Marcus Wendel skrev:
* Hur kan man begränsa de revolter som tycks plåga en periodvis? Visst, man slår ner dem med våld, men det känns kortsiktigt, så något bör göras för att minska revoltbenägenheten.
Sänk skatten, byt regerande parti eller annat som minskar graden av militans hos de militanta befolkningarna. Erövrade provinser liksom olika typer av korruption adderar (såvitt jag vet fortfarande) till den totala summan och går bara bort över tiden (troligen 30 år likt EU2)
Marcus Wendel skrev:* Hur stor problem är det egentligen att hamna i skuld? Själv har jag ansträngt mig för att hålla mig på plus, men är det rätt strategi i alla lägen?
Det stora problemet, förutom räntekostnaderna givetvis och risken att gå bankrutt, är att statsskulden ger en negativ total industry score och därmed reducerar prestigepoängen vilket i sin tur (vilket är poängen) reducerar förhandstur till knappa varor på världsmarknaden.
Det är m a o gynnsamt att betala tillbaka lånen raskt och inte låna annat än till järnvägsbyggen (jag har inte räknat på effektivitetsfaktorn, men det borde vara lönsammare att bygga alla samtidigt istället för en och en succesivt)
Marcus Wendel skrev:* Lönar det sig att satsa pengar på att bygga ut naturresurserna, dvs ger det märkbart större produktion eller vad är poängen?
Ja. Man bör ha minst lika stor nivå på RGO:s som antalet arbetarpopulationer, annars är risken större att de emigrerar (de är i princip arbetslösa). Däremot är det meningslöst att expandera bortom den siffran.
Kul att du gillade spelet i övrigt, det är faktiskt riktigt kul och slukar en oroväckande tidsmängd
/Forsberg