Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?
- Fredrik Andersson
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ta "Tora, Tora, Tora" istället.Sgt 83 Pluton skrev:Finns det någon förmildrande omständighet som gör att jag kan tillåta att en elev ser på "Pearl Harbor" som inspiration för ett arbete hon ska skriva? Det handlar då om sekvensen med själva anfallet inte det andra mumbo-jumbo-junket före och efter...
mvh/ Daniel
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Hohenzollern
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
Är det någon som kommer ihåg den svenska filmen "1939" som hade premiär någon gång på 80-talet? Minns själv bara fragment men funderar på att försöka få tag på den om den visar Sverige under krigsåren något så när realistiskt.
Å andra sidan kan man ju använda sekvenser av "Någonstans i Sverige", till exempel Engelbrechtdivisionens genomresa.
Synpunkter på detta frågas, kom!
Å andra sidan kan man ju använda sekvenser av "Någonstans i Sverige", till exempel Engelbrechtdivisionens genomresa.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Tja, bortsett från att den tyske officeren som förmodas föreställa Engelbrecht är en arrogant räka i jämförelse verklighetens biffigare befälhavare, och de tyska uniformerna som ser rätt gräsliga ut, så är det en intressant episod att utgå ifrån för ett fördjupningsarbete.Sgt 83 Pluton skrev:Å andra sidan kan man ju använda sekvenser av "Någonstans i Sverige", till exempel Engelbrechtdivisionens genomresa.
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
Gettysburg, som tidigare nämt, har vad jag kunnat se bl a väldigt bra återgivna stridsformeringar, de flesta händelse utspelar sig vid rätt tillfällen o s v. Dock, det jag störde mig på var att statisterna på nära håll knappast var representativa för den typiske soldaten i det amerikanska inbördeskriget - en tjugoårig, smal man. Detta eftersom de flesta statisterna var reenactors, vilket medförde att många faktiskt var medelålders aningen överviktiga män. Denna detalj sköttes mycket bättre i Åter till Cold Mountain.
Sedan har väl ingen kunnat missa att skägg och mustascher behövt en omvisitation i samtliga läger
Gods and Generals var en hyfsad besvikelse. Stridsscenerna fungerade väl vad jag kommer ihåg, men den grova sydstatsromantiken, personkulten kring Stonewall Jackson och klyschandet gjorde att jag inte uppskattade den särskilt.
//EMS
Sedan har väl ingen kunnat missa att skägg och mustascher behövt en omvisitation i samtliga läger
Gods and Generals var en hyfsad besvikelse. Stridsscenerna fungerade väl vad jag kommer ihåg, men den grova sydstatsromantiken, personkulten kring Stonewall Jackson och klyschandet gjorde att jag inte uppskattade den särskilt.
//EMS
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Det vet jag faktiskt inte, å andra sidan var de flesta säkert datoranimerade... Inledningsscenen är i varje fall en av de mest spektakulära jag sett, vilken dramatik! Synd att de inte visade mer av den "Colored Division" som deltog i stormningen, den enda svarta soldaten man ser i närbild gör att man får känslan av att han strider i ett reguljärt, "vitt" förband.Djinghis Khan skrev:Var statisterna reenaktörer även i "Åter till Cold Mountain"?Angus skrev:Gettysburg Detta eftersom de flesta statisterna var reenactors, vilket medförde att många faktiskt var medelålders aningen överviktiga män. Denna detalj sköttes mycket bättre i Åter till Cold Mountain.
Filmen visar också hur barskrapad sydstatsarmén var på manskap, när unga pojkar och gamla gubbar var tvungna att enrolleras i stridigheterna.
//EMS