Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 20 december 2005, 09:13

maal skrev:
Carolus skrev:
arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?
De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.

Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar. :-)
Hur vet du detta?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 20 december 2005, 10:46

Leonidas skrev:
maal skrev:
Carolus skrev:
arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?
De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.

Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar. :-)
Hur vet du detta?
Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.

Dessutom så är Israel tydligen så urbaniserat och har så mycket vägar och liknande att det är svårt att hitta bra platser. Det bidrar också till att de söker inspleningsplatser på annat håll där det finns lite större öppna vidder så att säga. :-)

Men det ska bli intressant att se vilka platser de väljer, är det inte så att den gamla borgen i Gaza står kvar? Det vore ju rätt coolt men det är nog en allt för osäker och farlig region för att spela in film.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 20 december 2005, 12:37

maal skrev: Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.

Dessutom så är Israel tydligen så urbaniserat och har så mycket vägar och liknande att det är svårt att hitta bra platser. Det bidrar också till att de söker inspleningsplatser på annat håll där det finns lite större öppna vidder så att säga. :-)

Men det ska bli intressant att se vilka platser de väljer, är det inte så att den gamla borgen i Gaza står kvar? Det vore ju rätt coolt men det är nog en allt för osäker och farlig region för att spela in film.
Att Israel skulle vara för urabniserat finner jag lite svårsmält. Malta har blivit en populärt inspelningsplats (Troja m.m.)och är ett av världens mest tätbefolkade länder.

Tror inte borgen i Gaza står kvar. Kan inte vara mycket som står kvar där mer än några år. Däremot är naturen runt Gaza tämligen opopulerad. Största delen av Israels befolkning bor i mellersta och norra Israel. Södra Israel är ganska orört.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 20 december 2005, 13:43

Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.

Dessutom så är Israel tydligen så urbaniserat och har så mycket vägar och liknande att det är svårt att hitta bra platser. Det bidrar också till att de söker inspleningsplatser på annat håll där det finns lite större öppna vidder så att säga.

Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.

Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar.
Att Israel är ett farligt land är en myt.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 20 december 2005, 13:49

Jag vet inte, jag bara upprepar det som sades och det var att Israel inte ville ha med filmen att göra på grund av dess budskap, att det var svårt att hitta inspelningsplatser och att riskerna var för stora.

Själv bryr jag mig inte det minsta om de spelar in den i Israel, på månen eller här utanför på gatan, bara det blir bra.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 20 december 2005, 22:24

Leonidas skrev: Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.
Däremot så är det nog tämligen sannolikt att Israel har hyffsad koll på Jan Guillou.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 december 2005, 09:25

Per Andersson skrev:
Leonidas skrev: Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.
Däremot så är det nog tämligen sannolikt att Israel har hyffsad koll på Jan Guillou.
Det är möjligt, men jag tror inte att de bryr sig så mkt om honom längre, om de någonsin har gjort det. Det är snarare Jan Guillous ego som förstorat upp den saken.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 4 januari 2006, 14:11

Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

Undra vem som får äran att snickra ihop filmen? Med tanke på vad som tidigare producerats inom genren borde valet falla på Hrafn Gunnlaugsson, då de gamla "torskwesternfilmerna" är övertygande och riktigt bra. Men risken finns att det blir en lekstuga för lajvare och filmen blir något praktfiasko i Hamiltonstil...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 januari 2006, 17:04

Lumber Jack skrev:Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

Undra vem som får äran att snickra ihop filmen? Med tanke på vad som tidigare producerats inom genren borde valet falla på Hrafn Gunnlaugsson, då de gamla "torskwesternfilmerna" är övertygande och riktigt bra. Men risken finns att det blir en lekstuga för lajvare och filmen blir något praktfiasko i Hamiltonstil...
Vilka filmer har Hrafn Gunnlaugsson gjort? Om du med Hamilton menar den senaste kan jag bara hålla med dig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser eländet.

Torskwestern var något nytt. :lol:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 4 januari 2006, 17:08

Tomas Ibsen skrev:
Lumber Jack skrev:Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

Vilka filmer har Hrafn Gunnlaugsson gjort? Om du med Hamilton menar den senaste kan jag bara hålla med dig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser eländet.

Torskwestern var något nytt. :lol:
Korpen flyger
Korpens skugga
Den vite vikingen

http://www.imdb.com/name/nm0348321/

/CvD

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 januari 2006, 17:09

CvD skrev: Korpen flyger
Korpens skugga
Den vite vikingen

http://www.imdb.com/name/nm0348321/

/CvD
Ah! Hade det på känn, men visste inte riktigt. Jag har faktiskt inte sett på någon av dessa filmer.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 4 januari 2006, 18:47

Lumber Jack skrev:Men risken finns att det blir en lekstuga för lajvare och filmen blir något praktfiasko i Hamiltonstil...
Huh... det får vi fan hoppas inte sker. :x

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2006, 20:28

Måtte dialogen bli vettig...en svår bedrift i svensk filmindustri i tanke på hur det sett ut till dags dato.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 januari 2006, 20:34

Ja just, vilken roll ska Kjell Bergkvist ha? Ingen film utan Kjelle väl? :) Han är iofs bra trots medverkandefrekvensen.

Lassgård som Broder Guilbert?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 januari 2006, 21:10

Gutekrigaren skrev:Ja just, vilken roll ska Kjell Bergkvist ha? Ingen film utan Kjelle väl? :) Han är iofs bra trots medverkandefrekvensen.

Lassgård som Broder Guilbert?

Mvh Petter
Flera rollbesättningsförslag:

Cecilia - Helena Bergström
Birger Brosa - Reine Brynolfsson
Arn som ung - Alexander Skarsgård (har iofs föreslagits seriöst)
Arn som äldre - Stellan Skarsgård (dito)

Regi: Colin Nutley

OBS: ironi.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 4 gånger.

Skriv svar