Victoria

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 7 januari 2004, 15:14

Centurion skrev:Du kan ockupera hur många provinser du vill! Men du kan bara annektera stater som inte är större än tre (kanske var det fyra) provinser och då måste du kontrollera allihopa!
Så ett så litet land som Schweiz går med andra ord inte att annektera, eftersom landet består av typ 8, 9 provinser?

Då finns det inte många länder i spelet man kan annektera. I Hearts of Iron kunde man annektera alla länder.

EDIT:
I manualen står det: "When you have fully occupied another country you will be able to annex it."
Då går det alltså att annektera ett land? Nu blir jag förvirrad, ska jag lita på er eller på manualen? :lol:

Varför går det heller inte att förklara krig mot ett land om man är i krig mot ett annat?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 7 januari 2004, 16:04

Armfeldt skrev:Så ett så litet land som Schweiz går med andra ord inte att annektera, eftersom landet består av typ 8, 9 provinser?

Då finns det inte många länder i spelet man kan annektera. I Hearts of Iron kunde man annektera alla länder.
Du kan annektera det, men det kräver flera krig.

I en fred som du föreslår kan du maximalt kräva tre provinser. Datorn kan dock erbjuda fler än så om det är den som föreslår freden.

I teorin kan du alltså få ner Schweiz till högst tre provinser i ett första krig, och därefter annektera resten i nästa.

Observera att treprovinsersregeln endast gäller "civiliserade" länder, ociviliserade såsom t ex Madagaskar och Egypten kan man annektera så fort man ockuperar samtliga provinser, oavsett hur många de är.

Henrik

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 januari 2004, 17:33

Nu har jag hunnit spela Victoria en del, de senare gångerna som Preussen, men även som Bayern, och jag har några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa till med:

* Hur får man en bra vinst så att man kan bygga ut industrier, järnvägar etc och samtidigt kunna satsa pengar på forskning, militär och dylikt? Jag har byggt industrier för att producera sådant som säljs dyrt på världsmarknaden (de saker jag har naturtillgångar för att bygga), men det tycks inte ge så väldigt mycket och att hålla sig med väldigt höga skatter för alla grupper känns inte som en strategi som håller spelet ut.
* Hur kan man begränsa de revolter som tycks plåga en periodvis? Visst, man slår ner dem med våld, men det känns kortsiktigt, så något bör göras för att minska revoltbenägenheten.
* Vilka reformer är det vettigt att satsa på i ett tidigt skede och vilka kan man vänta med eller ignorera helt?
* Hur stor problem är det egentligen att hamna i skuld? Själv har jag ansträngt mig för att hålla mig på plus, men är det rätt strategi i alla lägen?
* Lönar det sig att satsa pengar på att bygga ut naturresurserna, dvs ger det märkbart större produktion eller vad är poängen?

/Marcus

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 januari 2004, 20:24

Marcus Wendel skrev: * Hur kan man begränsa de revolter som tycks plåga en periodvis? Visst, man slår ner dem med våld, men det känns kortsiktigt, så något bör göras för att minska revoltbenägenheten.
Sänk skatten, byt regerande parti eller annat som minskar graden av militans hos de militanta befolkningarna. Erövrade provinser liksom olika typer av korruption adderar (såvitt jag vet fortfarande) till den totala summan och går bara bort över tiden (troligen 30 år likt EU2)
Marcus Wendel skrev:* Hur stor problem är det egentligen att hamna i skuld? Själv har jag ansträngt mig för att hålla mig på plus, men är det rätt strategi i alla lägen?
Det stora problemet, förutom räntekostnaderna givetvis och risken att gå bankrutt, är att statsskulden ger en negativ total industry score och därmed reducerar prestigepoängen vilket i sin tur (vilket är poängen) reducerar förhandstur till knappa varor på världsmarknaden.

Det är m a o gynnsamt att betala tillbaka lånen raskt och inte låna annat än till järnvägsbyggen (jag har inte räknat på effektivitetsfaktorn, men det borde vara lönsammare att bygga alla samtidigt istället för en och en succesivt)

Marcus Wendel skrev:* Lönar det sig att satsa pengar på att bygga ut naturresurserna, dvs ger det märkbart större produktion eller vad är poängen?
Ja. Man bör ha minst lika stor nivå på RGO:s som antalet arbetarpopulationer, annars är risken större att de emigrerar (de är i princip arbetslösa). Däremot är det meningslöst att expandera bortom den siffran.

Kul att du gillade spelet i övrigt, det är faktiskt riktigt kul och slukar en oroväckande tidsmängd :)

/Forsberg

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 7 januari 2004, 21:10

Henke skrev:
Armfeldt skrev:Så ett så litet land som Schweiz går med andra ord inte att annektera, eftersom landet består av typ 8, 9 provinser?

