Strategispel, brädspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 15 augusti 2005, 20:00

Diplomacy är ju väldigt bra. Det är kanske inte så "strategiskt", men väldigt socialt. Tyvärr brukar mina kompisar gadda ihop sig mot mig bara för att de tycker att jag är en aggressiv krigshetsare... :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 juni 2006, 21:56

Här är mina brädspel iaf:

ASL, alla moduler fram till nr 9, Excalibur, France 1944, Decision at Kasserine, Dark Crusade, Pax Britannica, Panzer Commander, The Korean War, Hells Highway, Rommel at bay, Tobruk, Up Front, Russian Front...

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 19 juni 2006, 11:00

Jag vill personligen slå ett slag för helt vanligt brädspel. Det vill säga Backgammon. Som spelas med brickor och tärningar på en liten spelplan. Det finns några olika former av spel. Detta har många fördelar. Ett parti blir inte så långvarigt. Det är ett skicklighetsspel men man det hjälper om man har en liten gnutta flax. Det är socialt. Man behöver inte något stort bord utan man kan sitta på puben eller var som helst.

Det har inte något militärhistoriskt innehåll alls. Men innehåller massor av strategi. Dessutom är det enkelt. Till skillnad från schack som ju i förlängningen kan bli hur avancerat som helst.

Dessutom är det ett klassiskt spel som har spelats i olika varianter i hundratals år.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 11:34

@ Donkeyman,
Har du några snabba genvägar för att bli bättre. Min persiske granne sopar banan med mig jämt fast jag dopar både honom och mig själv med starka drycker :lol:

Strategispel,
jag har en bunt som sorgligt nog mest samlar damm, intill för ett par år sedan spelade jag någon gång i månaden men polarn som jag spelade med flyttade till Sverige :cry: Det är alltid speciellt att se motståndaren i ögat och rulla tärningar IRL. Det värsta jag har varit med om är Drang Nach Osten, tre gånger. Annars var jag förtjust i Next War. Största prestationen var att faktiskt lära mig Air War (mer än 100 sidor regler) 8O Jag har tre konfirmerade kills på en mässa :D

MVH

Hans

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 19 juni 2006, 13:58

Själv konfirmerade jag mig i kyrkan och inte på en mässa!

Skall annars sätta upp Gustav Adolf the Great på köksbordet på onsdag!

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 14:44

peojon skrev:Själv konfirmerade jag mig i kyrkan och inte på en mässa!
Ja, ja ursäkta svengelskan :wink: Tre bekräftade nerskjutningar på Gothcon för många år sedan då :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 19 juni 2006, 15:41

:D

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 15:43

Jag fick ''Risk'' som 18-årspresent förra året, vilket jag inte ens spelat en enda gång än så länge...
Jag läste reglerna, men tycker nästan att det verkar både enklare och roligare att spela ''Rise of Nations'' på PC:n.
Är det någon mer som tycker att reglerna till ''Risk'' verkar krångliga, eller är det bara jag som är slut i huvudet? :lol:

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 16:02

Om du tycker Risk har krångliga regler så skall du INTE ge dig på Air War :lol:
Ett par intressanta sidor angående spel:
http://www.boardgamegeek.com/
http://grognard.com/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 29 juli 2006, 20:34

spelar warhammer. du gjör en armé som är i princip lika bra som motståndaren och krigar varandra sönder och samman. jag ska bara skratta ondskefullt. BWAHAHAHHA såja. det finns massa olika val, och olika raser, och tider.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 13 augusti 2006, 17:37

Andreas K skrev:Jag fick ''Risk'' som 18-årspresent förra året, vilket jag inte ens spelat en enda gång än så länge...
Jag läste reglerna, men tycker nästan att det verkar både enklare och roligare att spela ''Rise of Nations'' på PC:n.
Är det någon mer som tycker att reglerna till ''Risk'' verkar krångliga, eller är det bara jag som är slut i huvudet? :lol:

risk e jättekul! rätt enkla regler, men MYCKET diplomati. mer än strategi.

AzizNas
Medlem

Inlägg av AzizNas » 17 oktober 2006, 13:44

Jag gillar roll- och brädspel, och jag och några polare håller på att konstruera ett eget rollspel (Med Antiken-tema!)

Brädspel jag spelar: Warhammer (Det skulle jag inte precis kalla för historiskt), Risk, och GBoH (finns ytterst få som spelar),

Spelar någon av er GBoH (Great Battles of History)?

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 17 oktober 2006, 14:00

Spelar någon av er GBoH
Ja, spelar det själv och känner många i både Stockholm och Uppsala som spelar det. Flera av dem är speltestare åt GMT också. Har själv varit med och testat Alexandria för flera år sedan.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 17 oktober 2006, 14:06

Själv är jag helt torsk på Britannia. Inget går upp emot att hitta 3 dedikerade spelare som vill lägga en hel söndag på att krossa diverse folkslag i britannien. Har ännu inte hittat något annat brädspel som är i närheten så roligt! Men om inte alla deltagare är dedikerade så riskerar dagen att bli skittråkig så det gäller att välja sina medspelare med omsorg.

Det är klart, när jag är liten så hade en kompis gjort ett eget Riskspel med en enorm karta och MASSOR av provinser (jag tror varje land var ett eget område). Det var skojj att spela, men då var jag typ 12-13 år och jag reserverar mig för en alltför nostalgiska minnen.

Andra spel jag diggar är: Modern Art, Carcassonne, Civilisation, Diplomacy, Vikingatid, World War 2 (Nytt innovativt bra Svensktillverkat spel).
AzizNas skrev: Spelar någon av er GBoH (Great Battles of History)?
Köpte faktiskt "Lion of the North" (del tre i serien) härom månaden, men har inte haft tid att spela det ännu. Verkade lite krångligt så det får vänta till en regnig vecka i stugan.
AzizNas skrev: Brädspel jag spelar: Warhammer (Det skulle jag inte precis kalla för historiskt)
Ärligt talat så skulle jag inte ens kalla Warhammer för ett brädspel. Den officiella termen för den sortens spel är väl snarare figurspel? Kan iofs också vara skojj, men sedan RTS till dator blivit mer och mer utvecklade känns det ganska jobbigt, det enda som talar till figurspelens fördel mot RTS är väl den sociala delen, men nuförtiden finns ju Ventrilo och TS så det väger väl jämnt.Spelade en del sådana för 10-15 år sen dock.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 17 oktober 2006, 14:12

Franq skrev
Köpte faktiskt "Lion of the North" (del tre i serien) härom månaden, men har inte haft tid att spela det ännu. Verkade lite krångligt så det får vänta till en regnig vecka i stugan.
Ja Lion of the North är onödigt komplicerat. Serien är inte riktigt gjord för den tidsepoken. Jag skulle rekomendera "Gustav Adolf the Great" istället. Mycket bättre, snabbare och roligare, för att inte säga fritt från Tercios.

Skriv svar