Hur vet du detta?maal skrev:De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.Carolus skrev:Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar.
Roman Arn blir spelfilm.
Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.Leonidas skrev:Hur vet du detta?maal skrev:De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.Carolus skrev:Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar.
Dessutom så är Israel tydligen så urbaniserat och har så mycket vägar och liknande att det är svårt att hitta bra platser. Det bidrar också till att de söker inspleningsplatser på annat håll där det finns lite större öppna vidder så att säga.
Men det ska bli intressant att se vilka platser de väljer, är det inte så att den gamla borgen i Gaza står kvar? Det vore ju rätt coolt men det är nog en allt för osäker och farlig region för att spela in film.
Att Israel skulle vara för urabniserat finner jag lite svårsmält. Malta har blivit en populärt inspelningsplats (Troja m.m.)och är ett av världens mest tätbefolkade länder.maal skrev: Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.
Dessutom så är Israel tydligen så urbaniserat och har så mycket vägar och liknande att det är svårt att hitta bra platser. Det bidrar också till att de söker inspleningsplatser på annat håll där det finns lite större öppna vidder så att säga.
Men det ska bli intressant att se vilka platser de väljer, är det inte så att den gamla borgen i Gaza står kvar? Det vore ju rätt coolt men det är nog en allt för osäker och farlig region för att spela in film.
Tror inte borgen i Gaza står kvar. Kan inte vara mycket som står kvar där mer än några år. Däremot är naturen runt Gaza tämligen opopulerad. Största delen av Israels befolkning bor i mellersta och norra Israel. Södra Israel är ganska orört.
Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.Det sades i en TV-soffa för drygt två år sedan innan bråket mellan författaren och regisör/producent bröt ut. Då fanns det ju rätt långt gångna planer på att inleda projektet och i diskussionen om var den skulle spelas in så kom detta om Israel upp.
Att Israel är ett farligt land är en myt.De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.
Jag vet inte, jag bara upprepar det som sades och det var att Israel inte ville ha med filmen att göra på grund av dess budskap, att det var svårt att hitta inspelningsplatser och att riskerna var för stora.
Själv bryr jag mig inte det minsta om de spelar in den i Israel, på månen eller här utanför på gatan, bara det blir bra.
Själv bryr jag mig inte det minsta om de spelar in den i Israel, på månen eller här utanför på gatan, bara det blir bra.
- Per Andersson
- Medlem
Däremot så är det nog tämligen sannolikt att Israel har hyffsad koll på Jan Guillou.Leonidas skrev: Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.
Det är möjligt, men jag tror inte att de bryr sig så mkt om honom längre, om de någonsin har gjort det. Det är snarare Jan Guillous ego som förstorat upp den saken.Per Andersson skrev:Däremot så är det nog tämligen sannolikt att Israel har hyffsad koll på Jan Guillou.Leonidas skrev: Fast det var ju inte orsaken du först angav (se nedan). Ställer mig ytterst tveksam till att Israel som stat gått in och deklarerat en att en svensk film om en påhittad riddare inte är välkommen att spelas in i landet Israel. Dessutom var det bara prat om att spela in filmen. Känns osäkert att Israel ska ha så bra koll på nya filmprojekt.
- Lumber Jack
- Medlem
Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Undra vem som får äran att snickra ihop filmen? Med tanke på vad som tidigare producerats inom genren borde valet falla på Hrafn Gunnlaugsson, då de gamla "torskwesternfilmerna" är övertygande och riktigt bra. Men risken finns att det blir en lekstuga för lajvare och filmen blir något praktfiasko i Hamiltonstil...
Undra vem som får äran att snickra ihop filmen? Med tanke på vad som tidigare producerats inom genren borde valet falla på Hrafn Gunnlaugsson, då de gamla "torskwesternfilmerna" är övertygande och riktigt bra. Men risken finns att det blir en lekstuga för lajvare och filmen blir något praktfiasko i Hamiltonstil...
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Vilka filmer har Hrafn Gunnlaugsson gjort? Om du med Hamilton menar den senaste kan jag bara hålla med dig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser eländet.Lumber Jack skrev:Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Torskwestern var något nytt.
Korpen flygerTomas Ibsen skrev:Vilka filmer har Hrafn Gunnlaugsson gjort? Om du med Hamilton menar den senaste kan jag bara hålla med dig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser eländet.Lumber Jack skrev:Jaha, mer strul: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Torskwestern var något nytt.
Korpens skugga
Den vite vikingen
http://www.imdb.com/name/nm0348321/
/CvD
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Flera rollbesättningsförslag:Gutekrigaren skrev:Ja just, vilken roll ska Kjell Bergkvist ha? Ingen film utan Kjelle väl?Han är iofs bra trots medverkandefrekvensen.
Lassgård som Broder Guilbert?
Mvh Petter
Cecilia - Helena Bergström
Birger Brosa - Reine Brynolfsson
Arn som ung - Alexander Skarsgård (har iofs föreslagits seriöst)
Arn som äldre - Stellan Skarsgård (dito)
Regi: Colin Nutley
OBS: ironi.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 4 gånger.