WW2 filmer om britter?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hittade namnet: Two Men Went to War hette den.Tomas Ibsen skrev: 2 tandisar som ska kriga med tysken i frankrike? Det låter ju lite... Ovanligt.
"Fram med borren Conan! Han är min!" "Visst Fairfax" Här kommer den! Och inga mjuka tag!"
Tysken: "Aaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!"
Hm... Jag tror den har lite mer innehåll än jag vill göra den, men men...
Ändrat: Det är mer en komedi än renodlad krigsfilm iofs, men den utspelar sig i kriget iaf.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Kom ju på att en Brittisk deckare går nu på SVT 1 på fredagar. (tyvärr nästan samtidigt som Dead wood men det finns ju video.)
Foyles war, handlingen är förlagd under 1940.
Jag får intrycket av att man försöker knyta an till nutiden med alla dessa pacifister och vapenvägrare, som förekommer i handlingen. De och Nazisterna i första avsnittet fanns ju visserligen då som nu. Men det känns endå som man försöker dra paralleller.
Själv försöker jag avgöra om mannen som krävde att rökaren skulle gå utomhus var en anakronistisk scen eller inte. Det här var ju på den tiden då rökning ansågs som fint, och inte som en pariah som nu.
Sista avsnittet går nu på fredag, kan rekomenderas för alla VK2 Nördar, som vill ha en inblick i det civila livet, under kriget.
Sonderling
Foyles war, handlingen är förlagd under 1940.
Jag får intrycket av att man försöker knyta an till nutiden med alla dessa pacifister och vapenvägrare, som förekommer i handlingen. De och Nazisterna i första avsnittet fanns ju visserligen då som nu. Men det känns endå som man försöker dra paralleller.
Själv försöker jag avgöra om mannen som krävde att rökaren skulle gå utomhus var en anakronistisk scen eller inte. Det här var ju på den tiden då rökning ansågs som fint, och inte som en pariah som nu.
Sista avsnittet går nu på fredag, kan rekomenderas för alla VK2 Nördar, som vill ha en inblick i det civila livet, under kriget.
Sonderling
-
Magnus Lindström
- Medlem
Dålig är den absolut inte, men den är inte särskilt roande. Man hade nog kunnat göra en bättre film om man hade valt att föklja en, eller ett par personer, istället för 300 olika.Magnus Lindström skrev:En bro för mycket = en dålig film? det var väl att ta i om man bortser från tyskarnas toppmoderna utrustning.
Re: WW2 filmer om britter?
Viss gjorde britterna krigsfilmer, men intresset och pengarna sinade mot 60-talet.panzerIV skrev:Jag tycker att det känns rätt tjatigt med alla dessa filmer om USA under WW2 och jag undrar varför görs det inga om Britter under striderna i Normandie tex.
Finns det några bra filmer som är gjorda efter 1970/80?
/Magnus
'Det Grymma Havet' - har redan nämnts. Andra där jag tror jag minns titlarna (
Dambusters - om raiden mot dammarna
Operation Tirpitz - där John Mills skadar Tirpitz med X-craft, miniubåtar
Röda Baskrarna - om fallskärmsjägarna
Jakten på Graf Spee - (osäker om titeln) var även en bra brittisk film
Redan under kriget gjordes
'In which we serve...' (Havet är vårt öde) med Noel Coward
'Spitfire' - med Leslie Howard
Det fanns även 2-3 filmer om ökenkriget vars titlar jag glömt.
mvh, Varjag
- MoparMadness
- Medlem
Re: WW2 filmer om britter?
Jag tror att du tänker på filmen "Jagad över haven" (org titel The Battle of the River Plate) från 1956. Men än har jag inte lyckats läsa någons tankar, varför jag kan ha fel.varjag skrev:Jakten på Graf Spee - (osäker om titeln) var även en bra brittisk film.
De brukar visa den på femman lite då och då. Jag tror att de körde igenom hela serien förra året, men har gjort ett litet uppehåll nu. Om något år eller så så visar de säkert serien igen, det är ju så femman (och trean) fungerar.Solkungen skrev:Någon som minns "Hemliga armén"? En serie om en värdshusägare i Frankrike som gömmer och smugglar ut nedskjutna engelska stridspiloter?
Den var väl brittisk!? Tidigt 80-tal tror jag. Borde visas igen.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror du tänker på "'Allo, 'allo, 'emliga armén", dvs (den ofta briljanta) parodin på originalserien. Själva originalet, som inte var en komedi, tror jag inte har gått på många herrans år. Dessvärre, för vad jag minns var serien riktigt bra.Ferocius skrev:De brukar visa den på femman lite då och då. Jag tror att de körde igenom hela serien förra året, men har gjort ett litet uppehåll nu. Om något år eller så så visar de säkert serien igen, det är ju så femman (och trean) fungerar.Solkungen skrev:Någon som minns "Hemliga armén"? En serie om en värdshusägare i Frankrike som gömmer och smugglar ut nedskjutna engelska stridspiloter?
Den var väl brittisk!? Tidigt 80-tal tror jag. Borde visas igen.
Om vi ändå är inne på TV-serier om 2vk förresten: Det gick för typ femton-tjugo år sedan en brittisk (tror jag) serie om (amerikanska?) bombflygare i Storbritannien. Jag minns inte mycket av den, men jag har för mig att den var väldigt populär här i Sverige när det begav sig och lockade höga tittarsiffror. Den kan ha hetat något i stil med "We'll meet again" (eller också var det bara titelmelodin som gick så). Någon som minns?
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Kan det vara den här?: http://www.imdb.com/title/tt0083501/Om vi ändå är inne på TV-serier om 2vk förresten: Det gick för typ femton-tjugo år sedan en brittisk (tror jag) serie om (amerikanska?) bombflygare i Storbritannien. Jag minns inte mycket av den, men jag har för mig att den var väldigt populär här i Sverige när det begav sig och lockade höga tittarsiffror. Den kan ha hetat något i stil med "We'll meet again" (eller också var det bara titelmelodin som gick så). Någon som minns?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Ja, den var det jag tänkte på. Tack!Graf Zeppelin skrev:Kan det vara den här?: http://www.imdb.com/title/tt0083501/
Också en serie som borde gå i repris, precis som "Hemliga armén".