WW2 filmer om britter?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 april 2005, 13:40

Hope And Glory är en film som handlar om andra världskriget.
Den har gått på sveriges television ett par tillfällen.

Stefan

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 26 april 2005, 16:32

Tomas Ibsen skrev: 2 tandisar som ska kriga med tysken i frankrike? Det låter ju lite... Ovanligt.

"Fram med borren Conan! Han är min!" "Visst Fairfax" Här kommer den! Och inga mjuka tag!"

Tysken: "Aaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!"

Hm... Jag tror den har lite mer innehåll än jag vill göra den, men men...
Hittade namnet: Two Men Went to War hette den.
Ändrat: Det är mer en komedi än renodlad krigsfilm iofs, men den utspelar sig i kriget iaf.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 april 2005, 20:22

Hm... Får se om någon av kanalerna sänder den någon gång. Då blir det kanske att se den. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 augusti 2005, 07:25

Kom ju på att en Brittisk deckare går nu på SVT 1 på fredagar. (tyvärr nästan samtidigt som Dead wood men det finns ju video.)

Foyles war, handlingen är förlagd under 1940.

Jag får intrycket av att man försöker knyta an till nutiden med alla dessa pacifister och vapenvägrare, som förekommer i handlingen. De och Nazisterna i första avsnittet fanns ju visserligen då som nu. Men det känns endå som man försöker dra paralleller.

Själv försöker jag avgöra om mannen som krävde att rökaren skulle gå utomhus var en anakronistisk scen eller inte. Det här var ju på den tiden då rökning ansågs som fint, och inte som en pariah som nu.

Sista avsnittet går nu på fredag, kan rekomenderas för alla VK2 Nördar, som vill ha en inblick i det civila livet, under kriget.

Sonderling

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 1 augusti 2005, 14:15

En bro för mycket = en dålig film? det var väl att ta i om man bortser från tyskarnas toppmoderna utrustning.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 1 augusti 2005, 15:52

Battle of Britain är en riktig höjdare med alla gamla flygplan!
/Peter

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 2 augusti 2005, 16:09

Magnus Lindström skrev:En bro för mycket = en dålig film? det var väl att ta i om man bortser från tyskarnas toppmoderna utrustning.
Dålig är den absolut inte, men den är inte särskilt roande. Man hade nog kunnat göra en bättre film om man hade valt att föklja en, eller ett par personer, istället för 300 olika.

varjag
Saknad medlem †

Re: WW2 filmer om britter?

Inlägg av varjag » 6 augusti 2005, 03:38

panzerIV skrev:Jag tycker att det känns rätt tjatigt med alla dessa filmer om USA under WW2 och jag undrar varför görs det inga om Britter under striderna i Normandie tex.

Finns det några bra filmer som är gjorda efter 1970/80?

/Magnus
Viss gjorde britterna krigsfilmer, men intresset och pengarna sinade mot 60-talet.
'Det Grymma Havet' - har redan nämnts. Andra där jag tror jag minns titlarna ( :roll: ) var;

Dambusters - om raiden mot dammarna
Operation Tirpitz - där John Mills skadar Tirpitz med X-craft, miniubåtar
Röda Baskrarna - om fallskärmsjägarna

Jakten på Graf Spee - (osäker om titeln) var även en bra brittisk film

Redan under kriget gjordes
'In which we serve...' (Havet är vårt öde) med Noel Coward
'Spitfire' - med Leslie Howard

Det fanns även 2-3 filmer om ökenkriget vars titlar jag glömt.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Re: WW2 filmer om britter?

Inlägg av MoparMadness » 6 augusti 2005, 05:21

varjag skrev:Jakten på Graf Spee - (osäker om titeln) var även en bra brittisk film.
Jag tror att du tänker på filmen "Jagad över haven" (org titel The Battle of the River Plate) från 1956. Men än har jag inte lyckats läsa någons tankar, varför jag kan ha fel. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 augusti 2005, 12:02

Mopar - du har rätt, fast jag sett filmen utanför Sverige, men hade glömt den engelska originaltiteln.
Lustigt - prata om Fan - och han står i farstun...
Operation Tirpitz - hette 'Above us the waves' - och kommer här på TV imorron kväll, såg jag av en ren tillfällighet.....

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 20 april 2006, 22:09

Någon som minns "Hemliga armén"? En serie om en värdshusägare i Frankrike som gömmer och smugglar ut nedskjutna engelska stridspiloter?
Den var väl brittisk!? Tidigt 80-tal tror jag. Borde visas igen.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 20 april 2006, 22:56

Solkungen skrev:Någon som minns "Hemliga armén"? En serie om en värdshusägare i Frankrike som gömmer och smugglar ut nedskjutna engelska stridspiloter?
De brukar visa den på femman lite då och då. Jag tror att de körde igenom hela serien förra året, men har gjort ett litet uppehåll nu. Om något år eller så så visar de säkert serien igen, det är ju så femman (och trean) fungerar.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 20 april 2006, 23:23

Ferocius skrev:
Solkungen skrev:Någon som minns "Hemliga armén"? En serie om en värdshusägare i Frankrike som gömmer och smugglar ut nedskjutna engelska stridspiloter?
De brukar visa den på femman lite då och då. Jag tror att de körde igenom hela serien förra året, men har gjort ett litet uppehåll nu. Om något år eller så så visar de säkert serien igen, det är ju så femman (och trean) fungerar.
Jag tror du tänker på "'Allo, 'allo, 'emliga armén", dvs (den ofta briljanta) parodin på originalserien. Själva originalet, som inte var en komedi, tror jag inte har gått på många herrans år. Dessvärre, för vad jag minns var serien riktigt bra.

Om vi ändå är inne på TV-serier om 2vk förresten: Det gick för typ femton-tjugo år sedan en brittisk (tror jag) serie om (amerikanska?) bombflygare i Storbritannien. Jag minns inte mycket av den, men jag har för mig att den var väldigt populär här i Sverige när det begav sig och lockade höga tittarsiffror. Den kan ha hetat något i stil med "We'll meet again" (eller också var det bara titelmelodin som gick så). Någon som minns?

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 21 april 2006, 09:31

Om vi ändå är inne på TV-serier om 2vk förresten: Det gick för typ femton-tjugo år sedan en brittisk (tror jag) serie om (amerikanska?) bombflygare i Storbritannien. Jag minns inte mycket av den, men jag har för mig att den var väldigt populär här i Sverige när det begav sig och lockade höga tittarsiffror. Den kan ha hetat något i stil med "We'll meet again" (eller också var det bara titelmelodin som gick så). Någon som minns?
Kan det vara den här?: http://www.imdb.com/title/tt0083501/

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 21 april 2006, 12:10

Graf Zeppelin skrev:Kan det vara den här?: http://www.imdb.com/title/tt0083501/
Ja, den var det jag tänkte på. Tack!

Också en serie som borde gå i repris, precis som "Hemliga armén".

Skriv svar