Krigstidningar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Johnson
Medlem

Inlägg av Johnson » 16 februari 2003, 02:43

hangatyr skrev:
General_Johnson skrev:
gurden skrev:Jag antar att folk började hyra videofilm istället?
Men jag undrar om en "krigstidning" skulle stå sig idag?
Det skulle bli en massa skrik från moraltanter..
Jag har en massa PILOT tidningar :D Det senaste är från 1984 tror jag...
Nej det stämmer nog tyvärr =(
Och inte blir det bättre av alla förbud och censuerer vi har idag.
JAg tror förvisso att gränserna var hårdare när jag växte upp (70-80talet) än idag....
betvivlar jag inte.

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigstidningar

Inlägg av Michael Eriksson » 6 juni 2003, 17:59

Det var kul att hitta igen det här ämnet och jag kan tala om att jag körde igång en hemsida om bl a krigstidningarna som getts ut i Sverige tidigare i år som heter Den svenska Victory hemsidan. Den bjuder på gallerier (tar gärna emot lite hjälp om någon vill bidra med att scanna några omslag), krönikor, kultfakta och indexregister på serier och böcker med handlingen förlagd i andra världskriget. Jag har så sent som idag lagt upp en ny krönika där jag tar upp frågan hurvida det skulle vara möjligt att någon skulle kunna ge ut krigsserier igen i Sverige. Jag menar, finns de kvar i England så varför skulle det inte gå också här? I alla fall om de serier som valdes ut är av hög kvalitet. Kom gärna med feedback.

Jag kan lägga till att enligt vad jag har kommit fram till så har det getts ut ca 1 900 stycken "små" krigstidningar i Sverige. Hårt för oss samlare, men visst är det kul att hitta igen tidningar man inte sett på second hand affärerna. Det är ett av livets små njutningar tycker jag. Väl mött.

Michael Eriksson
Victorysidan http://hem.bredband.net/b159016/

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 6 juni 2003, 19:23

Mycket fin sida! Satt och kollade lite med farsan, han kände igen många victory och serier sedan han var liten!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 6 juni 2003, 21:57

å fan är det din sida? jag hittde den av en slumpo för någon vecka sedan och höll på att använda en hel arbetsdag till att fnissa åt alla bizarra titlar...

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigsserier

Inlägg av Michael Eriksson » 7 juni 2003, 00:22

Kul att ni uppskattar sidan. Den kan förstås bli bra mycket större vad det gäller gallerierna, men jag saknar scanningsmöjligheter själv och det är nog lika bra det! Hittills har jag våldgästat goda vänner samt hittat omslag på internet. För mig är Victory sidan en liten sidopassion som man kan pyssla med då andan faller på. Publicerade det första numret av kulttidningen SLICE tidigare i år och i det numret körde vi en sida om Krigsseriernas historia i Sverige. SLICE har även en nyhetssida. Vill ni kolla in det så ligger det här... (med previews av en del artiklar)

SLICE http://hem.bredband.net/b149976/
SLICE KULTNYHETSSIDAN http://hem.bredband.net/b103656/

Jag tror att det är många i min ålder, vi som inte är dunungar längre, som gillar att se tillbaka. En del av det håller, en del inte. Så är det ju med krigsserierna också. Vissa håller, andra är skräp. Tror dock att det borde gå att ge ut en tidning i kvartalet om något förlag skulle känna sig manat. Den som lever får se.

Michael Eriksson

Användarvisningsbild
Johnson
Medlem

Inlägg av Johnson » 12 juni 2003, 21:54

Jag ska absolut titta närmare på sidan imorgon, måste sova nu.
Så småningom när det lugnat ner sig lite här hemma så lovar jag o hjälpa till med omslag,register m.m så gott det går.

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 12 juni 2003, 22:37

hehehe...Jag har en komplett samling med Kapten Kloss..Köpte rubbet på en aktion för 100 spänn för några år sedan och då fick jag med ett par kompletta årgångar av Kalle Anka också :D

Kapten Kloss tidningarna är i mycket gott skick. (Dock ej "mint", den förre ägaren har läst dom ett fåtal ggr och själv har jag bläddrat igenom samtliga nummer vid ett tillfälle.)

