Da Vinci-koden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 mars 2005, 00:43

Filmen med Tom Hanks i huvudrollen hålls tydligen på och spelas in?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Huka er, hedningar

Inlägg av Leonidas » 17 mars 2005, 09:11

Hexmaster skrev:
Leonidas skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Incontinentia Buttocks
Ska nog vara Buckets, dvs inkontinens hinkvis.
Inte en chans, lyssna själv: http://www.intriguing.com/mp/_sounds/lb/buttocks.wav

Dagens hetaste tips: Kolla volymen innan ni klickar på länken. Mycket fiffigare än att som jag göra det strax efteråt, åtminstone om man sitter på ett kontor. :oops:
Ok, jag ger mig. Ursäkt till Dûrion Annûndil. Erkänn dock att min tolkning var lite rolig.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 31 mars 2005, 17:18

En kommentar appropå den diskuterade Johannesgestalten i DaVincis "Nattvarden". Om ni slår upp kapitlen om renässansen i t.ex. Jansons "Konsten" så kommer ni att få se att i princip samtliga Johannesfigurer är avbildade som veka, närmast kvinnliga unga män. Det är helt enkelt så som Johannes skulle avbildas under renässansen. Annars hade betraktaren inte kännt igen honom. Det är alltså inte konstigare än att Maria vanligtvis har en blå mantel på sig.

Dessutom, appropå DaVinci i största allmänhet. Så himla speciell som konstnär är han faktiskt inte, åtminstone inte betraktad ur en konstvetares synvinkel. Det häftiga med just "Nattvarden" är faktist inte figurerna utan hur han har behandlat rummet och perspektiven. Där var han tidigt ute. Däremot har det byggts upp en kult kring honom sedan tidigt 1800-tal som har fått helt orimliga proportioner. Tidigare pratade man om den "gudomlige" Raphael. Men nu verkar Leonardo ha efterträtt honom som den mytiske renässansmålaren...

/Per W (som förövrigt tycker att Brown är en usel författare med mer än lovligt grunda kunskaper om det han skriver om, oavsett om det är modern fysik eller konst...)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 31 mars 2005, 17:52

Håller med om att Leonardos töser är lika varandra (och därmed också Johannes enligt tidens stil). Men Johannes avbildas vekt inte bara under renässansen (se nedan)

Massor av Johannesbilder här, men i sanningens namn finns där en och annan skäggig också.

/ Probstner
Bilagor
db_12_Apostel_Johannes.jpg
db_12_Apostel_Johannes.jpg (10.21 KiB) Visad 725 gånger
l3johne.jpg
l3johne.jpg (129.24 KiB) Visad 725 gånger
St_John_Pic.jpg
St_John_Pic.jpg (71.94 KiB) Visad 725 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2005, 23:20

Erinrar mig Johannes evangelium 20:2...
Då skyndade hon (Maria Magdalena) därifrån och kom till Simon Petrus och till den andre lärjungen, den som Jesus älskade, och sade till dem: "De hava tagit Herren bort ur graven, och vi veta icke var de hava lagt honom.
Lärjungen som Jesus älskade, det var alltså Johannes det. Man behöver inte vara en associations-junkie som Dan Brown för att göra snuskiga kopplingar, särskilt med tanke på vad han skriver om Nattvarden. He he he he he. :D

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 april 2005, 22:43

Probstner skrev:... men i sanningens namn finns där en och annan skäggig också.
... vilket ju är förklarligt, eftersom han dels brukar anses som den yngste lärjungen (15-årsåldern) under Jesu tid och som den som sedan levde det längsta livet, tills han som gammal gubbe skrev Uppenbarelseboken. Vanligtvis framställs han som ung pojke när han är "aposteln" och som skäggig gubbe när han är "evangelisten" eller "teologen".

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 april 2005, 12:34

Här är en intressant målning av Perugino (1445-1523) där Johannes och Maria Magdalena är en och samma person:
[url]http://ramon_k_jusino.tripod.com/perugino.htm[/url]

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 april 2005, 12:43

Widsith skrev:Här är en intressant målning av Perugino (1445-1523) där Johannes och Maria Magdalena är en och samma person:
[url]http://ramon_k_jusino.tripod.com/perugino.htm[/url]
Jag kunde inte få upp länken, är Du säker på att den stämmer? Det står "Invalid request-line URI. The request that was received does not appear to be a valid HTTP request. Please verify that your application uses HTTP." Vad betyder det?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 april 2005, 13:00

Probstner skrev:Jag kunde inte få upp länken, är Du säker på att den stämmer?
Testa med http://www.BelovedDisciple.org
Scrolla längst ned på sidan, följ länken "The Beloved Disciple in Leonardo da Vinci’s ‘The Last Supper’".
Scrolla längst ned på följande sida, klicka på "Perugino".

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 5 april 2005, 13:11

Det var väldigt många "om" på de sidorna... Dessutom, "Some have observed that Leonardo has Jesus and the Beloved Disciple positioned in such a way that, together, they seem to form the letter “M”. (Perhaps for Mary or Magdalene?)"

I rest my case...

/Per

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 april 2005, 13:20

Pewi skrev:I rest my case...
Alltså, det var Peruginos tavla jag ville lyfta fram.... några tankar kring den? Inte?

På denna sida kan man också se den förstudie da Vinci gjorde inför Nattvarden:
http://witcombe.sbc.edu/davincicode/las ... dalen.html

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 5 april 2005, 16:07

Widsith skrev:
Pewi skrev:I rest my case...
Alltså, det var Peruginos tavla jag ville lyfta fram.... några tankar kring den? Inte?

På denna sida kan man också se den förstudie da Vinci gjorde inför Nattvarden:
http://witcombe.sbc.edu/davincicode/las ... dalen.html
Jag tycker helt klart att Da Vinci (m.fl.) hade en dold agenda med sina verk, men att dra slutsatserna så långt som Dan Brown, och författarna till Holy Blood, Holy Grail, tänker jag inte göra. Det behöver inte ens vara en så dramatisk agenda. Han kanske ville framhålla de mer filosofiska (gnostiska) verken som tillskrivits bl.a. Maria Magdalena.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 april 2005, 16:59

Men Peruginos tavla.....ja ja, det är väl ingen som vill kommentera den då.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 april 2005, 17:02

Jag får fortfarande inte upp den / Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 april 2005, 18:37

http://www.hexmaster.com/jox/perugino.jpg

Skribenten konstaterar följande:
There is something very peculiar about St. John and Mary Magdalene in this painting. Notice that they seem to be standing in identical poses! When viewed side by side, as we see here, one can see an obvious intentional effort by Perugino to inextricably link these two figures. Was this Perugino's way of leaving a "Renaissance clue" about Mary Magdalene being the true Beloved Disciple of the Fourth Gospel? Did he have information to that effect in his day?
(Svaren är ju så självklara att de inte ens behöver skrivas, att ja, Johannes och Magdalena var en och samma, och Perugino var givetvis medlem i mystisk jättehemlig sekt sen antiken som bevarar denna världsomstörtande hemlighet och eftersom han bevisligen kände Leonardo da Vinci så bevisar det ju att Nattvarden säger exakt samma sak se där osv osv)

Fast sen fegar han ur en smula, och drar klumpigt nog en slutsats som inte ens den blåögdaste kan hålla med om:
Of course, 15th century Renaissance artwork does not directly prove anything about the events that transpired during the days of the New Testament. However, this does show that Perugino, daVinci, and others had reason to believe that Mary Magdalene was the Beloved Disciple of the Fourth Gospel.

Skriv svar