Just nu spelar jag en omgång där det är tidigt 1880-tal. Sverige har enat Skandinavien, koloniserat Korea och Borneo, och befriat Finland. I det största slaget hittills kapitulerade över 180 000 ryssar efter att ha dött i tusental. I ett annat krig lyckades svenskarna förinta hela den preussiska hären. Preussarna blödde vid vallarna, när de sedan retirerade blev de omringade runt Lübeck och gav upp.
Här är några knep.
1. Forskning - de forskar generiskt, så man ska inte välja vad man vill forska fram förrän man mer eller mindre har poängen som behövs. Det är extra viktigt för tidslåst teknik som ökar landets forskning. På det viset kan man se till att få tekniken från det datum den är tillgänglig, vilket i långa loppet är värt mer än en extra teknik.
2. När man slåss är det lättare att försvara. Man vill få motståndaren att gå till storms mot Dannevirke eller någon annan fästning. Vad som fungerar för mig är att inte försvara dem så kraftigt men att sätta ens bästa försvarsledare på platsen. Bakom ställer man sedan upp förstärkningar. När striden väl börjar vill datorn ogärna förlora så den kan slutligen slänga in hela sin här. Det blir som ett jätteverdun, eller något sådant.
Sedan ska man ha några kavalleriförband med snabba ledare, när motståndaren väl bryter kan man förfölja, omringa och få dem att kapitulera.
Även om man inte kan omringa dem kan man följa efter. Det som fungerar bäst då är att ha en snabb försvarsledare som lyckas komma före de retirerande. De får då anfalla igen och är i praktiken redan slagna.
För att strategin enkelt ska lyckas, är det bäst att styra motståndaren till en strid i ett område som gränsar till så få andra områden som möjligt. De kapitulerar när man har obrutna härar i alla omkringliggande områden.
3. Ledarna är bra på olika saker. Vissa verkar helt värdelösa men kan ha sin uppgift även om den inte är att slåss. Ledare med + på moral reorganiserar trupperna snabbare än andra, så bakom fronten kan man ha dem som chefer över förband som behöver vila.
4. Datorn reagerar på vad man gör och byter ofta mål. Den marcherar mot ett område, men om man själv går dit med en stor styrka så ångar den sig och går mot ett annat. Man kan då avbryta marschen innan man kommit fram och gå mot det andra istället. På det viset kan man köpa sig en tid utan strider, och utmattade trupper kan få en välbehövlig vila.
5. Soldater. Om man spelar en riktig stormakt har man sällan några problem med att få soldater, men en mindre nation måste få tillgång till människomaterial. Det som fungerar bäst är att erövra det största ociviliserade land man kan hitta. I den här vändan erövrade jag Korea så snabbt jag kunde. Deras soldater får sedan svenska vapen och skickas till Sönderjylland
6. Jag försöker att göra om Korea till en naturlig del av Sverige. Mitt "national focus" är därför ofta att skicka byråkrater dit
7. Infamy - gör man för många stygga saker anfaller de andra stormakterna, så man får hålla sig under 25. Så länge man gör det ska man försöka expandera. I den här omgången har jag fixat ett protektorat över Brunei, och det är tänkt att jag ska försöka göra detsamma med andra små stater där.
8. Flottan - som så ofta i dessa spel är det inte så intressant med en bra flotta. Det räcker med att man har en större än Danmark i början av spelet. Sedan behöver man mest bara transporter med speed freaks till ledare. I ett spel försökte jag matcha preussarnas flotta men det var stört omöjligt. Till sist hade de närmare 300 skepp. Så nu gör jag så att jag bygger och forskar ringa på under många många år. När jag väl sätter igång att bygga ska det vara moderna skepp.
9. Arméteknik är däremot livsviktigt. Där forskar jag så mycket jag bara får.
Hittills har jag bara funnit en mystisk sak och det är att man ibland kan manipulera marknaden så att man får många miljoner pund i inkomst varje dag. I vissa spel har jag därför kunnat avskaffa all skatt i landet... För en större utmaning ska man kanske därför inte mixtra med handeln utan låta datorn sköta allt automatiskt.
Det senaste som har hänt i den omgång jag spelar är att Ryssland återigen förklarat krig. De vägrar att inse att Finland är en del av ett fritt Norden