Sedan har jag en del strönummer av redan uppräknade tidningar, t ex Brigadserien Pilot - 22, Kommandoserien, Frontserien etc.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 12 juni 2003, 22:37

jag har köpt från serieboden i gamla stan i sthlm
Bilagor
commando.jpg
commando.jpg (16.97 KiB) Visad 5688 gånger
bild ur.jpg
bild ur.jpg (16.97 KiB) Visad 5688 gånger

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 12 juni 2003, 22:43

sen finns det ju den finska versionen av commando Korkeajännitys (egentligen bara översatt till Finska )
Bilagor
korkeajännitys.jpg
korkeajännitys.jpg (16.97 KiB) Visad 5684 gånger

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigstidningar

Inlägg av Michael Eriksson » 13 juni 2003, 10:00

Uppskattar all hjälp med sidan. Igår lade jag in lite fler omslag, det har gått in ca 70 nya den senaste veckan på sidan.

Man är väl lite knasig men jag är genuint road av Victory sidan. Särskilt nu då rätt mycket feedback från likasinnade börjar att synas till.

Fick lite titlar från Kungliga Biblioteket också till Victory-indexet men de har inte alla uppe de heller. Men det går framåt.

Det pågår en till diskussion om det här på Skalmanforumet, under samma inläggskategori som den här diskussionen. "Varför sover bok och serieförlagen i Sverige?".

Michael Eriksson
Victory sidan http://hem.bredband.net/b159016/

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigstidningar

Inlägg av Michael Eriksson » 6 juli 2003, 01:15

Har hittat en suverän länk där det säljs mången godbit, här har ni den.

tradera.com - http://www.tradera.com/

Gott om krigstidningar.

Michael Eriksson

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigstidningar

Inlägg av Michael Eriksson » 25 juli 2003, 16:53

Serietecknare sökes för tribute!

Under sommaren 2004 ska vi ge ut en tidning av SLICE som tar avstamp i det andra världskriget. Istället för att köra i sedvanligt A4 format med det här numret också så kommer vi att köra i A5 format istället, vilket är nära den storlek som de klassiska krigstidningarna hade. Vi har redan ett fantastiskt omslag med ett Stukaplan som dyker mot läsaren som ska användas. Omslagslayouten ska bli så nära det vi sett förr i serier som Bajonett, Brigad etc som möjligt. Det är en del av det roliga i utgåvan.

En grej vi skulle vilja göra är att producera en krigsserie själva i klassisk stil på ca 10 sidor för det här numret, så vi söker efter en tecknare som kan tänka sig att vara med på ett hörn. Det finns inga pengar att tjäna utan det görs för att det är kul. För att få jobbet måste du kunna teckna rätt bra, ungefär som det vi såg i krigstidningarna då det begav sig.

Det här sprids också på annat sätt, via seriefrämjandet o s v.

Michael Eriksson
SLICE
http://hem.bredband.net/b149976/

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Krigstidningar

Inlägg av Michael Eriksson » 15 augusti 2003, 19:03

Jag har just upptäckt att Seriemagasinet publicerade krigsserier också kring 1965-1967, det kan ju vara kul för samlare att känna till. Det finns ett par omslag att kika på på Victory hemsidan nu.

Michael Eriksson
Victory - http://hem.bredband.net/b159016/

Grille
Medlem

"Attack, "Bajonett" och andra kiosktidningar

Inlägg av Grille » 16 januari 2007, 12:19

Rensade lite i källaren och hittade massor med gamla serietidningar från 70-talet. De heter saker som "Attack", "Bajonett" och "Pilot 22" mfl. Då som barn tyckte man de var bra, men sett med dagens ögon riktigt usla. Ganska dåligt tecknade och alltid med ett engelskt perspektiv. Engelsmän altid goda och uppoffrande. Tyskar slemma typer. Italienare fega krukor. I något enstaka nummer kan man vända på de här schablonerna.

Någon som har minnen av dessa? Hur många olika publikationer var det som kom ut? Var kom de ifrån ( England kan man förmoda)? Det här måste ha varit en stor genre under flera år.

Användarvisningsbild
USMC
Medlem

Inlägg av USMC » 16 januari 2007, 13:42

Menar du de i pocketformat?

Ett antal av pappas sådana har man ju läst, som sagt handlade det alltid om brittiska flygare/soldater.
Bildernas kvalitet varierar mellan urusla och bra.

Skriv svar