Ny film om "vikingar" och amerika - Pathfinder
-
Ostrobothnia
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Den samiska långfilmen Ofelaš (1987) eller Vägvisaren som den heter på svenska verkar vara enormt mycket bättre än den kommande långfilmen Pathfinder (2007). Den ursprungliga filmen Ofelaš kan jag varmt rekommendera. Se den hellre än att ödsla bort din tid med denna historiskt onödiga skåpmat som heter Pathfinder.Det värsta är att de har lånat och vulgariserat den samiske regissören Nils Gaups tema i Ofelash eller Vägvisaren som den heter på svenska, som faktiskt är en av mina favoritfilmer.
- Djinghis Khan
- Medlem
Tyvärr verkar den inte finnas på DVD ännu men den som väntar på någonting gott...Ralf Palmgren skrev:Den samiska långfilmen Ofelaš (1987) eller Vägvisaren som den heter på svenska verkar vara enormt mycket bättre än den kommande långfilmen Pathfinder (2007). Den ursprungliga filmen Ofelaš kan jag varmt rekommendera. Se den hellre än att ödsla bort din tid med denna historiskt onödiga skåpmat som heter Pathfinder.Det värsta är att de har lånat och vulgariserat den samiske regissören Nils Gaups tema i Ofelash eller Vägvisaren som den heter på svenska, som faktiskt är en av mina favoritfilmer.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Långfilmen The 13th Warrior (1999) kom under helgen på TV. Då jag inte hade någonting bättre att göra så såg jag på denna urtråkiga långfilm. Början verkade fungera helt bra men tämligen snart fick svårt att hålla mig vaken. Vaknade till reklamerna. Om reklamer är bättre än en film måste nog filmen vara urusel! Den 13:e krigaren är en av de värsta och långtråkigaste filmer jag någonsin sett. Den blandade två händelser med varandra. Den historiske muslimske författaren och resenären Ahmad ibn Fadlan som levde på 900-talet med en dålig version av Beowulf (500-talet). Läs hellre Beowulf som bok. Den är mycket bättre. Läs detta litterära verk och forntida klassiker antingen på orginalspråket eller så i svensk översättning av Björn Colliander.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har sett den här filmen men har tyvärr inte ett eget exemplar av den hemma. Ofelaš verkar finnas på VHS vid Nordens Institut i Finland som finns här i Helsingfors så jag borde kanske se filmen på nytt.Tyvärr verkar den inte finnas på DVD ännu men den som väntar på någonting gott...
Den verkar inte finnas på DVD men kanske ni kan låna den på något lokalt bibliotek eller någonting då den är välsevärd.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Jo då, den finns visst på DVD!Djinghis Khan skrev:Tyvärr verkar den inte finnas på DVD ännu men den som väntar på någonting gott...
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Eftersom vi i princip inte vet någonting om samisk historia vid den här tiden är det omöjligt att säga. Filmen kunde lika gärna ha utspelat sig under stenåldern, då vi heller inte har någonting skrivet. Filmens handling bygger dock på en legend, om hur en samisk vägvisare lurade upp tjuder på ett berg där de rasade ner. Sanningshalten i den legenden är omöjlig att verifiera, liksom bestämma när legenden kom till. Annars tycker jag rekvisitan är rätt okej. Vi vet inte hur samer klädde sig på 1000-talet, men att man använde kläder i päls av ungefär samma snitt som fortfarande användes för 100 år sedan känns helt logiskt. Tjuderna är knappast klädda på ett särskilt korrekt sätt men det är väl heller inte meningen.Ralf Palmgren skrev:Jag tycker om filmen men har inte sett den ur ett historiskt perspektiv utan mer som film. Detta då jag tyvärr bara ytligt känner till samiskt historia under 1000-talet. Kan någon som är mer insatt i samisk historia under 1000-talet berätta hur historiskt korrekt den är och vad som är korrekt.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Ny film om "vikingar" och amerika - Pathfinder
Jag såg Pathfinder i helgen och den var som väntat värdelös, jag hade hoppats på ett visst underhållningsvärde men den var bara tröttsam och irriterande. Hur historiskt felaktigt klädda vikingarna var behöver vi väl inte ens gå in på.
/Marcus
/Marcus
Om jag inte minns helt fel så är väl Mel Gibson på G att göra en viking film?
Marcus Wendel skrev:Jag såg Pathfinder i helgen och den var som väntat värdelös, jag hade hoppats på ett visst underhållningsvärde men den var bara tröttsam och irriterande. Hur historiskt felaktigt klädda vikingarna var behöver vi väl inte ens gå in på.
/Marcus
Du hade väl inte förväntat dig samma autencitet som i "Vikingarnas Hämnd"
Filmen är en sjuttiotalare (möjligen tidigt åttiotal), den handlar också om vikingar i nordamerika...det var någonting om en viking som skulle leta upp någon som hade blivit tillfångatagen av de elaka indianerna.
Äh, det löser sig.