AAR: Operation Isbjörn (Strike Fighters 2 Europe)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Re: AAR: Operation Isbjörn (Strike Fighters 2 Europe)

Inlägg av Bromma_Herman » 18 oktober 2011, 20:14

Lansen i den roll som den hör hemma i ;-)

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 4 november 2011, 10:56

(A/N: Ledsen att det inte blivit mycket uppdateringar här. Mellan mitt jobb, arbetet på Operation Isbjörn 1.2 och lite annat så har jag inte sådär jättemycket tid att spela på saker som inte är buggfixningar. Den här gången besöker vi F 17 Kallinge som är uppdelad i två delar.

Ena delen flyger A-29B/A-21R och den andra, mindre delen har kvalificerat sig på Lansen. Då A-21R är en stängd modell så kommer den inte medfölja paketet i 1.2, vilket A-29:an gör. Det är tråkigt att inte kunna ha med den, men modellskaparna har sina regler, och de vill jag helst följa. För de lyckliga som har A-21:an installerad kommer den dock ersätta A-29:an i kampanjen för F 17 Kallinge

4: Lätta attackens anfall

F 17 Kallinge
Uppsala AB, 1 Oktober 1956
Bild

Det var väl satan en sådan otur man skulle ha. Inte tillräckligt med flygtimmar för Lansen, så det verkar som vi får dra i krig med de här förbannade relikerna. Några här flyger A-29 Tunnan, och resten av oss Tvestjärten. Saken är en förbannad odåga att flyga och att plocka upp den i ett krig låter inte som en smart idé. Lansenpiloterna får dessutom starta ifrån Ärna. Vi flögs över till Finland och baseras där. Men innan dess skulle Lätta attacken visa vad vi gick för.

Fienden har ett gäng Tu-4 bombplan, gamla jänkarsuperfortress som de kopierat. De ställer till med besvär, för även om vi kan skjuta ner dem relativt enkelt finns det många av dem, och sådär jättemycket jakt till att jaga rätt på dem har vi inte. Så vi besökte en av deras flygbaser och spränga bränsleförrådet. Förhoppningen var att de då måste basera dem längre bak, och därmed försämras deras räckvidd. Kunde vi hitta några på backen vore det också rätt fint.

Vi startade från Ärna i molnigt regnväder. Bättre kunde vi inte begära, för våra maskiner är inte direkt de bästa man kan ha när det kommer till ärlig strid man mot man. De lider av ett gäng problem, även åldern uträknad och det är ett aerodynamiskt otympligt krångel att bära sina attackraketer på en ställning under flygplanets kropp.

Vi skulle sammanstråla med några Tunnor från F 9 Säve, som befinner sig på Gotland. De såg oss, vi såg dem även om min rotekamrat först trodde de var MiGs. Nu i två rotar rörde vi oss långsamt mot vår del av målet. Ena roten, jag och Löjtnant Karlsson flög lågt, och Tunnorna flög ovan oss för att spana efter fienden.

Flygfältet låg nära vattnet och var ett enkelt mål. Våra raketer träffade enkelt och effektivt bränsleförrådet, varpå vi drog därifrån illa kvickt innan jakten dök upp. Ryssen verkar inte vara beredd på att vi anfaller hans hemmafront.

Jag tror inte nästa gång blir lika enkel...

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 22 november 2011, 21:24

Jag är ledsen, men jag tror inte att jag kan ge den är AAR:en den uppmärksamhet den behöver, så jag kommer lägga den på Is ett tag. För de som vill ha nyheter om hur arbetet går att föra Skandinaviens Flygvapen till Strike Fighters rekommenderas moddens FB Sida: http://www.facebook.com/TSFMod

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 november 2011, 21:57

Helt OK, bara inte för länge - vi kan ge dig tre dagar :wink:

Skämt åsido - när du har tid läser jag gärna dina alster.

MVH

Hans

Skriv svar