Roman om kärnvapenanfall på Sverige

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 april 2006, 12:00

J.K Nilsson skrev:
MD650 skrev:Nää det var i ettan väl?!
:)
Eftersom jag är så pervers :oops: gick jag till mitt privata bibliotek och skummade igenom böckerna. I pocketupplagan var det i trean.

J.K Nilsosn
Skall också göra en kontroll. Inte för att jag misstror Dig.
:)

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 20 april 2006, 20:38

En annan bok skrevs av P.C. Jersild på 80-talet. Den heter Moria Land och handlar om Sverige 10-20 år efter ett totalt kärnvapenkrig, med träffar även i Sverige. Konsekvenserna är fruktansvärda, då alla kvinnor (utom någon enstaka) dör i sjukdomar efteråt. Så boken handlar rätt mycket om en enkönad värld som tappat hoppet om framtiden.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 april 2006, 15:19

Solkungen skrev:En annan bok skrevs av P.C. Jersild på 80-talet. Den heter Moria Land och handlar om Sverige 10-20 år efter ett totalt kärnvapenkrig, med träffar även i Sverige. Konsekvenserna är fruktansvärda, då alla kvinnor (utom någon enstaka) dör i sjukdomar efteråt. Så boken handlar rätt mycket om en enkönad värld som tappat hoppet om framtiden.
du tänker på "Efter floden".

edit: du tänker på Moria land, mitt fel. Dock: det är Svens Delblanc som skrivit den. ska beställes i detta nu,f ör övrigt.

tack för tipset!

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 april 2006, 23:50

!! Jo, "Efter floden" var det PC Jersild skrev, lite svag i minnet nu, det var tjugo år sedan jag läste de båda böckerna. Vad Moria land handlade om minns jag inte riktigt, men något slags framtidsscenario var det nog ändå.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 april 2006, 00:02

Mitt minne av Delblanc är en beskrivning av en sovjetisk ockupation av Sverige - har jag fel där eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 april 2006, 07:51

Hans skrev:Mitt minne av Delblanc är en beskrivning av en sovjetisk ockupation av Sverige - har jag fel där eller?

MVH

Hans
ingen aning. återkommer när jag fått boken.

efter floden är för övrigt den bästa post-apokalyptiska boken jag ngnsin läst. Helt ofattbart bra. Läser den misnt en gång om året. Det borde göras ett riktigt välritat seriealbum av den.

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem

Inlägg av Professor Kalkyl » 27 maj 2006, 20:58

Wow! Vilken fart min tråd fick, tack! Blev lite intresserad av den här sortens böcker när en lärare nämde "Måndag klockan tre" under en fysiklektion...

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Re: Roman om kärnvapenanfall på Sverige

Inlägg av Solkungen » 27 januari 2012, 23:28

hangatyr skrev:
Hans skrev:Mitt minne av Delblanc är en beskrivning av en sovjetisk ockupation av Sverige - har jag fel där eller?

MVH

Hans
ingen aning. återkommer när jag fått boken.

efter floden är för övrigt den bästa post-apokalyptiska boken jag ngnsin läst. Helt ofattbart bra. Läser den misnt en gång om året. Det borde göras ett riktigt välritat seriealbum av den.
Jag antar att man kan säga att den är bra. Men mycket elände i boken, några stunder av hopp och så slutar den i vemodets vemod.

Skriv svar