göra en riktig thriller film av, bara det pumpas in massvis med pengar så det går att hyra in några tusen statister o karoliner uniformer, kanoner etc.

Skriv svar