Du kan annektera det, men det kräver flera krig.

I en fred som du föreslår kan du maximalt kräva tre provinser. Datorn kan dock erbjuda fler än så om det är den som föreslår freden.

I teorin kan du alltså få ner Schweiz till högst tre provinser i ett första krig, och därefter annektera resten i nästa.

Observera att treprovinsersregeln endast gäller "civiliserade" länder, ociviliserade såsom t ex Madagaskar och Egypten kan man annektera så fort man ockuperar samtliga provinser, oavsett hur många de är.

Henrik
Ok, tack!
Lite fler frågor:
- Var ser man diplomatantalet?
- Vad bör en normal statsinkomst ligga på?
- Hur får man maskindelar så att man kan bygga fabriker?
Jag tror att jag gör rätt när jag försöker köpa sådant på marknaden, men jag kan fortfarande inte bygga fabrriker just pga brist på maskindelar.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 januari 2004, 21:16

Längst upp till höger så ser du hur många diplomat "poäng" du har

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 januari 2004, 21:27

Armfeldt skrev:- Hur får man maskindelar så att man kan bygga fabriker?
Jag tror att jag gör rätt när jag försöker köpa sådant på marknaden, men jag kan fortfarande inte bygga fabrriker just pga brist på maskindelar.
Maskindelar finns inte tillgängliga på marknaden i början av spelet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 januari 2004, 23:43

Texten som påstår att man kan "claima" en koloni när man har en vardera en av de fyra byggnaderna i kolonin kan väl inte stämma? Jag har en kolstation, ett fort, en handelsstation och en missionsbyggnad i Nigeria som England, men knappen "Claim Colony" går ändå inte att trycka på. Någon som vet hur det ligger till? För övrigt har inget annat land någon byggnad i kolonin.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 9 januari 2004, 00:12

När du talar om koloni menar du en provins då? För man måste ha en koloni i varje provins i ett område för att kunna trycka på claim colony.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 januari 2004, 00:19

Nej, inte enligt texten som dyker upp på knappen då man inte kan trycka på den.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 januari 2004, 10:27

Johan Elisson skrev:Texten som påstår att man kan "claima" en koloni när man har en vardera en av de fyra byggnaderna i kolonin kan väl inte stämma? Jag har en kolstation, ett fort, en handelsstation och en missionsbyggnad i Nigeria som England, men knappen "Claim Colony" går ändå inte att trycka på. Någon som vet hur det ligger till? För övrigt har inget annat land någon byggnad i kolonin.

/Johan
Det är ändrat. Man behöver en i varje provins nu, oavsett antal.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 9 januari 2004, 12:42

Jag tror jag blir *galen* på detta spel...

För att kunna köpa papper på marknaden, så måste man väl ha teknologin för att kunna prodcera det själv? Jag har den teknologin, och har dessutom byggt ett fungerande pappersverk men ändå finns det inget papper att köpa, och det verkar som om man endast kan producera upp till 1 st papper...vad sjutton skall man göra?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 januari 2004, 13:40

Sätt sälj >1000 istället för >1 :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 januari 2004, 14:52

Mathias Forsberg skrev:Det är ändrat. Man behöver en i varje provins nu, oavsett antal.
Jag antog det, men man kan ju aldrig vara säker... Man kanske var tvungen att vänta en viss tidsperiod. Jaja, hur som helst är detta en av (de få) nackdelarna med Paradox produkter, de genomgår så många förändringar med patcharna, att man varken kan lita på manualen eller på in-game-texterna... :|

För övrigt tycker jag att Ryssland och Turkiet är lite överkåta på att skaffa kolonier, med halva Nya Zeeland bebyggt av turkar och ryssar, och med hela Centralafrika ockupperat av moder Ryssland. Hur ska jag kunna ta en kolonibyggnad i en koloni där jag har alla utom en provins? Är det "colonial war" som gäller då?

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 januari 2004, 14:56

Johan Elisson skrev:För övrigt tycker jag att Ryssland och Turkiet är lite överkåta på att skaffa kolonier, med halva Nya Zeeland bebyggt av turkar och ryssar, och med hela Centralafrika ockupperat av moder Ryssland. Hur ska jag kunna ta en kolonibyggnad i en koloni där jag har alla utom en provins? Är det "colonial war" som gäller då?
Framförallt Ryssland är problemet. Det är enklaste är att lägga till någonting till kolonialbyggnader som Ryssland inte har, typ ångbåtar eller nåt för att hindra dem att kolonisera överallt.

Och, ja, det är krig eller förhandlingar som gäller. Vilket tyvärr AI:n aldrig gör.

/Forsberg

Skriv svar