Biggles

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 30 augusti 2004, 21:20

Dalmas, i så fall borde det göra dig hjärtinnerligt glad att Fem-böckerna i dagens upplagor har censurerats för att bättre tåla nutidens omilda strålkastarljus. "Zigenare" har bytts ut mot "tyska turister" etc... :wink:

Vill minnas att viktorianerna klippte rätt hårt i Dumas Greven av Monte Christo också... inga jämförelser mellan verken i övrigt! :P

Redigerat p.g.a. syftningsfel och grisfingrar.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 30 augusti 2004, 23:28

Jag skulle inte kalla Tintin rasist. Visst är Tintin i Kongo ett tydligt tidsdokument från kolonialtiden, men även där är de verkliga skurkarna elaka västerlänningar. De andra två tidiga Tintinalbumen, Tintin i Sovjet och Tintin i Amerika ger båda dessa länder rejäla kängor. Dessutom var de tidiga Tintin albumen beställningsverk som Herge inte till 100% kunde skriva som han ville. Senare böcker, tex. Blå Lotus och De sju kristallkulorna är knappast rasistiska, snarare tvärt om.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 31 augusti 2004, 07:55

Är det säkert att det är just innehållet som gör att en bok blir 'dödskallemärkt' på bibblan.
Kan det inte vara så att bibliotekarierna är för fina för att befatta sig med böcker som är för profana?
Personer som väljer en universitetsutbildning, som ger ett jobb med en lön lägre än för en renhållningsarbetare (jag nedvärderar inte renhållningsarbetare ) måste nog ha en mycket speciell läggning. Personligen kan jag tänka mig att detta bok/förlags-snobberi kan vara ett sätt att stå ut!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2004, 07:56

Dalmas skrev:Det stora problemet med Fem-böckerna, är att de är rasistiska.
De är produkter av sin tid och sin kultur... Övertygad systematisk rasism á la Hitler lär man få leta efter. Eller har du något exempel?

Det stora problemet med Fem-böckerna är att de är absolut intetsägande; näringsvärdet motsvarar tuggummi, man får ingenting för besväret att läsa igenom dem.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 31 augusti 2004, 09:35

Eller har du något exempel?
Det som brukar ta so ex. är att i böckerna brukar mörka människor anses se "misstänkta" ut. Alla mina fem-böcker ligger hos mina föräldrar på vinden.

Tintin är intressant därför att Herge utvecklas i sitt författarskap, och de modernare böckerna är def. inte rasistiska - tvärtom. T ex Tintin hos Gerillan eller Bianca Castafiores juveler.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 augusti 2004, 11:34

Dalmas skrev:Tintin är intressant därför att Herge utvecklas i sitt författarskap, och de modernare böckerna är def. inte rasistiska - tvärtom. T ex Tintin hos Gerillan eller Bianca Castafiores juveler.
Annat är det med Tintin i Kongo! ;)

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 31 augusti 2004, 12:00

Har du läst de tidigare posterna Ibsen?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 augusti 2004, 13:36

J. Björkman skrev:Har du läst de tidigare posterna Ibsen?
Ja

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 september 2004, 18:12

Det fanns några Bigglesböcker på mitt skolbibliotek när jag gick i högstadiet. Men de var nog ganska gamla. De böckerna brukar väl också skällas för rasism ibland, och det kan nog ligga en hel del i det. Jag har i alla fall för mig att japaner har skildrats ganska motbjudande i ett par av de böcker som äger rum under WWII. Hm. Får börja kolla igen, jag har väl ett 30-tal Bigglesböcker liggande... :wink:

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 23 september 2004, 15:46

Den som är fascinerad av Biggles (och jag läste böckerna med stort nöje för många år sedan) bör ta del av http://www.internetional.se/Biggles.html , där en utförlig "biografi", sammanställd efter böckerna om honom finns.

Sök gärna på google under "Biggles i Sverige" så får du fram fler intressanta sidor.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 23 september 2004, 15:49

Den som är fascinerad av Biggles (och jag läste böckerna med stort nöje för många år sedan) bör ta del av http://www.internetional.se/Biggles.html , där också en utförlig "biografi" under länken "BIGGLES - 100 år" av Mats Averkvist i Svensk Flyghistorisk Tidskrift 2/2000 och sammanställd efter böckerna om honom finns.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 6 april 2005, 21:18

Nån som vet vilka titlar som inte finns översatta?
Mvh

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Re

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 7 april 2005, 09:16

Personligen anser jag att det är ett stort brott att censurera gamla böcker (som fem, pippi långstrump, etc.). Naturligtvis innehåller de rasism och andra saker som inte accepteras idag, men man måste komma ihåg att en gammal bok är ett tidsdokument som säger mycket om värderingar och dylikt under den period den skrevs. Att göra ändringar bara för att göra den politiskt korrekt är i mina ögon historieförfalskning. Vad anser ni?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Re

Inlägg av loop » 7 april 2005, 12:13

Lord Havelock Vetinari skrev:Personligen anser jag att det är ett stort brott att censurera gamla böcker (som fem, pippi långstrump, etc.). Naturligtvis innehåller de rasism och andra saker som inte accepteras idag, men man måste komma ihåg att en gammal bok är ett tidsdokument som säger mycket om värderingar och dylikt under den period den skrevs. Att göra ändringar bara för att göra den politiskt korrekt är i mina ögon historieförfalskning. Vad anser ni?
Visst, men när det rör sig om barn och ungdomsböcker så är det acceptabelt, då dessa inte riktigt förstår sådant.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Re

Inlägg av tryggve » 7 april 2005, 16:34

Lord Havelock Vetinari skrev:Personligen anser jag att det är ett stort brott att censurera gamla böcker (som fem, pippi långstrump, etc.). Naturligtvis innehåller de rasism och andra saker som inte accepteras idag, men man måste komma ihåg att en gammal bok är ett tidsdokument som säger mycket om värderingar och dylikt under den period den skrevs. Att göra ändringar bara för att göra den politiskt korrekt är i mina ögon historieförfalskning. Vad anser ni?
Jag håller nog med loop, det är "mer ok" att ändra i dessa böcker. Nu har jag bara Biggles som exempel, men när Japaner är med så är skildringen inte så positiv. Och även svarta och infödingar i Afrika och Polynesien skidras lite blandat.
Visst, det var så W.E.Jones (och med honom många britter) såg på dessa områden och personer...

Skriv svar